Probleem met 2s Lipo

Hallo,

mijn 2s lipo(500Mah) geeft na een 7-8 tal vluchten al 4volt i.p.v 7.4!
Terrug geven gaat niet,wat kan ik doen om dit te herstellen?

mvg,Gor

4volt of 3.7?
3.7v is namelijk de spanning van 1 enkele cel.
dat betekend dat 1 cel niet meer werkt.

Hoe heb je dat voltage bepaald? met multimeter?
probeer de cellen afzonderlijk te meten dan weet je gelijk of 1 cel naar de eeuwige jachtvelden is.

4.0.. volt,

jep ik heb het met een multimeter gedaan.
Maar kan ik ook met 4 volt vliegen op een slowfly van 210 g?

mvg,Gor

nee, dat kan niet. die cellen zijn dus definitief kapot. Je hebt ze te diep ontladen end at is niet meer te herstellen.

ik heb ook zon soortgelijk iets gehad, mijn 2S was gezakt tot 4,8 volt :? . Wat ik doen heb gwedaan, is met mijn lipo lader 4 van graupner steeds op de startknop[ te drukken, hij gaf steeds een melding, maar na een tijdje is er blijkbaar een spaning in de accu gekomen, waardoor de lipo lader de accu weer herkende als lipo

@skyrider

je hebt helemaal gelijk, ik had het over water, mdat er bij lipo een vlam kan ontstaan, moet je dus wel eerst je lader van de accu losmaken(gebruik lange laadkabels)

Ik heb beslist dat ik eens ga proberen met een gewone lader,maar wat is een gewone lader?
En ik snap niet goed hoe ik het moet doen.

mvg,Gor

Mensen mensen mensen!!!! wat een tips aan (maar ook van) mensen die geen ervaring hebben met lipo's.
Je lipo accu nooit laden met een gewone lader !!!

Dit is wat er dan kan gebeuren:
[/media]

Daar wil je niet te dicht bij staan !!
Gooi weg dat ding, het gevaar dat er zoiets als in het filmpje gebeurd is te groot

Groetjes, Jesse.

Laatst bewerkt door een moderator:
@jesse,

dan moet er op dit forum redelijk wat verschoond worden, ik heb soortgelijke dingen die ik vertelde van modelbouwforum, rcgoyups en dergelijke vandaan. Ik heb dit dus zelf niet verzonne!!

Het spijt me dus ook dat ik deze foute info doorspeel

PS: wat er op het filmpje gebeurd is opzet, daar maken ze kortsluiting, of jassen er ongekend hoge spanning doorheen, dan gaat de lipo inderdaad wel dood........ volgens mij kan dit niet gebeuren als je even 1 minuut laad op 60 ma

wil je echt veilig doen, dan heeft Jesse de beste tip, dumopen die zooi netjes bij het KCA!

fabianvzwol zei:
@jesse,

dan moet er op dit forum redelijk wat verschoond worden, ik heb soortgelijke dingen die ik vertelde van modelbouwforum, rcgoyups en dergelijke vandaan. Ik heb dit dus zelf niet verzonne!!

Het spijt me dus ook dat ik deze foute info doorspeel

PS: wat er op het filmpje gebeurd is opzet, daar maken ze kortsluiting, of jassen er ongekend hoge spanning doorheen, dan gaat de lipo inderdaad wel dood........ volgens mij kan dit niet gebeuren als je even 1 minuut laad op 60 ma

wil je echt veilig doen, dan heeft Jesse de beste tip, dumopen die zooi netjes bij het KCA!

Fabian, er is weinig voor nodig om een "kapotte" lipo te laten ontbranden hoor, nog niet zo lang gelden een funjet in de lucht zien afbranden vanwege 1 rotte cel in een 3S pakket.

"gewone laders" zijn nu eenmaal niet geschikt om lipo's te laden, dus als je geen gevaarlijke toestanden wilt moet je dat ook niet doen.
Het enige wat ik je nog zou kunnen aanraden is dit:
Koop een balanceer-lader voor je lipo's en laadt ze daar mee op, maar als je dit doet met een lipo die te ver leeg getrokken is zou ik de accu wel afschermen dmv. een grote aardewerken pot op zijn kop of een blik maar nog het liefst een speciale "lipo-bag".
Zelf had ik afgelopen week een 3S lipo van 540 Mah die op de multimeter nog maar 5,8 volt aangaf, cel 1 had nog 1,2 volt, cel 2 had nog 0,9 volt en de 3e had nog netjes 3,7 volt.
Deze heb ik achterom (niets brandbaars in de buurt) onder een aardewerken pot gelegd en aan de balanceer lader gehangen, na een 40 minuten hadden alle cellen weer netjes 4,2 Volt.
Al die tijd heb ik het pakket wel scherp in de gaten gehouden ivm. brandgevaar !

Groetjes, Jesse.

Ik heb ook weer wat geleeerd. Ik zou de raad van Jesse opvolgen. Een betaalbare lipo balancer is de Robbe Lipoly Equalizer, ook deze is weer redelijk geprijsd bij de albatros, voor €25,60. Je moet msschien nog wel een verloopstekkertje maken, als je lipo accu een andere balancerstekker heeft(bijvoorbeeld een Himodel accu).

BTW welk merk accu heb je eigenlijk

Hallo mensen,

ik heb een lipo balancer en ik laad het daarmee op!
Iemand gaf me advies om het 3keer op te laden en dan weer ontladen,lukte niet!

Maar Jesse,wat bedoel je in een aardepot?

mvg,Gor

Een aardenwerken bloempot, die de vlammen binnen houdt, mocht je lipo in de fik vliegen.

Groetjes, jesse.

Back