Probleem heli Typhoon heli, Zwolle

Hallo,

Ik heb eerder al eens een topic geopent over een probleem met mijn heli (ShenZhen art-tech electronic technology Co., Ltd.). Ik ben nieuw op het gebied van vliegen en heb totaal geen ervaring hiermee. Ik heb deze heli gekocht bij Quartel omdat dit volgens hem een goede heli is om mee te beginnen en voor de gevorderde (hier waren de meningen over verdeeld).

Toen, tolde de heli al gigantisch om zijn as. Ik heb jullie hier om hulp gevraagd en ben niet verder gekomen en ben terug gegaan naar Quartel. Hier heb ik het probleem voorgelegd en hij zal er naar kijken. Na een hele tijd gewacht te hebben heb ik geeist dat hij er eens mee zal beginnen, nu heb ik hem sindskort weer binnen. Echter hetzelfde probleem is er nog steeds.. Quartel vertelde mij dat het gewoon een kwestie van afstellen (trim) was, en dat hij nu goed afgesteld is. Lijkt er niet op..

Daarbuiten vond mijn vader (het zal waarschijnlijk besmettelijk geweest zijn ;) ) het ook nodig om dezelfde heli te kopen. Echter die van mijn vader heeft ook het zelfde probleem en er is niet mee te vliegen.

Nu vraag ik mij af of er iemand in Zwolle (of omgeving Zwolle) is die ons wil helpen met eventuele afstellingen, de heli's na wilt kijken, en eventueel enkele tips kan geven. Wij beide zijn nieuw en hebben weinig tot geen ervaring.

Het probleem is:
Bij gas geven (dus zonder andere dingen te doen) tolt de heli gigantisch om zn as. Hij is hierbij totaal niet onder controle. (uiteraard heb ik er zo ook niet mee proberen te vliegen, maar ik ze hem dan binnen op de grond en geef langzaam meer gas, hierbij blijft hij op de grond en gaat als een gek rondjes draaien op de grond, hoe meer gas hoe harder).

Dit lijkt mij niet helemaal kloppend, mogelijk is de gyro of iets dergelijks niet goed?

Wat ons ook opviel is dat de achterste propellor schijnt een functie te hebben om deze propellor te kantelen. (achterste verticale kleintje). Echter het beweegt met geen mogelijkheid. De heli reageert netjes op alle bewegingen van de zender, behalve de linker (gas) om naar links of rechts te sturen zonder te kantelen. Hij heeft daar alleen gas, maar doet niets als je naar rechts of links stuurt. Is dit mogelijk niet in orde?

Ik hoop dat er iemand is die ons wil proberen te helpen, en hopelijk worden de problemen binnenkort opgelost.

Mvg, Michael
 
Alhoewel ik geen heli-specialis ben, wil ik graag reageren.

Als de hoodrotor draait zet deze zich af tegen het heli-frame. Dit wil hierdoor in de tegengestelde richting van de rotor gaan draaien.

Dit draaien wordt door de tegendruk die de staartrotor gecompenseerd. Omdat de tegendruk die de staartrotor moet leveren afhankelijk is van de vliegomstandigheden en de stuurrichting is de spoed van de staartrotorbladen instelbaar. Hierdoor kan de druk die de bladen veroorzaakt varieren.

Een servo is via een stang verbonden met de staartrotor waar een mechaniek de servobeweging omzet naar een verstelling van de spoedhoek van de bladen.

Op de grond, moet dit als de staartrotor wordt gestuurd zichtbaar zijn.

De staartrotor moet ook draaien. Dit gaat meestal via een getande snaar die van het hoofdtandwiel door de staartbuis over een tandwiel van de staartrotor loopt.
 
vanaf de plaatjes vind ik hem heel erg op de robbe spirit fun / Artech 3D lijken. Die heb ik ook gehad.

Ik zou hier op het forum even zoeken naar die twee termen.

Een paar tips;

Zorg er altijd voor dat je eerst de zender aanzet en daarna pas de heli. Anders start de Gyro niet op.

Probeer eens of je gyro niet gereversed is, niet op de zender maar op de gyro zelf. Dit kun je met een simpele switch op de gyro omzetten.

Dan als laatste; probeer op het oog de staartrotor af te stellen. Dat wil zeggen, zorg er eerst voor dat de staart servo echt in het midden staat en bij het bewegen van de knuppel evenredig veel naar links als naar rechts gaat. Als je dat gedaan hebt moet je er nog voor zorgen dat het middelpunt van de servo gelijk is aan het middelpunt van de staart rotor. Dus als de servo aangesloten staat en in het midden staat dan moeten de bladen ook precies recht staan. Dit moet je later aanpassen omdat ze niet geheel neutraal moeten staan maar dit is een uitgangspunt.

Dan proberen of je de heli van de grond krijg en je zult minimaal moeten tegen sturen op lage toeren. Vanaf daar kun je met de positie van de servo gaan schuiven om de heli zonder tegenstuur van de grond te krijgen.

hoop dat je er iets aan hebt
 
Hier uit Zwolle :D,
De staart rotor is bij jou aangedreven door een snaar die door de staartbuis loopt. Wat NPS al aangeeft is dat die snaar ervoor hoort te zorgen dat je staartrotor gelijk blijft draaien met de hoofdrotor, versneld die dan versnelt de staart automatisch mee. Een servo bestuurt de hoek van de bladen van je staartrotor in jou geval.
Wat je nu kunt testen:
-Als je hoofdrotor draait MOET je staartrotor ook draaien.
-Met de stick die links op je TX zit kun je links/rechts bewegen, de hoek van de staartbladen MOET dan veranderen, ook als de rotor niet draait.

Als die 2 dingen gebeuren dan is hij waarschijnlijk gewoon af te stellen, als hij de bovenstaande dingen niet doet dan moet je hem even nakijken.
Natuurlijk wil ik wel helpen, pb even. De techniek moeten we wel uitkomen lijkt me. Er zijn echter vast veel mensen met een veel langere en uitgebreidere ervaring hier aanwezig.
Jakko
 
Hoi,

Bedankt voor de reactie, de tip van dat ik eerst de zender aan moest doen, en dan pas de accu aan sluiten op de heli, is het geweest. De achterste rotor werkt (gyro), en is oa ook te kantelen doormiddel van de linker ''trigger''.

Helaas valt ,op dat de heli toch nog ligt draait, en het meest storende is dat hij heel langzaam naar links trekt. Of te wel, bij het weinig gas geven schuift de heli heel rustig over de grond naar links. Ik heb al geprobeerd de boel te trimmen door middel van schuifknopjes op de zender, echter krijg ik het probleem niet weg, soms wel wat erger, maar het lijkt erop dat hij op zn maximale is ingesteld.. Uiteraard heb ik hier verder heel weinig verstand van.

Maar toch, lijkt het mij fijn dat iemand hier in Zwolle er naar zal willen kijken, en desnoods helpt om hem beter af te stellen. Ook zal het een belangrijk doel zijn om daarbij enkele tips te krijgen :) Dus gewoon even een ''kennismaking'' met daarbij wat tips, en een afstelling :) Jakkobink, bleek al aan te geven dat hij hier graag mee wil helpen, uiteraard als hij dit absoluut geen probleem vind zal ik graag daar op in willen gaan! Echter je verwijst wel naar mensen op dit forum met meer kennis, denk jij dat je mij wel zal kunnen helpen? :$

Nouja hoe dan ook, ik zal het erg fijn vinden als Jakkobink (of iemand anders) mij zal willen helpen :)

Michael
(Ps, die van mijn vader doet het nu ook, echter weet ik niet of die ook een afwijking heeft. De definitie ''helpen'', is bedoeld voor mij en mijn vader, dus hoogstwaarschijnlijk zal hij er bij de hulp ook aanwezig zijn met zijn heli)
 
Tuurlijk wil ik helpen! :D
Als je hem opstart zoals je dat altijd zelf doet, maar dan bij quartel op de toonbank (lol of even buiten bij hun achter ;) ) dan zien hun toch ook wel dat er ergens iets mis gaat? Helemaal als je er 2 hebt staan die precies hetzelfde doen...
Jakko
 
Kijk anders eens op t forum in mijn onderschrift, daar komen heel veel piloten uit de buurt, tevens kun je de meetings in de gaten houden en daar eens langskomen...
 
Ik ben mega beginner, heb het e book van Martin gedownload.

Daar staan wat oefeningen in.
Zo beginnen ze met wanneer je het gas/throtle opendraait de heli wil uitbreken met de staart. En in de oefening ga je dit tegen. Volgende oefening is meer gas geven om te zien dat de heli naar links gaat kantelen. Nu heb je de staart recht te houden en met de allerons stick de kanteling tegen te gaan.

Afin ik ben mega beginner en de problemen die ik hier boven las leken erg op wat ik als beginner tegen kom met oefenen.

Don't shoot me if I did not understand you :)
 
Back
Top