Probleem Blade 200 srx

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door Rob83, 13 dec 2020.

  1. Rob83

    Rob83

    Lid geworden:
    13 dec 2020
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Valkenswaard
    Goedemiddag, mijn naam is Rob uit Valkenswaard en ben al een tijdje aan spelen met kleine rc helicopters. Voor binnen met ik een Blade 70s, leuk ding overigens. Voor buiten heb ik vorige week van een kennis een 200 srx gekregen. Ding had wat schade dus ik denk zal de gok eens wagen.

    Inmiddels chassis vervangen vanwege een scheur, servo vervangen, nieuwe accu en hoofdtandwiel.

    Probleem wat ik heb is dat hij niet goed van de grond komt. Ik dacht dit op te lossen met een nieuwe accu maar helaas. Plaatselijke modelbouwzaak adviseerde mij een nieuwe accu omdat de brushless motoren nauwelijks kapot gaan.

    Zou het misschien toch de motor zijn? Of zijn er nog andere opties?
     
    Laatst bewerkt: 13 dec 2020
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    ik ken de heli niet. dat als eerste.

    het is een fixed pitch, kromming in de bladen?
    even goed luisteren als je optoert, ook goed op het gedrag letten....

    als je omhoog wilt, hoort je toerental omhoog te gaan.
    en op een bepaald punt wordt er lift gemaakt, en nog wat toeren en hij komt los.
    hoor je het rotortoerental erg inzakken? of blijft dat identiek?


    soms slipt het motortandwiel. dan veranderen de toeren op de motor niet, maar de rotor stort in.
    maar dat moet je kunnen zien aan de motoras. wordt warm, en meestal loopt dan vanzelf een keer het tandwiel eraf.
    en gebeurt niet vaak.

    soms zit het in de zender. zit er een gascurve in, waardoor je denkt volgas te geven. maar eigenlijk geef je maar 75%
    geen idee wat voor zender je hebt

    soms zit er een schuif op de zender, waarmee je een stukje extra gas kunt geven. heb je nodig.

    een brushless motor kan best kapot, bijvoorbeeld als hij echt te heet is geweest.
    dan gaan ze steeds meer stroom vragen. daardoor worden ze heter. gaan ze nog meer vragen.
    maar dan draaien ze nog wel de normale snelheid.
    dan had je nog steeds verschil moeten zien bij een nieuwe accu.

    Soms wil zo'n stom panic safe airbag programma wat ze er tegenwoordig in duwen, nog wel eens alle functie op 75% zetten, zodat een fout niet zo hard doorkomt.
    maar, dan geef je dus ook maar 75% gas.
     
  3. Rob83

    Rob83

    Lid geworden:
    13 dec 2020
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Valkenswaard
    Bedankt voor je reactie Student.

    Tandwiel is goed. Deze heb ik vervangen en zit niet te strak/los tegen de motor. Heb ook de gain van de motor op 200% gezet en maakte geen verschil.

    Wat ik wel merk is dat de staartmotor erg heet wordt inclusief staart en bedrading. Wellicht is er e.e.a. mee gebeurd in het verleden. Ik kreeg hem met gescheurd landingsgestel en chassis. Sta nu eigenlijk op het punt om het op te geven en te gaan voor een 230s BNF. Deze deelt namelijk wat onderdelen met de 200 srx, en kan zo in ieder geval de accu’s, lader en zender gebruiken. Zender is overigens die uit het RTF pakket: LP6DSM.

    ik heb de gok genomen en geprobeerd hem vliegend te krijgen, maar helaas na 100,- aan onderdelen (tijdens sleutelen helaas 2 servo’s gesneuveld) nog geen resultaat. Leergeld zullen we het maar noemen.

    In ieder geval bedankt voor het meedenken!!
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    tandwiel zelf kan ook nog slippen op de as. ook van de motor.
    die tandwielafstelling is inderdaad belangrijk, zit het wat strak, trekt de boel teveel vermogen, gaat ie niet omhoog.

    de gain is de gevoeligheid waarmee de gyro stabiliseerd. er zit een gyro op jouw heli.
    dit heeft dus niets te maken met hoeveel gas je geeft, dit heeft meer te maken met de gevoeligheid van de staart, of hoe gevoelig de rest van de heli op een "niet gestuurde positiewissel" reageert. bv bij een windvlaag oid

    je gas wordt bepaald door de zender, of in het geval van een hulpdingetje op de heli kan die ook nog wat roet in het eten gooien.
    dus, kun je wat instellen op de zender?
    google laat zien dat er een paar knoppen op zitten. maakt het uit als je die knoppen omzet?
    soms zit er dus een restrictie achter zo'n knop

    Qua warm worden motor, dat is normaal.
    heet niet.
    warm, dan kun je hem makkelijk aanraken, heet = dan trek je binnen 2 sec met veel plezier je vinger er vanaf.
    dat de bedrading warm word, dat kan. heet is niet de bedoeling.
    kan zijn dat de draden onderling een beetje sluiting hebben. lijkt me sterk, dan zou de motor ook moeten stoppen.
    kan zijn dat de gain (gevoeligheid) te hoog staat, dan is de staartmotor continu aan het op en aftoeren, vreet vermogen.
    meestal heb je een losse gain voor de staart, en 1 voor de rotor.

    Qua heli, je hebt hier blijkbaar een schoolvoorbeeld waarom je heli's eigenlijk niet 2e hands moet kopen...
    ook niet als ze "nieuw!" of "bijna nieuw" zijn.
    vaak koop je de zooi van een ander. of is de boel een keer goed gecrasht, en krijgt de beste man/vrouw het niet gerepareerd.
    ALS je het doet, moet je eigenlijk ter zake kundig zijn.. of iemand meenemen.
    zowieso altijd voor laten vliegen. zonder voorvliegen = meestal vliegt de heli dan ook niet goed.


    Als ik je een tip mag geven:
    als je verder gaat met investeren, gooi dan ook die zender opzij.
    heb je niet zoveel aan.
    kijk ff naar een spectrum dx6 of zoiets. mooiste is als je bij een modelbouwwinkel ff naar binnen stapt, en daar even zender en heli op elkaar in laat stellen.
    ben je niet het goedkoopste uit in aanschaf. ben je wel goedkoper op lange termijn.
    zo'n dx6 is ergens in de 150 eur klasse. kan veel modellen in zijn geheugen hebben.
    dan heb je 1 zender, en 30 toestellen. of meer, geen idee hoe groot je hobbykamer is :D

    zo'n zender heeft ook een monitor functie, dan kun je zien hoeveel % de zender uitstuurt op een kanaal.
    bv, je weet nu niet zeker of de zender wel 100% gas geeft.
    je kan nu ook de heli niet tammer maken, of juist enthousiaster.
    En, ga je naar een andere heli (groter bijvoorbeeld), ontvanger kopen, en die heli kan op dezelfde zender.

    dat afstellen en liefst voorvliegen is belangrijk.
    dan weet je dat alles werkt.
     
  5. Rob83

    Rob83

    Lid geworden:
    13 dec 2020
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Valkenswaard
    Bedankt voor je reactie.

    De heli laat me toch niet helemaal los. Ik had nog wat in het menu lopen klooien, en daarna begon ie erg te schudden in de lucht. Zo erg dat zelfde bladegrips afbraken en de 2 blades door de woonkamer vlogen. Kan dat ook te maken hebben met het verkeerd om monteren van het staartblad? Want die had ik losgegooid tijdens het sleutelen.

    inmiddels heb ik de receiver een reset gegeven en het lijkt alsof er meer vermogen is. Ik zeg het lijkt, want zeker weten doe ik het ook niet.

    Hitte lijkt meer op warmte, dus dat is het probleem niet.

    Ook de mainshaft losgehaald. Niks te zien. Ook de swashplate lijkt in orde. Dus daar zoek ik het ook niet in.

    Denk dat ik een nieuw setje grips probeer, en kijken of de reset heeft geholpen.

    Binnenkort weer een update
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    dat geklooi heeft waarschijnlijk de gain te hoog gezet, dan gaat hij overcorrigeren, en dat met veel geweld gaan.
    krijg je hem er niet op tijd uit, kun je inderdaad schade krijgen.
    al heb ik dan nog nooit gehoord dat de bladegrips afbreken.

    verkeerdom monteren van het staartblad helpt niet, en heeft misschien het effect versterkt.

    en voor je echt geld uit gaat geven:
    soms heeft zo'n mini heli gewoon een keer een oplawaai in de printplaat gehad, en wordt het nooit 100%
    des te kleiner de heli, des te kritischer op alles.
     
  7. Rob83

    Rob83

    Lid geworden:
    13 dec 2020
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Valkenswaard
    Ik ben weer wat verder, maar er nog niet helemaal.

    Vandaag nieuwe bladegrips gemonteerd, en met de reset is het motorvermogen naar mijn idee goed. Hij komt goed van de grond.

    Probleem wat nu speelt: laag toeren op de grond hoveren niks aan de hand. Bij het verhogen van het toerental en na lift-off begint hij sterk te schudden. Dacht eerst aan een gebogen mainshaft, maar zonder blades trilt er niks. Bij het vastzetten op een workmate zie je bij het verhogen van het toerental de aileron servo heftig op en neer gaan wat het schudden veroorzaakt. Gooi ik deze servo los gebeurt er niks en blijft het rustig.

    Nu de grote vraag: is het de servo? Welke trouwens nieuw is, of de receiver?

    Morgen toch maar eens de servo’s verwisselen en kijken wat er dan gebeurd. Is de receiver/gyro kapot is het einde project want ga er niet nog eens 75,- achteraan smijten.

    Wordt vervolgd!
     
  8. Rob83

    Rob83

    Lid geworden:
    13 dec 2020
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Valkenswaard
    UPDATE....

    Servo’s gewisseld maakte geen verschil. Ik heb toen beide servo’s losgegooid met een trillingsvrije helicopter op vol vermogen tot gevolg. Het heeft hier dus iets mee te maken. Beide servo’s zijn vervangen, maat het zou na het vele klooien kunnen zijn dat ze een tik gehad hebben. Allebei zou wel toeval zijn.

    Iemand nog ideen?
     
  9. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Hij resoneert, en dat komt door een te hoge gain op de gyro of er zit ergens speling.
     
  10. Rob83

    Rob83

    Lid geworden:
    13 dec 2020
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Valkenswaard
    Bedankt!! De enige speling die ik voel is een hele, maar fan ook hele lichte speling op de swashplate. Mag hier iets van speling opzitten of niet?

    Verder zal ik is eens kijken of ik de gain terug kan schroeven
     
  11. Rob83

    Rob83

    Lid geworden:
    13 dec 2020
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Valkenswaard
    WE ZIJN IN DE LUCHT!!!

    van verschillende parameters de gain naar beneden gezet, en hij vliegt. Trilling is weg dus ik ben blij:banana:

    Iedereen bedankt voor de tips. Had al nieuwe helies besteld op Banggood omdat ik dacht deze niet meer in de lucht te krijgen
     
  12. tora

    tora

    Lid geworden:
    28 apr 2015
    Berichten:
    71
    Locatie:
    tessenderlo (BE)
    Ik heb ook zo'n 200 gehad was ik blij dat da rotding de deur uit is ik had daar ook continu problemen mee.
    Ik was toen de stap aan het zetten van hoveren naar vliegen en die blade was toen net uitgekomen.
    Met safe technologie, je weet toch dat da ding een panic button heeft.
    Esc die mid flight uitvalt staart motor heet geworden is en effectief stuk ging.
    En een hoop gecrash wel cheap in spares tenopzichte van een 700 size
     
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    ik heb een tijd een mcpx gehad, en een mcpx bl van eflite
    die mcpx had eigenlijk een beetje weinig vermogen, altijd gerommel in de staartregio.
    staart was alleen strak als je vloog of wild aan het doen was

    de mcpx bl was echt een lekker toestel... hoop vermogen..
    vloog best goed.
    maar het blijft een kleine heli, en ik vlieg eigenlijk alleen buiten..
    dus die ligt netjes in zijn koffer ergens in de opslag :D
     

Deel Deze Pagina