Probleem met Aleron servo Solo Pro

Gisteren heb ik nomaal gevlogen met mijn solo pro. Vandaag schiet, bij het inschuiven van de lipo, de aleron sero naar de hoogste stand. Bij uitzetten van de zender gaat de servo naar de middenstand. Bij aanzetten van de zender schiet de servo weer naar de hoogste stand.
De elevator servo werkt wel goed.

De stick calibratie procedure lost dit probleem niet op. Ik heb ooit iets gelezen over problemen met de sticks van de zender. Weet iemand hier iets over?

Ik zal morgen de zender openmaken en kijken of de potmeter defect is of dat er een draad los zit. Daarna zal ik wat metingen met een oscilloscope doen aan de zender en/of ontvanger om te kijken waar het probleem zit.

Kun je de solo binden met een computerzender van een gerenomeerd RC merk?

(Edit) Voordat dit gebeurde had ik wel het probleem dat de zender pas na drie keer inschakelen beeld gaf op het display. De batterijen van de zender zijn in orde en de lipo is ook volgeladen (niet in de zender).

Bert

Laatst bewerkt:
Gisteren heb ik nomaal gevlogen met mijn solo pro. Vandaag schiet, bij het inschuiven van de lipo, de aleron sero naar de hoogste stand. Bij uitzetten van de zender gaat de servo naar de middenstand. Bij aanzetten van de zender schiet de servo weer naar de hoogste stand.
De elevator servo werkt wel goed.

De stick calibratie procedure lost dit probleem niet op. Ik heb ooit iets gelezen over problemen met de sticks van de zender. Weet iemand hier iets over?

Ik zal morgen de zender openmaken en kijken of de potmeter defect is of dat er een draad los zit. Daarna zal ik wat metingen met een oscilloscope doen aan de zender en/of ontvanger om te kijken waar het probleem zit.

Kun je de solo binden met een computerzender van een gerenomeerd RC merk?

(Edit) Voordat dit gebeurde had ik wel het probleem dat de zender pas na drie keer inschakelen beeld gaf op het display. De batterijen van de zender zijn in orde en de lipo is ook volgeladen (niet in de zender).

Bert

Je kan simpel testen of het de zender is. Bouw hem even om naar mode 1. Omdat je daarvoor de hele zender gewoon 180 graden omdraait, wordt links nu rechts. Dus is er iets met de stick, dan zal de servo niet naar de hoogste stand lopen, maar naar de laagste. Loopt hij nog steeds naar de hoogste positie, dan is het de ontvanger.

even de servo wisselen op de ontvanger met een andere servo en dan kijken of het bij de servo blijft.

ik denk dat de servo rip is

mvg hans

Bedankt, ga ik zeker doen. Stom van mij dat ik daar als techneut niet zelf aan heb gedacht. Maar ja, je bent nooit te oud om te leren.

Bert

Zo raar is het niet, dat je dat hebt gemist. Deze zender is vrij uniek, omdat het omzetten van mode 1 naar mode 2 betekent de zender om te draaien, en de antenne anders vast te zetten. Bij de meeste zenders werkt dat anders, die hebben een vaste boven en onderkant, waarbij dit truukje maar deels werkt.

Zender omgezet naar mode 1. Het probleem met de servo blijft. Na +/- 20 seconden begon er wat te roken en doen beide servo's het niet meer.

Jammer want ik had met kerst willen vliegen.

Bert

Snel afleren NOOIT je zender uit te doen als je heli nog aanstaat. Bij speelgoed kom je dr nog mee weg, met latere heli's niet.

Snel afleren NOOIT je zender uit te doen als je heli nog aanstaat. Bij speelgoed kom je dr nog mee weg, met latere heli's niet.

Klopt, alleen heeft deze "speelgoedheli" wel een beveiliging dat zelfs met de stick op volgas bij aanzetten van de zender, de motoren niet gaan draaien. Dan moet je eerst de stick naar nul zetten, om gas "vrij te geven".

Ik denk dat we in gedachten moeten houden dat deze "instapmodellen" sommige vliegers uiteindelijk richting CP heli's zullen brengen, maar niet iedereen, en niet altijd het zo kritisch moeten bekijken. Bij een aankomende crash gas op nul schijnt ook bij grotere heli's bijvoorbeeld niet zo slim te zijn, dan moet je dacht ik de throttle hold schakelaar omzetten, maar bij deze kleintjes is gas eraf vaak de manier om zonder schade een crash te overleven.

En wil je het toch helemaal veilig doen, dan niet alleen eerst zender aan en dan pas heli, maar bij een storing, zoals deze, even de stekker naar de motoren eruit, kan er helemaal niets meer gebeuren.

@be-el: Jammer dat je ontvanger in rook is opgegaan. Blijkbaar toch een probleem met de servo dan. Kun je niet ergens nog een nieuwe ontvanger regelen, dan kun je toch nog vliegen. Je zender lijkt me verder prima in orde.

@be-el: Jammer dat je ontvanger in rook is opgegaan. Blijkbaar toch een probleem met de servo dan. Kun je niet ergens nog een nieuwe ontvanger regelen, dan kun je toch nog vliegen. Je zender lijkt me verder prima in orde.

Ik zal morgen even met de leverancier bellen. Hij is pas een week oud. De zender is trouwens ook niet helemaal lekker. Hij gaat vaak niet in één keer aan maar pas na twee keer inschakelen.

Bert

Ik zal morgen even met de leverancier bellen. Hij is pas een week oud. De zender is trouwens ook niet helemaal lekker. Hij gaat vaak niet in één keer aan maar pas na twee keer inschakelen.

Bert

Lijkt me een goed plan, zo snel mogen er nog geen problemen optreden.

@Indoorvlieger - Kun je de solo binden met een computerzender van een gerenomeerd RC merk? Ik vindt deze zender niet prettig in de hand liggen en er zit ook geen ophang-oog aan. Ik werk al 35 jaar met Simprop en Futaba zenders. (en ze doen het nog steeds)

Ik zag in een andere topic van jou dat de nieuwe Solo versie met een ander type zender wordt uitgeleverd dat lijkt op een "normale" RC zender. Betekent dit dat ik een oude versie heb gekregen?

Bert

Yov,

Bedankt voor je bericht. Ik ben blij dat het je is gelukt en misschien hebben anderen hier ook iets aan. Bij mij is er helaas ook een chip doorgebrand waardoor de rechter servo (van achteren gezien) niets meer doet. Wordt dus toch een gevalletje van even bellen naar de leverancier want dit mag natuurlijk niet spontaan gebeuren. En als het al zou kunnen gebeuren hoort men in de handleiding aan te geven dat er allemaal verborgen instellingen zijn en hoe deze werken. Waarom dit geheimzinnige gedoe?

Gaat je zender nu ook weer steeds normaal aan?

Bert

Yov,

Bedankt voor je bericht. Ik ben blij dat het je is gelukt en misschien hebben anderen hier ook iets aan. Bij mij is er helaas ook een chip doorgebrand waardoor de rechter servo (van achteren gezien) niets meer doet. Wordt dus toch een gevalletje van even bellen naar de leverancier want dit mag natuurlijk niet spontaan gebeuren. En als het al zou kunnen gebeuren hoort men in de handleiding aan te geven dat er allemaal verborgen instellingen zijn en hoe deze werken. Waarom dit geheimzinnige gedoe?

Gaat je zender nu ook weer steeds normaal aan?

Bert
Zender gaat niet altijd direct aan maar k heb al mail gezonden.
Denk dat ze het er niet bij zetten omdat ze niet willen dat mensen er in gaan prutsen... Maar ook dit heb ik in mail gezet!! ;)
Ik vermoed dat je chip is doorgebrand omdat: De trim heeeeel ver naar beneden / boven stond! En je Servotje maar is blijven kracht steken zonder antwoord gevolg->opwarming->kortsluiting->BOEM

@Indoorvlieger - Kun je de solo binden met een computerzender van een gerenomeerd RC merk? Ik vindt deze zender niet prettig in de hand liggen en er zit ook geen ophang-oog aan. Ik werk al 35 jaar met Simprop en Futaba zenders. (en ze doen het nog steeds)

Ik zag in een andere topic van jou dat de nieuwe Solo versie met een ander type zender wordt uitgeleverd dat lijkt op een "normale" RC zender. Betekent dit dat ik een oude versie heb gekregen?

Bert

Helaas gebruikt tegenwoordig elke fabrikant zijn eigen protocol op de 2.4 GHz band, waardoor er geen compatibiliteit is.

Er was eerder sprake van een nieuwe Nine Eagles zender, en er waren zelfs plaatjes, maar op het moment is daar nog weinig van te zien, de Bravo SX wordt met dezelfde zender geleverd als de Solo Pro.

Misschien dat Nine Eagles met zijn eigen variant van de Trex100 komt, die de zender gebruikt die aan de buitenkant exact hetzelfde is als de plaatjes van de nieuwe Nine Eagles zender. Maar daar is nu nog weinig van de zeggen.

Ik heb wel een keer op een Duits forum gezien dat iemand een "pult" voor de zender had gemaakt.

Vandaag heb ik contact gehad met de leverancier. Hij kende dit probleem niet.....? Was geen garantiegeval.....? Komt van het craschen, wat dus niet is gebeurd. Het is geen mechanisch probleem maar zoals yov heeft uitgevonden een softwareprobleem dat spontaan is opgetreden. Hierbij zijn de endpoints spontaan verschoven. Spontaan, of misschien wel ontregeld door per ongeluk de knopjes onder de sticks of aan de onderkant van de zender te activeren terwijl je niet weet dat er verborgen instellingen onder zitten.

Bij Yov werkt het dus weer. Bij mij is helaas de aansturing van de andere servo doorgebrand. Misschien dat door het omzetten naar mode 2 het endpoint van deze servo buiten het bereik is gekomen en de servo iets te lang tegen het endpoint heeft aangezeten terwijl de motor spanning kreeg. (no hard feelings indoorvlieger, it's all in de game).

Ik heb dus maar een nieuwe gekocht, gebruik de oude voor onderdelen en ga het oude printje proberen te repareren. Is denk ik er een Fet stuk is.

Zouden deze Endpoint instellingen in de zender worden opgeslagen of worden geupload naar naar de onvanger?

Bert

Laatst bewerkt:
Zouden deze Endpoint instellingen in de zender worden opgeslagen of worden geupload naar naar de onvanger?

Bert

Ontvanger. Laatst had iemand hetzelfde met een Solo Pro, servo ging alleen maar naar beneden. Had nog wat geprobeerd met EPA maar dat hielp niet. Deze piloot was bang dat met een nieuwe ontvanger de aangepaste instellingen in de zender de nieuwe ontvanger zouden slopen, maar alles werkte weer als nieuw. EPA instellingen worden in de ontvanger opgeslagen.

Ik heb de EPA methode toegepast en de aileron servo weer aan de praat gekregen. Jammer dat mijn andere servo-eindtrap is doorgebrand en jammer dat deze truc niet gewoon in de handleiding staat. Ik kan nu vliegen maar niet voor en achteruit. Dan maar wachten op de postbode.

Bert

Back