Probleem KDS 450s wankelt

Goededag collega modelvliegers,

Na 5 jaar met vliegtuigen gevlogen te hebben, heb ik me twee weken geleden mijn eerste heli gekocht. Het is de KDS 450S RTF 2.4 geworden.

Na 5 vluchten ging het al redelijk goed, maar bij de 6de vlucht raakte ik mijn controle kwijt en wou hem snel laten landen maar bij het landen raakte de staart een houten rand van de zandbak die er stond:oops:..
Het volgende was toen aan de hand:
- De drive belt had zo hard getrokken denk ik dat de staart iets in was geschoven waardoor de belt dus los hing. Dit heb ik toen weer gemaakt door de staart even los te maken en de belt weer te spannen.
Vervolgens weer een vluchtje gemaakt en leek het perfect te doen, tot opeens in van mijn rotorbladen een stuk folie verloor. :S

Nieuwe rotorbladen erop die had ik nog liggen, deze heb ik toen gebalanceerd, op de juiste wijzen en zou goed moeten zijn.

Daarna weer een vluchtje gemaakt maar de heli doet nu heel raar. Zo gauw ik boven de 40cm hoog kom begint de heli te wankelen. Net alsof je met de rechterstick hele kleine rondjes draait. De heli trilt niet ofzo..

Bladen nogmaals gebalanceerd, kop gecontroleerd(zonder bladen wat gas gaan geven), pedles gecontroleerd. Alles lijkt goed maar toch begint die te wankelen.

Enig idee iemand? Ik ben ten einde raad..
Zal proberen nog een filmpje te maken!

Als je rotor blad een stuk folie heeft verloren heeft hij waarscijnlijk ook een klap gehad. Je zegt dat je staart iets geraakt heeft.
Als ik jou was je hoofdas en je staart as vervangen.
Ook even je main gear en het wiel waar je drivebelt (onder maingear) overeen gaat bekijken voor beschadigingen.
Succes

De folie van het rotorblad zat al een sneetje in dus vandaar dat die denk ik los is geraakt. Bij de crash die ik noem heeft die niks mee gekregen.

Gears had ik gecontroleerd maar zie ik niks aan. Staart en Hoofdas lijken me helemaal recht te zijn?

En de staart zelf heeft de klap niet opgevangen maar de staartrotor raakte net het hout waardoor die niet meer kon draaien..

Vind het ook vreemd dat hij pas begint te wankele wanneer je 40-50cm boven de grond zit..

Laatst bewerkt:
Zojuist nogmaals even geprobeerd na het opnieuw balanceren van de bladen(was weer goed.. dus eigenlijk niks veranderd)
En wat schetst mijn verbazing, hij blijft keurig stabiel hooveren zonder hikken of wankelen:S

Na 4 min lekker aant hooveren geland en daarna nog eens opgestegen en toen zag ik dat hij een heel klein beetje begon te wankelen maar lang niet zo hard als voorheen? Rararara.. vreemd verhaal maar dat is niet normaal lijkt me.
Hopelijk komen er nog meer tips!

Misschien zitten je bladen te los of te strak. Rondjes draaien is vaak te losse/vaste bladen of te harde dempers in de kop, in combinatie met een te lage headspeed.

Groetjes,

Ton.

Laatst bewerkt:
Misschien je headspeed te laag?

met een verse batterij he je iets meer voltage, misschien daarom de afwezigheid ervan de tweede test.

als je bladen niet goed zijn gebalanceerd merk je dit door een trilling in de heli. je hoofdas kan ook zoiets veroorzaken, deze kunnen krom zijn zonder dat je het ziet.
Bij sommige heli's kan een klein tikkie al voldoende zijn, en dan geven ze genoeg problemen.

Testen door de as eruit te halen, en over een recht oppervlak te rollen

Bedankt voor reacties.

Ik verwacht dat het een combinatie van is.
Komt inderdaad voor wanneer de accu wat leger begint te raken.
Vreemd dat ik dat in het begin niet gemerkt heb.
Misschien in combinatie met een staartrotor probleem. Tandwiel of asje krom?

Binnekort maar eens wat onderdelen bestellen..

Back