Probleem Afstellen Tamiya nitro force

• Topicstarter Topicstarter Sjors89
  • Startdatum Startdatum
S

Sjors89

Guest
ik heb een offroad nitro force en die heeft de laatste tijd problemen met rijden. in het begin na het inrijden is hij goed afgesteld geweest en heb ik er enkele dagen fatsoenlijk mee kunnen rijden.

echter nu slaat hij moeilijk aan, en als hij eenmaal aan is slaat hij na 2 minuten weer af. hierna start hij weer niet en moet ik eerst weer 10 minuten wachten. mocht hij dan starten rijd hij nog steeds niet helemaal lekker.

Ik heb nu de hoofdsproeier op 2 slagen staan. de stationairsproeier heb ik ongeveer 1 achtste dicht gedraaid omdat hij verzoop met optrekken. Stationair schroef krijg ik niet goed afgesteld.

Alles is verder standaard en het gaat hier om de Tamiya Nitro Force 2,5cc off-road.

wat is hier het probleem van dit wagentje? heeft er toevallig iemand ook een nitro force en wat is zijn afstelling???

(Dit gaat trouwens om een ander autotje als de FS12 2.1)

Hoofdsproeier op 2 slagen, is volgens mij redelijk weinig....dus te arm
Als hij na 2 minuten afslaat, kan dat zijn omdat hij te warm is. Weet je ongeveer hoe warm hij wordt?
Met de stationair schroef moet je opening in cab ongeveer op 1-2 mm zetten.

RJ

Sjors89 zei:
in het begin na het inrijden is hij goed afgesteld geweest en heb ik er enkele dagen fatsoenlijk mee kunnen rijden.

Is dat het aantal slagen volgens het boekje ?
Zo ja kan ik je zeggen dat dat niets te maken heeft met de goede afstelling....

Maar mijn 1e advies is bij spontane problemen gewoon eerst de gloeiplug te vervangen.

Rienk Jan zei:
Hoofdsproeier op 2 slagen, is volgens mij redelijk weinig....dus te arm

Even een opmerking, het aantal slagen zegt eigenlijk helemaal niets over de afstelling van de motor. Staar je daar nu niet blind op.

Probeer wat Roelof ook zegt eerst eens een nieuwe gloeiplug en kijk hoe hij dan loopt.

M.v.g. Mark

Ik heb de gloeiplug al 2 keer vervangen. Maar vorige week (niet toen we hem hebben laten inlopen) reed het wagentje de hele dag goed , om de 2 tankjes ff laten koelen en toen was hij weer klaar om te rijden. En de dag erna wilde hij gewoon niet meer, En vandaag reed hij een paar minuten echt goed en toen was het weer afgelopen.

Is je luchtfilter wel schoon? Met een offroad moet je eigenlijk na elke dag rijden je luchtfilter goed uitwassen en weer opnieuw met olie insmeren. Als je dat niet doet, komt het zand en stof op een gegeven moment door je filter heen de motor in en slijt je motor voor je ogen weg. In dat geval verliest je motor compressie en valt hij snel stil als hij warm wordt. Vervolgens is hij moeilijk weer aan te krijgen zolang hij warm is. Check dit even en als je motor inderdaad geen compressie meer heeft (als hij warm is) dan is dat het probleem. Dan zal je moeten investeren in een nieuw zuiger/cilindersetje.

Succes ermee!

Klinkt al te bekend in de oren, ik kan zo al 4 andere mensen opnoemen die het zelfde probleem hebben gehad met de Tamiya Nitro Forco (Nitro blaster/Nitro Thunder) waaronder ik zelf.

Kort gezegd is het motortje gewoon erg crap.
Er werd ook aangeraden om in plaats van 16% nitro maar met 11% te gaan rijden.
De uitlaat is niet van de allerbeste kwaliteit en je kan de pakking controleren, hierdoor kan je compressie verliezen en gaat het motortje raar lopen.

Verder zou je het motortje helemaal op fabrieks instellingen moeten zetten en opnieuw beginnen met afstellen, kijken of dat wat helpt.
Ik heb zelf ook nog steeds het probleem dat hij nog veel te warm word en zwaar vermogen verliest na het rijden van 2 rondjes, en ik ben er ook nog niet achter hoe dat nou precies komt.

De luchtfilter is al een paar keer schoon gemaakt. Maar ik probeer eerst eens de dingen die Broadcaststorm opnoemt voordat ik nieuwe onderdelen aanschaf.

Misschien een beetje laat, maar ik heb hetzelfde probleem, bij mij is de ene keer het stationair hoog, de andere keer laag, hij heeft het alleen als hij goed staat afgesteld, als ie te rijk staat niet...

ik heb zelf ook een tamiya nitro force en ik heb er ook wat probleempjes mee,
als ik jou was zal ik als eerste je needle weer even op de fabrieksinstelling zetten (vanaf dicht 3 slagen)

Het is al even geleden dat deze topic in gebruik werd genomen,maar het is puur de slijtage van dit model motor die optimaal is...Ik ben niet zo weg van die motor maar idd zorgen dat ie schoon blijft van binnen, want het is je compressie zeker te weten.
ik had het zelfde en een nieuwe cilinder en zuiger doet wonderen, ging lang goed maar toch te kort,hij word toch te heet....maar daar ben je inmiddels zelf wel achter denk ik.

Ik zoek trouwens nog een andere motor voor de mijne, iemans suggesties?

ik heb sinds eergister een tamiya nitro 1:10
ik heb hem 2de hands gekocht
en aangezien ik de ballen verstand van heb
heb ik de motor toch aan de praat gekregen want die deed het niet
maar als ik hem start slaat hij gelijk op tilt
waarschijnlijk het gas of weet ik veel wat wat te ver open staat lijkt het wel
maar hij gaat even tekeer en valt weer uit
heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen ?
ik heb er nog geen enkele meter mee gereden en nu snap ik al niks meer van

Begin eens met de stickies te lezen.

Want als je er de ballen verstand van hebt, word het wel erg lastig om je te helpen.

Loop de auto eens goed na.

Filters schoon? Benzine slangen in orde?

Zet de carburateur terug naar fabrieksinstelling en ga vanaf daar aftellen.

2e hands kopen is niet zo verstandig als je er "de ballen verstand" van hebt. 2e hands is namelijk erg tricky in dit wereldje en kan je de ellende van een ander overkopen.

Als eerste doe je er verstandig aan om de trim op je zender goed in te regelen. Haal het luchtfilter eraf en en kijk naar de opening, als je remt en hij gaat verder dicht moet je zover aan de trim draaien totdat je het punt hebt gevonden dat die niet meer verder dicht gaat. Voor het starten kan je hem wel een tikje verder open zetten maar als de motor loopt moet de trim weer terug naar hety punt dat de carb gesloten is. Alleen de stationairschroef houdt de carb op een spleetje.

Weet je iets meer over deze auto, heeft die een lange tijd stil gestaan? Je doet er verstandig aan om er een verse gloeiplug in te zetten, het gloeidraadje moet zilverkleurig zijn, is die in zijn geheel donker gekleurd of dof grijs is die niet goed ondanks dat die wel gloeit.

ik heb sinds eergister een tamiya nitro 1:10
ik heb hem 2de hands gekocht
en aangezien ik de ballen verstand van heb
heb ik de motor toch aan de praat gekregen want die deed het niet
maar als ik hem start slaat hij gelijk op tilt
waarschijnlijk het gas of weet ik veel wat wat te ver open staat lijkt het wel
maar hij gaat even tekeer en valt weer uit
heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen ?
ik heb er nog geen enkele meter mee gereden en nu snap ik al niks meer van

Mocht je er niet uit komen dan mag je wel bij mij langs komen en kijken we even of we motor aan de praat kunnen krijgen.
Ik woon in Schoonebeek.

M.v.g. Mark

problemen afstelling nitro 1:10

Mocht je er niet uit komen dan mag je wel bij mij langs komen en kijken we even of we motor aan de praat kunnen krijgen.
Ik woon in Schoonebeek.

M.v.g. Mark

ik ga het nog eens even proberen ik ben nu op internet alles aan het uitzoeken .
maar als het echt niet lukt hoor je van me

het wil niet lukken .
als je wilt mag je er wel naar kijken maar aangezien ik geen vervoer heb gaat het niet lukken om in schoonebeek te komen

Dit weekend lukt het niet want ik zit in Groningen voor de 1ste wedstrijd van de Kyosho Cup.
Er is ook een mogelijkheid tot openbaar vervoer. Bus 44 rijdt van Emmen naar Schoonebeek.

M.v.g. Mark

Back