Hallo,
Als je het beschreven probleem hebt met een vrijlooplager (hij klemt zich vast, en moet met enige kracht in de "unlock" richting weer vrijgemaakt worden, dan heb je definitief een tolerantieprobleem. Helaas is dan het lagerhuls ook al opgerekt, en dus eigenlijk onbruikbaar. Ook al lijkt alles weer normaal te werken met bijvoorbeeld een nieuwe as, het lager zal het toch weer snel opgeven. Altijd beide vervangen, want de tolerantie is alleen goed, als beide onderdelen geen slijtage vertonen.
Overigens, deze lagers moeten gesmeerd worden met een heel klein beetje olie zonder EP-dope, maar ZEKER GEEN VET! Het vet kan de zijdelingse beweging van de rollen hinderen, waardoor het lager te "traag" lockt. En doordat de smeerfilm van vet nogal sterk is gaan de rollen tijdens dit proces een heel klein beetje over de as schuiven. Hierdoor komt er (op microschaal) een vlak kantje aan de rolletjes, waardoor het lager steeds lastiger gaat schakelen. Smeren met vet bekort zodoende de levensduur.
Dit gebeurt vooral tijdens de periode dat de motor (verhoogd) stationair loopt, tijdens de fase staat het lager inwendig continue te schakelen, en krijgen de rollen ontzettend op hun donder.
De smering is noodzakelijk tijdens de vrijloop fase, want de rolletjes fungeren in deze lagers niet als rollager. Ze slepen lichtjes over de as, en hiervoor is een heel klein beetje smering nodig, anders ontstaat ook weer (weliswaar veel langzamer) een vlak kantje aan de rollen.
Het kan uiteraard sowiso zo zijn dat de fabricagetoleranties of de hardingskwaliteit in een "goedkope" heli minder nauwkeurig zijn, en dat in dit geval de korte levensduur van dit specifieke exemplaar een uitzondering is. Waarschijnlijk is dan de as de schuldige, want de fabrikant maakt meestal de vrijlooplagers niet zelf.....
Groet, Bert