Probleem met electro motor

Hallo mannen (en vrouwen?),

Aangezien ik nieuw ben op het forum zal ik mij kort eventjes voorstellen. Mijn naam is Arjan Buyserd, ik ben 17 jaar en ik studeer Industrieel Ontwerpen aan de TU in Delft.

Enkele maanden geleden begon het weer te kriebelen, ik moest en zou ook zo'n RC auto kopen. Na een tijdje zoeken viel mijn oog op een mooie advertentie op Marktplaats. Voor een mooi prijsje mocht ik de auto komen halen.

Na een paar keer rijden bleek dat de accu's niet zo best meer waren, daarom geinvesteerd in een wat flinkere accu van Team Orion. Daarnaast viel me op dat de motor vrij heet werd, zo heet zelfs dat de eerste motor na een paar keer verbrand was, wist ik veel dat dat kon. Daarom maar overleg gepleegd met de modelbouwshop en een nieuwe motor besteld, de Ansmann Clash 21 Turns Brushed motor. Toen ik deze ging inbouwen bleek ook dat het koppelstuk van de grote centrale as (geen idee hoe zoiets officieel heet) tegen het vorige motortje aanschuurde, dat zal de situatie ook niet beter maken.

Vervolgens zelf de nieuwe motor erin gezet, netjes erop gelet dat de motor de as nu niet raakt en dat de tandwielen netjes op elkaar afgesteld stonden, niet te diep en niet te ver uit elkaar.

De nieuwe motor deed het prima, heerlijk om weer te kunnen rijden. Toch merkte ik dat de motor nog steeds erg heet werd en daarom nam ik iedere keer de thermometer mee zodat ik om de paar minuten even de temperatuur kon meten. Het vervelende was dus dat ik iedere keer na een tijdje rijden moest stoppen omdat de temperatuur te hoog opliep.

Vervolgens heb ik dus in China zo'n koelrib met een fannetje erop besteld voor een paar euro'tjes en nog een losse fan voor luchttoevoer. Terwijl die nog moesten komen was ik een keertje gewoon rustig in de tuin aan het rijden, helemaal geen gekke dingen gedaan, gewoon een paar rondjes om de auto even aan een vriend te laten zien. Vervolgens begint de motor in ene te haperen en reageert vervolgens helemaal niet meer. Ik natuurlijk pisnijdig, hoe kan dat ding nou alweer doorgebrand zijn!? De motor was totaal niet heet of wat dan ook, hij reageerde gewoon niet meer op de signalen.

Het gekke is dat mijn ESC normaal een geluidje maakt als de schakelaar op 'aan' wordt gezet, maar alleen als er een motor aanzit. Heel af en toe maakt de regelaar dat geluidje inderdaad, en dan maakt de motor ook een enkele slag als je 'gas' geeft, maar dat is het dan ook weer.

Kan ik hieruit opmaken dat de motor niet kapot is? Is het misschien een kabelbreuk of iets dergelijks? Ik heb hier nog een tweede ESC liggen, en die verwisselen maakt niet uit, het resultaat is hetzelfde. Ik kan trouwens wel gewoon sturen, ook al doet de motor het niet. Ik weet niet super veel van het RC spul af, daarom hoop ik dat jullie mij kunnen helpen. Dit is het spul waar ik mee rijd:

Ansmann Clash 21T
2406_ANSMANN%20CLASH%20%20ELECTROMOTOR.jpg


Modelcraft 20T ESC
207368_RB_00_FB.EPS.jpg


1/10 Himoto Monster Truck
MV12603-4.jpg

(Niet precies deze auto, het idee komt overeen, kan alleen even geen goede foto vinden)

Hopelijk kunnen jullie me verder helpen, ik zou zelf namelijk niet weten wat het probleem is, ik zou namelijk erg graag weer gaan rijden.

Wat betreft die temperatuur, zal zo'n extra koelrib genoeg effect hebben? Ergens anders las ik al dat hete motor, normale ESC en normale batterij aangeven dat je undergeared bent. Momenteel heeft het tandwiel 14 tanden, ik heb er ook nog een liggen met 17 tanden. Zou het dan beter gaan? Het lijkt mij juist dat de motor er dan harder aan moet werken en minder kracht heeft in het terrein en dus enkel warmer zal worden, of is dat niet zo?

Alvast bedankt voor jullie hulp,

Arjan

(Edit: ik hoop trouwens dat dit de goede plek voor zo'n vraag is? Anders zou ik de mods willen vragen dit te verplaatsen...)
 
De motor heeft een open can,steentje of iets dergelijks erin gevlogen waardoor de motor blokkeerd? Probeer de motor as eens met de hand te draaien als je hem uit de auto hebt gehaald.Kan ook zijn dat er een koolborsteltje afgebroken is en er stukken van in de motor zitten.
Rustig beginnen met dingen uit te sluiten en vooral niet panikeren.
Bij mijn weten is nog altijd een te hete motor een kleiner pinion erop zetten.
Natuurlijk hangt de temperatuur ook af van op welke ondergrond je rijd,spreekt voor zich dat asfalt je motor langer koel houd dan bijvoorbeeld gras.
De koelribben zullen iets doen maar je probleem zeker niet oplossen,eerst maar eens spelen met vertanding zou ik zeggen.Nu weet ik niet of je de koelribben over de motorgaten hebt geplaatst?Want dan kan de warmte er natuurlijk ook niet uit.
Een brushed motor moet je normaal ook "inrijden",dat verlengt de levensduur aanzienlijk en je zal met een ingereden motor betere prestaties hebben.
Als de motor niet vast zit door een steentje of een stuk koolborstel ofzo kan je ook proberen deze eens te laten draaien in een glas water tot alle vuiligheid eruit is,daarna doorspuiten met motorcleaner en een drupje olie op de lagers.
 
Hoi Anthem,

Bedankt voor je reactie. Ik zal morgen of zaterdag de motor er weer eens uithalen om jouw suggesties te proberen, dan hoor je wat ik vind. Panikeren doe ik niet hoor, het is maar een auto'tje ;) De koelribben zitten niet over de motorgaten maar netjes vlak ernaast, daar werd de motor het warmste naar mijn idee. Wat bedoel je precies met de motor inrijden?

Over je motor in een glas water, dat zag ik op internet al een paar keer langskomen maar het leek me zo'n raar idee, elektriciteit en water vind ik nooit zo'n lekkere combi, kan het geen kwaad?

Ik ga van het weekend eens kijken en dan hoor je meer, bedankt voor je geduld om me verder te helpen,

Arjan
 
Eigenlijk foute woordkeuze van mijn kant (inrijden),moet inlopen zijn.
Inlopen kan droog of zoals op de filmpjes in water.
Zo slijten de koolborstels gelijkmatiger in en ontstaat er geen vonk vorming.
Indien je brushed wilt blijven rijden,kan ik je ook wel een motor aanraden die je kan herbouwen.Degene die jij nu hebt is op zich ok,maar voor iets meer heb je een motor waarvan de endbell los kan,koolborstels vervangen,rotor eruit enz.Zo kan je elk onderdeel apart schoonmaken of indien nodig vervangen.
Voor de prijs van 2 motortjes die je nu hebt heb je al een leuke motor die je kan openmaken en onderdelen vervangen.Hier kan je dan vaak ook de timing bij instellen dmv de endbell een stukje te draaien.
En wil je absoluut geen (of amper) onderhoud,dan moet je maar eens op hobbyking kijken voor een leuke brushless set,kost ook niet veel meer tegenwoordig.
 
Hallo mannen,

Net de motor dus eventjes uit de auto gehaald. Ik kan de as met gemak laten draaien, niets geks aan te voelen. Ook zo los wil de motor niet reageren op de regelaar. Rara wat is het? Morgen is de Modelbrouwersdag in Gorinchem, en daar zou ook een RC stand zijn, ik neem het spulletje eens mee en vraag hen er ook eens naar te kijken.

Arjan
 
Aangezien het een brushed motor is kan je hem wel eens rechtstreeks aan de accu hangen. Als hij dan draait misschien toch zoeken bij de regelaar?
 
Grote kans dat er een koolborsteltje af is gebroken of de collector flink is ingebrand.
Alle 2 dingen die niet 1, 2, 3 oplost bij een gesloten can.

Je kan inderdaad proberen om er rechtstreeks stroom op te zetten om problemen met de regelaar uit te sluiten.
 
De motor rechtstreeks aansluiten op de accu lost ook niks op, geen enkele slag. Ik vrees dat het inderdaad een afgebroken koolborstel zal zijn, dat was bij die vorige ook het geval...

Arjan
 
Indien dat het geval is, gewoon een betere motor kopen die je kan herbouwen.En beter gearen voor de temperatuur. Of brushless :)
 
Hallo heren,

Van het weekend de motor uit elkaar gehaald, netjes schoongemaakt en weer in elkaar gezet en jawel, hij liep weer! Daarna de flapjes weer terug gevouwen, die dingetjes weer terug gesoldeerd en na 1 slag wilde de motor niet meer lopen, great. Ik zal dus gewoon een nieuwe aanschaffen, een die wel normaal te herbouwen valt. Nu heb ik er zelf geen ervaring mee, maar wat denken jullie van de motoren van Conrad? Voor een tientje heb ik er een die ik kan herbouwen. Mijn regelaar is van hetzelfde merk en doet het super, veel beter dan degene die er eerst in zat...

Arjan




Edit: deze bedoel ik dus: KLIK
 
Laatst bewerkt:
Die motor is semi-rebuildable van wat ik zo kan zien.
De koolborstels zijn te vervangen maar de can kan volgens mij niet open.

Het is wat dat betreft een klein stapje beter , maar een tooltje als een Comm-stick is dan wel aan te bevelen zodat je het anker in ieder geval een beetje op kan schonen.
 
Hangt er meestal vanaf wat voor merk je wilt.
Volgens mij moeten ze die bij Conrad ook nog wel hebben van "eigen" merk....
Die waren dacht ik iets van 15 of 20 euro.
 
Laatst bewerkt:
Oppassen met de tandwielen van conrad.
Staat bij 48dp/0,6 mod maar deze 2 zijn lichtjes anders.
Dus eerst moet je met zekerheid weten welke pitch jou tandwielen zijn want die van conrad zijn dus 0,6 mod en GEEN 48dp.
Lijkt hetzelfde maar indien verkeerd vreet het je spur direct op.

Over die motor,heb hem zelf ooit willen proberen maar uiteindelijk niet gedaan dus mocht je hem nemen,zet hier eens je ervaringen neer als je wilt ;)
Lijkt mij in ieder geval wel een betere keuze dan die vorige motor die je liet zien.Ze zijn ook verkrijgbaar in verschillende turns dus ik raad aan wel ongeveer hetzelfde te nemen als waarmee je nu rijd als je tevreden bent over de snelheid.
Minder turns is snellere topsnelheid,meer turns is sneller optrekken maar minder topsnelheid.
 
Hoi Anthem,

Via Google kwam ik op de onderstaande website terecht. Ook bij 48DP staat eenzelfde verhaaltje en tabel. Daaruit concludeerd ik dat mijn huidige tandwiel module 0.6 is.

tamiya tandwielen

En aan hoeveel tanden moet ik gaan denken, 12 of 13? Ik kan ik beter voor een ander spur wiel gaan?

Over de motoren las ik eldrs op dit forum een vrij positief verhaal en de recensies zijn ook lovend. Deze zijn wel volledig te herbouwen toch?

Arjan
 
Back
Top