probleem met esc, motor blijft piepen

hallo

Onlangs kocht ik mij een nieuwe esc en motor.
regelaar: Hobbyking SS Series 50-60A ESC (NL warehouse)
Nu ik de setup gisteren wou installeren kreeg ik de motor maar niet aan de praat, de motor bleef piepen.
Ik heb al vanalles geprobeerd maar tot nu toe zonder succes.
Ik heb alle kabels van esc naar motor op alle mogelijke combinaties aangesloten, het gas gereversed, volgas en geen gas gegeven tijdens het aansluiten, ik meet zelfs geen voltage op de bec die naar de ontvanger gaat.
Het zou nu wel raar zijn dat bij een splinternieuwe esc de bec ineens al stuk is, zulke zaken worden toch vooraf in de fabriek getest denk ik.
Misschien moet ik een programmeerkaart kopen om de instellingen van de motor te veranderen, of kan ik dit misschien ook zonder (weet dat dit bij sommige motoren wel kan).
Heeft iemand nog ideeën om uit te testen of neem ik beter meteen contact op met hobbyking?
alvast bedankt

mvg

Ik weet niet wat je zou kunnen doen maar ik denk dat contact opnemen met hobbyking niet zo veel zin heeft.

Wat kan de regelaar nou niet (kan zijn dat ik daarover heen heb gelezenn)
Anders moet je even instellen wat gas,rem en neutraal is op de regelaar. Staat in de beschrijving wel hoe dat moet

Is een Opto regelaar zit dus geen BEC in!!

Weight: 63g
Size: 55x35x8mm
Cells: 6-20Ni MH ~ 2-7S Li Po
Max Current: 50A
Burst: 60A
No BEC
Timing: 1/7/15/30 programmable
PWM: 8/16K

heeft iemand van jullie misschien nog een bec te koop staan?
Deze op hobbyking staan allemaal in backorder en moet anders nog een hele tijd wachten vooraleer ik hem binnenkrijg.
Er staat wel nog 1 bec die binnen is, maar dat is slechts 3.3V en ik heb 5V/6V nodig.
Dus als iemand mij hiermee kan uit de nood helpen hoor ik het graag.

mvg

Hangt er van af ... met wat voor accu je nu en in de toekomst gaat werken ... deze gaat tot max 5S LiPo (houdt er wel rekening mee dat als je tegen dit maximum aanzit, de geleverde aantal Ampères minder kunnen zijn) en is 3A genoeg voor je servo's ???? ...

Beste

Het is voor een easystar op 3cell lipo, er worden enkel 9gr servo's gebruikt en ik ga het toch bij de 3cell lipo houden dus denk dat dit wel een goede keuze is he?

Als het voor een Easystar is dan is de regelaar zelf niet bepaald geschikt ... een regelaartje van 15-20A op 3SLiPo met BEC lijkt me meer op zijn plaats ... zoiets TURNIGY Plush 18amp Speed Controller lijkt me beter op zijn plaats ...

Ik heb er wel een 500w motor opzitten, zopas een oude regelaar aangesloten gewoon om de bec te gebruiken zodat ik stroom krijg op ontvanger en getest, ben echt verrast hoe groot de power wel is, ik zal er dus best wat wijs mee omgaan.

Een 500W motor ... op een Easystar ???? ... en dat op 3SLiPo ... lijkt me niet "de" oplossing ... motortje van max 200W is realistischer en meer dan voldoende

Hij blijft piepen omdat de ontvanger geen stroom krijgt, en dus ook geen signaal geeft aan de regelaar. Het beste is gewoon een andere regelaar met bec te bestellen. Deze: TURNIGY Plush 30amp Speed Controller (NL Warehouse) heb je binnen een werkdag in huis.

Mijn motor kan tot 500watt en heeft een regelaar van 60amp nodig, die van 30 is dus wel wat te zwak.
Ga mijn probleem oplossen met een bec te gebruiken van een andere regelaar om zo de ontvanger van stroom te voorzien.

Ja je motor kan tot 500 watt, maar niet op een Easystar ... omdat vermogen te kunnen bereiken heb je minstens een 11 tot 12" (dus tot 30,5cm !!) prop nodig ... op een ES kan zonder modificaties maximaal een 7" (ca 18cm) prop ... zelfs met een 7"x6" prop kan je nooit 500 watt genereren met voor een ES aanvaardbare vliegsnelheden ... afhankelijk van het aantal KV's van de motor zal hoogstens een 150-200 Watt bruikbaar uit dat motortje krijgen ... waarbij je met deze motor/regelaar combinatie waarschijnlijk "iets" van 100 à 200 gram "nutteloos" gewicht moet meetorsen (en dat is best veel bij een ES) ...

Wil je met dat ding door de dampkring? 500 watt is erg veel voor een Easystar, 60 amp, gaat meestal op 5s, of 6s. Op de snelheden die je met 500 watt kan bereiken breken de vleugels af als je een beetje hard optrekt,.... :rolleyes:

Bovendien kan je er geen juiste prop op monteren zonder een aanpassing van de motormount.

***edit, zoals hierboven***

Haha ja dan wordt een mooie racer mits juiste motor keuze.
Welke motor is het dan.

Zoals gezegd is snel biep biep biep biep biep een no signal op je regelaar en zonder voeding op je ontvanger of zender uit hoor je dat.

Regelaar doet het natuurlijk ook op een kleinere motor maar dan moet je wel die Ubec kopen. Himodel heeft ze ook.
Bv RC addict of RC technics zal wel wat hebben.
Himodel 2200 KV motor van 49 gram dacht ik zal een goede performance geven met voldoende power.

Ja je motor kan tot 500 watt, maar niet op een Easystar ... omdat vermogen te kunnen bereiken heb je minstens een 11 tot 12" (dus tot 30,5cm !!) prop nodig ... op een ES kan zonder modificaties maximaal een 7" (ca 18cm) prop ... zelfs met een 7"x6" prop kan je nooit 500 watt genereren met voor een ES aanvaardbare vliegsnelheden ... afhankelijk van het aantal KV's van de motor zal hoogstens een 150-200 Watt bruikbaar uit dat motortje krijgen ... waarbij je met deze motor/regelaar combinatie waarschijnlijk "iets" van 100 à 200 gram "nutteloos" gewicht moet meetorsen (en dat is best veel bij een ES) ...

Interessant, je zou zeggen dat je met kleine props zoveel vermogen kunt trekken als je wilt door simpelweg meer toeren te maken. Ik heb een Easystar 1 met 6x4 prop (het maximum) en trek zo'n 225W uit een 3s lipo. Motortje is zo'n goedkoop 2200kv 50g buitenlopertje. Op 4s met een zwaardere motor trekt hij waarschijnlijk veel meer. Maar waarschijnlijk is dat niet erg efficient omdat de Easystar simpelweg te langzaam vliegt. Hier staat een hele duidelijke uitleg:

[post4]

Het gaat met name om deze zin:

• bij een (erg) grote spoed, en/of erg langzaam vliegen kan de invalshoek zo groot worden dat de prop overtrekt. Dat is de reden waarom de trekkracht in stand (meestal) kleiner is dan vliegend, de prop is (deels) overtrokken.

Dus je kunt best 500W trekken uit je lipo, maar het door de propellor afgegeven vermogen zal bij een langzaam vliegend model een stuk lager zijn omdat je met een deels overtrokken prop vliegt. Ik doe even een gok: misschien dat je van die 500W maar 300 a 350W overhoudt, wat een stuk meer is dan 200, maar qua efficiency behoorlijk belabberd.

Dus de moraal v.h. verhaal: vermogen getrokken uit je lipo is niet gelijk aan vermogen afgegeven door de prop.

Martin

Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn motor kan tot 500watt en heeft een regelaar van 60amp nodig, die van 30 is dus wel wat te zwak.
Ga mijn probleem oplossen met een bec te gebruiken van een andere regelaar om zo de ontvanger van stroom te voorzien.

Ik heb ook eens een esc als bec gebruikt, deze esc heeft al vrij snel de geest gegeven.
De belasting van de bec was erg laag, een paar honderd mA of zo; Ik was bezig met testen van een microcontroller die de ontvangersignalen verwerkt en dan een paar leds aanstuurt.
Er was geen motor aangesloten, de esc kreeg wel signaal van de ontvanger.
Ik denk dat hij is doorgebrand omdat de esc het vermogen voor de motor niet kwijt kon.

Dan nog even over je motorkeuze(en de daarbij horende esc.
Als je motor te groot is(wat bij jou het geval is) dan zal je geregeld met halfgas of nog minder moeten vliegen. Dit gaat de esc niet leuk vinden. Een esc draait niet graag in "deellast", of er moet een freeweel-functie op zitten. De esc of de motor zal erg heet worden.
Je moet het spul zo uitkiezen dat je tijdens het vliegen op ongeveer 75/80% van het maximale vermogen uitkomt.
Tevens is de esc het meest efficient in dit gebied(boven 75%), en haal je dus de meeste vliegtijd uit je accu.

Ik raad je echt aan om een andere motor te nemen.
Op deze manier weet je zeker dat er iets stuk gaat; de esc, de motor, de motormount en de vleugels staan allemaal "op scherp". Ook gedoseerd gasgeven bij een landing gaat erg lastig zijn.
Om het gevraagde vermogen te kunnen leveren ga je ook een zwaardere accu moeten nemen(meer C's) dan nodig is.

Lang verhaal.
Kort gezegd: Je motor Set-Up is te zwaar.

M.Vr.Gr. Eric

Back