Probleem gesoldeert accu pakket

HELP....

Toen ik vanavond op het veld stond om mijn EZ* weer de lucht in te sturen ging de motor maar tot half gas en dan sloeg hij uit. Ik snap er niks van want een paar dagen geleden werkte alles nog goed. Het enige wat ik heb gedaan is de accu opladen...... Ik denk zelf dat het probleem de regelaar moet zijn een PROtech 35 MPC. In de gebruiksaanwijzing staat dat voordat je de boel op spanning brengt de gasstick in de Rem positie moet staan dit heb ik geprobeerd maar telkens als ik over het half gas punt kom dan slaat de motor uit :?:
Heeft iemand dit vaker meegemaakt ??? Alle tips zijn welkom.

Gr. Wouter

Zeker-weten, dat de accu in orde is?

Dit lijkt er op, dat de onderspanningsbeveiliging in werking treedt. E.e.a. is te controleren door even de prop los te nemen. Als de motor dan wél volgas komt, is de regelaar ontevreden met de spanning op het moment dat de motor wat meer stroom af gaat nemen. Deze spanning kan alleen te ver instorten als:
- de accu niet in orde is.
- er een slechte stekkerverbinding is tussen accu en regelaar.
- de motor zo ontstellend veel stroom trekt, dat de accu het niet kan bijsloffen.

:oops: :oops: :oops: :oops:

Inderdaad even de accuspanning meten 6,7 Volt is niet echt veel voor een pakketje van 6 cellen. zeg maar gerust gevaarlijk laag.

Het is net een nieuw accu pakketje wat ik zelf heb gesoldeerd van Sanyo Ni-MH 2500 AA cellen. Heeft u misschien enig idee of dit normaal is dat ze zo snel in spanning afnemen??? Ik heb ze namelijk ook gewoon in mijn zender maar dan is er niks aan de hand.

Gr. Wouter

Dat klopt inderdaad niet. Even cel voor cel meten om te kijken of ze allemaal wel meedoen.

Zijn alle cellen wel op de juiste manier in het pakket gesoldeerd? Je zult niet de eerste zijn, die er eentje verkeerdom heeft zitten. Nergens een sluiting?

Is de accu wel echt geladen? Nog maar een keertje aan de lader voor de zekerheid.

Hmmm. er zal toch wel iets niet helemaal in de haak zijn want mijn lader pakt het pakketje ook al niet meer hij slaat na een paar tellen al af. Maar nog maals de laatste keer was er niets aan de hand. Ik ben gewoon een uurtje aan het zweven/vliegen geweest. Heel appart.... maar ja ik zal eerst het pakketje maar eens open halen en zien of iets los zit of zo... of dat er een kapotte cel tussen zit....??

Gr. Wouter

Nou de multimeter meet een spanning van 8,1 volt moet voldoende zijn volgens mij maar als ik alles heb aangesloten en gas geef begint de propellor niet eens meer te draaien.... :?: :?: :?: Wel begint de motor wat te zoemen/piepen net of wil hij wel maar lukt het op de een of andere manier niet...... Ik snap er niks meer van....

Gr. Wouter

Nou wordt ie helemaal leuk.....
Ik heb dezelfde setup ook even geprobeerd met een race pakketje 6 sanyo cellen 3600mah met de multimeter een spanning gemeten van 7.9 Volt en ja hoor de motor draaide weer als vanouds.... Maar waarom werkt het dan niet met de AA 2500mah cellen. Iemand een idee.....?? Want het heeft namelijk wel gewerkt.

Gr. Wouter

Cellen belast meten (dus met piepende motor of zo), je komt dan vanzelf de defecte cel tegen...

Dit heb ik een week geleden ook al gehad, mensen op de jetmeeting hebben me zien klungelen met mijn wing. :D Hij wilde de lucht niet in.

Uiteindelijk de pack uit elkaar getrokken, het bleek een dode cell te zijn. Ik heb 1 voor 1 de cells doorgemeten met mijn multimeter. Alles stond op 1.22v, maar eentje wa saan et sukkelen op 0.6v. Toen wist ik genoeg. Eruit geknipt en weer door verbonden, nu heb ik een goede pack met 1 cell minder. Alleen met 5 cells heb je niet veel denk ik. :P

Sanyo Ni-MH 2500 AA cellen
volgens mij belast je de cellen met een sp400 6V hiermee op de limiet (of net erover). Op de club zijn er ook geweest die hiermee problemen gehad hebben. Ik denk maw dat je cellen de stroom niet aankunnen.

volgens mij belast je de cellen met een sp400 6V hiermee op de limiet (of net erover).

Zijn er meer mensen die dit kunnen beamen. Want als dit zo is dan moet ik andere batterijen gebruiken. Ik heb al even gezocht om wat specificaties van de 2500mah AA cel van Sanyo maar ik kan weinig vinden.

Gr. Wouter

Back