Toen er problemen waren heb ik verschillende keren alles uit gezet en weer aan om zo weer een nieuwe verbinding te krijgen.
Dat maakt niets uit. 2,4 GHz is in wezen een uiterst stabiel systeem.
Maar daarmee was het probleem niet verholpen. Ik heb op een gegeven moment de boot op de kant gezet en alles aan gezet. Vervolgens ging toen spontaan regelmatig het bakje heen en weer om daarna weer gewoon in de ruststand terug te komen zonder dat ik ergens aan zat of heb bediend. Dat gebeurde een paar keer zo en was vorige week. Afgelopen week de batterij van de zender vervangen en toen werkt alles prima, onbelast. Dat iedere avond wel ff geprobeerd, droog, in de garage en dacht probleem opgelost. Heb nog wel de accu helemaal opgeladen voor ik zondag weer ben gaan proberen. In het begin en 2 x uitvaren ging prima maar daarna weer problemen, weliswaar iets minder maar nog steeds aanwezig. Heb wel met horten en stoten verschillende keren kunnen uitvaren maar op een gegeven moment geen power meer in de accu.
Al deze symptomen wijzen op een zwakke aandrijfaccu. En aangezien dit in jouw geval meteen de accu is die je ontvanger voedt via de BEC (= Battery Elemination System) van de regelaar krijgt je ontvanger dus ook te weinig spanning om goed te werken. Vergelijk het met een waterkraan: als je die open doet, stroomt er water uit met een bepaalde kracht. Stel dat die kracht voldoende is om een waterrad in werking te houden. Nu is er een storing bij het waterleidingbedrijf: een pomp defect. Het water stroomt nu plotseling met de helft minder kracht uit de kraan. Niet voldoende om jouw waterrad in werking te houden. Maar oppervlakkig gezien LIJKT het alsof er nog evenveel water uit de kraan komt. Dat is echter niet zo, omdat het water langzamer stroomt. Dus: minder water per minuut.
Voltmeter gaf ook nog maar net 10 volt aan.
Als je de accu had gemeten TIJDENS gebruik, al varend in het water, had hij waarschijnlijk nog geen 4,5V aangegeven... Als een accu even geen stroom hoeft te leveren, trekt hij wel weer bij en LIJKT er niets aan de hand te zijn...
Verder moet ik nog vermelden dat de regelaar die in de boot zit een klein probleem had nl. Als ik van voor naar achteruit wilde dan moest ik in de tussenstand eerst op een willekeurig trimknop drukken voordat die in z´n achteruit ging. Dat ging niet in 1 keer door. Nu had ik van degene waar ik de boot vorig jaar gehaald heb nog een nieuwe regelaar gekregen, super service dus. Het zou er 1 zijn waar je 2 motoren mee zou kunnen aan sturen maar ik heb er aan 1 voldoende en heb er nu ook maar 1 gebruikt om ff te proberen thuis. En nu kan ik wel in 1 keer van voor naar achteren zonder problemen of allerlei truckjes uit te halen. Dus dat is in ieder geval al beter.
Dat heeft waarschijnlijk geen directe relatie met je problemen.
Dan kom ik op het stukje van Roel, de accu. Zoals Roel dat zegt klinkt mij erg logisch. Ik heb niks aan de boot veranderd na de laatste keer gebruik, sept. 2015, en nu krijg ik problemen. Heb de accu tussendoor nog wel een keer opgeladen maar ja als die op is dan is het ook wel bekeken.
Ik heb idd een loodaccu , Yasa NP7/12, 12V, 7.0Ah. Verder zit er 1 motor in voor de aandrijving en 2 servo´s. 1 voor bakje en 1 voor het roer en als ik het goed heb is de regelaar welke ik heb bijgevoegd als bijlage.
Een loodaccu moet je, om hem op peil te houden, regelmatig aan de lader hangen. De spanningscurve is vrij steil; stilstand is met een loodaccu achteruitgang, en snel ook. Waarom denk je dat veel motorrijders hun motoraccu in de winter (als ze niet rijden) aan de "druppellader" hangen? Als ze dat niet doen is de kans groot dat ze bij hun eerste geplande rit het ding niet eens aan de praat kunnen krijgen... En dan sta je mooi voor paal bij de rest van de Hell's Angels, Satudara en die andere "fijne" verenigingen.... Ik gebruik ook loodaccu's bij sommige schepen van me en die hang ik eens per week op een druppellading van 100 mA.
Hoe kan ik de voeding van de regelaar separate voeden? Nu zitten er op de ontvanger 3 kanalen aangesloten, welke ik hierboven heb beschreven, en verder niets.
De witte stekker zit nu op de accu aangesloten, dan een rode en zwarte van de regelaar naar de motor, en het kleine stekkertje gaat naar de ontvanger.
Het gaat er om dat je je ONTVANGER separaat voedt. Dat kan met een simpel 4,8V Eneloop pakketje zoals dit:
http://www.rc-point.nl/index.php?it...n=article&group_id=20000060&aid=69533&lang=nl
Dat zorgt voor de spanning van je ontvanger en dus ook van je servo's.
Je MOTOR geef je dan voeding via de regelaar, die je als volgt aansluit: kleine driepolige stekkertje in je ontvanger waar hij altijd zat,
(waarbij je dus het rode draadje moet onderbreken om ruzie tussen je ontvangeraccu en de BEC van de regelaar te voorkomen, zoals Klaas al stelde) witte grote stekker aan je accu, 1 x rood en 1 x zwart aan je motor.
Heb ik het dan goed dat alle voeding van de ontvanger komt via dat kleine stekkertje welke van de regelaar komt? Maar dat is toch ook welke ik nodig heb voor het juiste kanaal te kunnen schakelen van de motor?
Nee, als je de BEC van regelaar gebruikt, wordt er spanning uit de hoofdaccu omgevormd naar een geschikte spanning voor je ontvanger en via de ontvanger naar de servo's. Ik heb schepen die op 12 Volt varen; als ik een regelaar met BEC gebruikt wordt in de regelaar de spanning omgevormd tot een stabiele 5 V. Dat is de spanning waarbij een normale ontvanger en normale servo's zich lekker bij voelen. Op 12V gaan die dingen in rook op.
Verder nog de vraag, dat mocht het een slechte accu zijn en ik zou een nieuwe plaatsen, zou het dan wel kunnen werken zonder dat ik een separate voeding hoef te gebruiken?
Ja. Tenzij dat je meer dan 4 servo's aan je ontvanger hangt, of als jouw servo's veer stroom (=Ampere) trekken. Een BEC kan maar een beperkt aantal servo's van spanning (en voldoende stroom = Ampere) voorzien.
Ik heb een sleper met 2 Voith Schneider Propellors (VSP's).
Elke VSP heeft 2 servo's nodig om hem aan te sturen. Vier in totaal dus. Die servo's moeten er behoorlijk aan trekken. Vragen dus veel ampere's. Als ik de BEC van de regelaar zou gebruiken heb ik gegarandeerd problemen. Nu gebruik ik in dat schip een aparte 4,8V 5A accu als ontvangeraccu, en ik kan de hele dag varen zonder ellende.
In jouw geval zou ik, zeker als je de ruimte in je voerboot hebt, opteren voor een aparte ontvangeraccu. De reden? Stel dat je vaaraccu op enig moment bijna leeg is, en je gebruikt de BEC van de regelaar gaat je boot gekke dingen doen, zoals je nu hebt ondervonden.
Met een aparte ontvangeraccu gaat je boot met een vrijwel lege vaaraccu weliswaar langzamer en zal soms stoppen om "even uit te hijgen" maar de boot komt wél aan de kant. Zij het wat trager. Maar ja, vissen schijnt toch een sport te zijn die geduld vereist, dus dat maakt niet zoveel uit.
As laatste: lees je eens goed in in de materie.

Een heleboel zaken staan hier voor het grijpen, bijvoorbeeld in de FAQ's.
En nu komt er rook uit m'n toetsenbord... Tijd voor een bak koffie.