probleem met autorotatietandwiel

inderdaad dat zou het ook heel goed kunnen zijn dan heb ik voor niets een nieuw vrijlooplager besteld. Ik kan de as w.s. gewoon omdraaien. Ik had al gemerkt dat de gebruikte metalen bij compass niet altijd goed hard zijn de vrijloop op de startas was ook al ingeslagen.

Dat heb je niet, kijk gewoon goed of de as onregelmatigheden heeft op de plaats van dat lager. Zoniet is het lager gewoon stuk, kan gebeuren.
 
Ik had er toevallig ook al vario titan vet op gedaan, ik ga het binnenkort weer proberen en laat jullie weten wat de afloop is. De as zal ik ook eens goed nakijken.
 
Hallo,

Als je het beschreven probleem hebt met een vrijlooplager (hij klemt zich vast, en moet met enige kracht in de "unlock" richting weer vrijgemaakt worden, dan heb je definitief een tolerantieprobleem. Helaas is dan het lagerhuls ook al opgerekt, en dus eigenlijk onbruikbaar. Ook al lijkt alles weer normaal te werken met bijvoorbeeld een nieuwe as, het lager zal het toch weer snel opgeven. Altijd beide vervangen, want de tolerantie is alleen goed, als beide onderdelen geen slijtage vertonen.

Overigens, deze lagers moeten gesmeerd worden met een heel klein beetje olie zonder EP-dope, maar ZEKER GEEN VET! Het vet kan de zijdelingse beweging van de rollen hinderen, waardoor het lager te "traag" lockt. En doordat de smeerfilm van vet nogal sterk is gaan de rollen tijdens dit proces een heel klein beetje over de as schuiven. Hierdoor komt er (op microschaal) een vlak kantje aan de rolletjes, waardoor het lager steeds lastiger gaat schakelen. Smeren met vet bekort zodoende de levensduur.
Dit gebeurt vooral tijdens de periode dat de motor (verhoogd) stationair loopt, tijdens de fase staat het lager inwendig continue te schakelen, en krijgen de rollen ontzettend op hun donder.
De smering is noodzakelijk tijdens de vrijloop fase, want de rolletjes fungeren in deze lagers niet als rollager. Ze slepen lichtjes over de as, en hiervoor is een heel klein beetje smering nodig, anders ontstaat ook weer (weliswaar veel langzamer) een vlak kantje aan de rollen.

Het kan uiteraard sowiso zo zijn dat de fabricagetoleranties of de hardingskwaliteit in een "goedkope" heli minder nauwkeurig zijn, en dat in dit geval de korte levensduur van dit specifieke exemplaar een uitzondering is. Waarschijnlijk is dan de as de schuldige, want de fabrikant maakt meestal de vrijlooplagers niet zelf.....

Groet, Bert
 
goed verhaal Bert, ik ga het vet er maar weer tussenuit halen en een nieuw lager monteren. Hij kwam vandaag met de post aan van Cyber heli.
 
Gewoon vernieuwen die handel!
Na een lock kan je alles mooi ontvetten wat "gepaste" olie toevoegen
2 keer vliegen en terug vast zitten.
Bij slijtage blijft het "meestal" gewoon terug komen.
Wat frustrerend kan zijn na 10 keer de handel uit elkaar te halen.
 
Ik heb er een nieuw one turn lager ingezet en gevlogen, alles werkt weer perfect , alleen helaas mij heli platgevlogen bij het achteruit vliegen. Iedereen bedankt voor de hulp.
Ik heb alle onderdelen alweer besteld bij cyberheli, met een beetje gluk vliegt hij over 10 dagen weer. Onderdelen van Compass zijn super goedkoop . Hoofdas bijv. 7 dollar.
 
Back
Top