Probleem met brushless regelaar

Zo, gisteren mijn brushless spulletjes binnen gehad, en kon het niet laten om de bende meteen in te bouwen en te testen.

Er zit een jumper op de regelaar (17A regelaar) waarmee je kan aangeven hoeveel cellen het pack bevat. Jumper erop is 2 cellen, jumper eraf is 3 cellen.

Als ik er nu een pack aanhang met 3 cellen, en laat de jumper erop zitten (2 cellen) dan draait ie perfect, maar loopt verder terug dan de 7,5V. Haal ik de jumper er af (3 cellen) dan gaat hij vanaf half gas osscileren (gas hard/zacht/hard/zacht/enz...)

Iemand enig idee waar dit in zit? Het gaat om de 17A Basic Brushless ESC met een BM2408-21G Brushless Outrunner 1750KV (alles van RCtechnics)

Ook valt het mij op dat na 3 minuten vol gas de spanning inzakt naar 7,5V, even gas terug en hij loopt weer een aantal minuten op 8V+.

heel simpel, je accu is niet sterk genoeg voor deze motor. trek je niet teveel stroom? Wordt je motor warm? Welke accu gebruik je?

Te veel stroom lijkt me niet, trekt 6A. Wellicht zit eea in de bekabeling, zijn nog niet echt pakketjes, heb de cellen nu met een wirwar van krokodilleklemmetjes aan elkaar geknoopt en dan ook nog eens wat meters ertussen. Ik zal eerst eens een normaal pack gaan maken, kijken of dat scheelt.

Rare is dat als ik de jumper erop laat, hij het wel goed doet.

Tis handig om er even bij te zetten welke Prop je hebt gebruikt en vooral ook exact welke accu. Waarschijnlijk trekt de motor/propcombo flink teveel voor die accu.

Het is niet raar dat hij het wel goed doet als je de jumper erop zet, Want dat stotteren wat hij doet, is alleen maar de liposafe. De regelaar regelt de motor terug zodat je je lipo niet te ver leeg trekt.

Lange draden en meters ertussen werkt ook niet ideaal. Mijn multimeter kan wel tot 10 amp meten, alleen is het meet hij veel minder omdat er zulke lange kabels aan zitten.

haha.. ja dat werkt niet he. Gebruik eens dikke kabels en goede stekkers, probleem is dan wel opgelost. Je hebt nu gewoon teweinig spanning op de ingang van de regelaar. Dat kan door zwakke lipo's, dunne / lange kabels en slechte stekkers.

je meet nu trouwens ook lang niet de goede stroom. 6A nu kan met goede kabels wel 12 zijn....

Tja, had het kunnen weten.... :oops:

Ga zo aan de slag in het knutselhok, eens zien of ik het kan verhelpen.

Ik gebruik een 6x5 prop op deze fietsbel. De cellen zijn 1800mA cellen van Ionity AG.

Mocht het de accu zijn, dan ga ik ze maar 3S2P opbouwen, dan zou het opgelost moeten zijn. Ik zal trouwens eens meten of de spanning onder de 7,5v komt.....

Zo, even gemeten en kom wel met andere waardes maar nog steeds met het zelfde probleem:

Zonder jumper (3cels) gaat hij osscileren terwijl de spanning op zo'n 10,8v ligt. Dit is imo een voltje of 3 te hoog voor het ingrijpen van de lipo save. Stroom verbruik ligt dan rond de 3,5A.

Met jumper (2cels) is het een ander verhaal. Schuur wordt in zijn geheel goed schoongeblazen, spanning op 9,6v (loop heel langzaam terug, lijkt ok) en loopt er zo'n 10A. Als de spanning een stukje is ingezakt en ik temper het gas even en daarna weer vol gas dan piekt hij weer rond de 9,4V.

Motor wordt een klein beetje warm na een paar minuten vol gas draaien, lipo's nog niet eens lauw.

Draden zijn nu zo kort mogelijk, alleen stroommeter ertussen.

waar meet je de spanning? vlak bij de regelaar of vlakbij de accu? het kan natuurlijk zo zijn dat de accu wel genoeg stroom levert (alhoewel 9.4 bij 10A niet erg veel is, accu zou toch makkelijk ronde de 10.5 moeten kunnen blijven) maar de regelaar kan ook best verkeerd meten zodat de spanning voor hem lager lijkt dan hij is.

De spanning is gemeten op de accu, ik zal het nog eens bekijken maar dan op de regelaar.

Update:

Maakt niets uit. Wel ben ik de cellen even opnieuw aan het opladen, kwam nu uit op 10v3 bij 11,5A.

Ga zo toch maar even een 3s2p maken, kijken of dat iets veranderd.

als het met 3s2p wel goed draait dan kan de accu het met 1p gewoon niet aan. Die 9.4 op de accu is dan wel maximale belasting. 6 - 8C zou de accu dan moeten zijn ongeveer. Heb je deze gegevens van de accu?

Gebruik je voor stroommeting je multimeter ?
Zo ja probeer dan eens zonder. Veel multimeters hebben een relatief hoge impedantie, waardoor je te veel spanning over de meter verliest. Een shunt maken is vaak de beste oplossing (zoek hier maar eens rond).

Ik meet de stroom idd met een multimeter tussen de accu en de regelaar. Ik zal hem eens zonder proberen aan te steken. Cellen zijn bijna vol, probeer ik eerst zonder meter, mocht dat niets uitmaken dan maak ik een 3s2p.

Even over het 3s2p maken: dit maakt niet uit voor het laadgedrag van de cellen (behalve de tijd dan natuurlijk)? Ik dacht zelf eerst de setjes per 3s op te laden, daarna te assembleren, stukje leegtrekken en dan als 3s2p op te laden. Juiste manier?

Ken je zien, ondanks alles wat ik op het forum al heb gelezen over Lipo's, zit ik toch nog vol met vragen :lol:

Aangezien ik een 60tal van deze cellen heb liggen wil ik natuurlijk dolgraag dat het gaat lukken met deze cellen, scheelt me een hoop knikkers.

Gegevens kan ik weinig vinden, het gaat om de volgende cel:

Merk : Ionity
Type : Lip 345585 (3,7V/ 1600mA)

Planck_Frack: :thumbsup:

Lijkt dat de multimeter de problemen veroorzaakte, draait nu geweldig!
Zal idd op een andere manier de stroom eens gaan bekijken, maar als eerste ga ik het pack afmaken en hopen dat de wind niet aantrekt vanavond.

Bedankt allemaal voor de ondersteuning!

mmh, ik heb ff snel gezocht en hier zijn 2 onderwerpen over zulke accu's. Worden voornamelijk gebruikt in mp3-players en Ipods enzo. Gemaakt om niet veel amps te hoeven leveren. De 2200mah versie zou maar 4,5 amp kunnen leveren. Dus dat maakt al een boel duidelijk.

Hoe kom je trouwens aan 60 van die accu's?
parallel schakelen is idd de enige optie dan ja.
als 3s2p kunnen ze het misschien net redden.

http://www.misticriver.net/showthread.php?t=4680
http://www.misticriver.net/showthread.php?t=4846&page=2
http://eshop.macsales.com/Catalog_Item.cfm?ID=7157&Item=NWTIPOD210012[/url]

Ben al even aan het googlen en zag van Theo ook een link staan naar de uitleg en bouw van.......

@Sietse: Ik heb ze via mijn werk op de kop kunnen tikken, sampeltjes :P Het gaat nu echter prima hoor, cellen worden niet eens warm en motor geeft een puist met trust...pffff...ken niet wachten tot vanavond.

Nu alleen nog een ander probleempje:

Volgens de omschrijving op de site van RCtechnics staat de regelaar standaard op de rem. Om deze eraf te halen moet je de volgende procedure uitvoeren:

Zet de zender aan met de gas knuppel helemaal open.
Sluit de accu aan
Na 5 seconden hoor je 4 piepjes.
Doe nu de gas knuppel weer dicht en wacht tot je 2 piepjes hoort.
de rem is nu uitgeschakeld.

Bij mij werkt dit echter niet. Na aanzetten volgens deze procedure hoor ik (vrijwel meteen) twee piepjes, daarna niks meer. Als ik het gas dan weer dicht trek hoor ik de standaard piepjes dat hij gereed is voor gebruik.

Hoe controleer ik of de rem er nu af is of niet? Nog dommere vraag: waar dient de rem precies voor? Is het om ervoor te zorgen dat de propellos vrij kan draaien in bv zweefvlucht om zo minder weerstand te creeren?

je merkt wel of hij snel stilstaat of dat hij even ronddraait. Met zo'n kleine prop merk je het ook niet zo erg. Is meer voor zwevers bedoeld.

Deze motor heeft altijd iets weerstand, alleen met de rem net iets meer. Hoe sneller hij draait hoe meer hij remt. Meestal wil je de prop niet geremd hebben maar soms wel. Op de easystar maakt het niets uit ;)

Die 5 seconden wachten is meer een indicatie

Bij opstarten van de regelaar (spanning er op) geeft de regelaar zelf aan in welke stand hij staat geprogrammeerd. (een of twee piepjes...met daarna het riedeltje)

Als de rem erop staat dan draait de prop sowieso zwaarder (met de hand voelen) en met gas dicht gooien staat de prop bijna direct stil. Rem er af betekend soepel draaien met de hand en nog even uitdraaien na gas dicht.

Oke, strepen we dat ook weer van de lijst. Inmiddels 3 pakketjes gemaakt, waarvan de 2e nu aan de lader.

Bedankt voor alle hulp!

Back