probleem met esc, motor blijft piepen

Of het überhaupt gaat vliegen is nog maar de vraag ... en sterk afhankelijk van het aantal Kv's (toeren per volt) ... stel het aantal Kv's is 1000, dan zal de prop nooit sneller dan voltage x Kv kunnen draaien dus bij 3S Lipo word dat bij een Kv van 1000 "iets" tussen de 10.000 en 11.000 toeren per minuut ... daar houd je met prop in het meest gunstige geval "iets" tussen de 8.000 en 10.000 toertjes/minuut van over ... met een standaard 6"x4" prop heb je dan hooguit "iets" van 80W verbruik ... niet echt over-powered ... om in de buurt van de 500W te komen op 3S Lipo zal je minstens een prop van 11" tot 12" moeten hebben .... en dat past echt niet op een Easystar ....

Oplossing draai de motor 90 graden, monteer een 12"x8" prop. laat de vleugels weg en je hebt een EasyHeli ....

Laatst bewerkt:
Nou draait het wel alle kanten op; 1000kv, 80W? Misschien heeft hij wel 2600kv met verhoogde motor mount, dan trek je echt wel 500W.

Jonathan, wat voor motor/prop heb je eigenlijk?

Martin

Nou draait het wel alle kanten op; 1000kv, 80W? Misschien heeft hij wel 2600kv met verhoogde motor mount, dan trek je echt wel 500W. ...

500W zal je op een Easystar nooit, uit wat voor motortje dan ook, kunnen trekken, zelfs al ga je prophangen zal je daar nog niet aan komen ... met 500W heb je 700W per kilo ... er zal echt wel een theoretische setup te bedenken zijn waarbij de volle 500W gehaald wordt ... maar dat zal uitsluitend hypothetisch zijn ... ergens bij 200W stop de praktijk (is nog bijna 300W/kg) ...

Lijkt mij toch afhankelijk van de motor.

Je kan ook 3kW in een zwever duwen....zover je het nog een zwever kunt noemen F5B

Mn speed 400 balsa pylon heeft maar een 60 grams motortje. Draait 30A op 3s met maar een 4.1x4.1 propje.
Is 600W per kilo als je het door rekent. En dat gaat best hoor.

Alleen moet je idd wel een hoog kv hebben. (4000kv met 35.000rpm aan de prop gemeten)

Maar er komen al antwoorden voorbij zonder dat ik zijn motor heb gezien. Dus zolang je dat niet weet valt er weinig te beredeneren. 500W erin stoppen kan altijd. Of het er efficiënt uitkomt voor zo een model is een ander verhaal.

Er staan zat EZ's op YT met nog veel meer vermogen.

600W (op 4s)
ulIykkV8T_c[/media] Brushless 600W Power - YouTube

Laatst bewerkt door een moderator:
Dirk, d'r is niks hypothetisch aan, als je 50A trekt uit een 3s lipo dan trek je minimaal 500W, onafhankelijk van het gewicht. Daarmee is niet gezegd dat dat efficient gebeurt. Jij houdt waarschijnlijk vast aan zaken als goede efficiency, originele motor-plaatsing e.d. terwijl Jonathan misschien iets heel anders wil.

Martin

Dirk, d'r is niks hypothetisch aan, als je 50A trekt uit een 3s lipo dan trek je minimaal 500W, onafhankelijk van het gewicht. Daarmee is niet gezegd dat dat efficient gebeurt. Jij houdt waarschijnlijk vast aan zaken als goede efficiency, originele motor-plaatsing e.d. terwijl Jonathan misschien iets heel anders wil.

Martin
Je kan niet zomaar 50A in een motor stoppen ... de motor gaat pas 50A trekken als de aandrijflijn dat vraagt ... en dat lukt alleen bij een onmogelijke setup bij een ES

Moest even zoeken maar onmogelijk is niets ;

NTM Prop Drive 28-36 2700KV / 595W

6x4 - 11.1V / 520W / 46.8A / 1.2kg thrust

Specs:
Model: NTM Prop Drive Series 2836 2700kv
Kv: 2700rpm/v
Poles: 3
Motor Wind: 6T
Max current: 50A
Max Power: 520W @ 11.1/V (3S) / 595W @ 15v (4S)
Shaft: 4mm
Weight: 87g
ESC: 40~60A

Maar goed er zijn betere opties te verzinnen die efficienter werken.
Je kunt hoe dan ook geen grote prop kwijt op een EZ dus wordt altijd een hoog toerig iets met veel spoed op de prop. Maar daar heb je dan weinig aan aangezien het model niet echt hoge snelheden toelaat.
Steuntje iets verbouwen en in ieder geval naar bv 7x5 APC-e of cam folding gaan zal al een stuk betere prestaties leveren dan een 5x5je wat nog meer toeren moet maken.

Zoals je zelf wel zult begrijpen een "onmogelijke" setup voor een EasyStar ...

Deze motor geeft bij deze vermogens ... een propspeed van "iets" tussen de 150 en 250 km/uur (ca. 40 tot 70 meter/seconde), ik denk niet dat een "gemiddeld" schuimpje dat overleeft ... 75 km/uur lijkt me realistischer (en dan hoeft dit motortje hooguit nog maar een kwart aan energie te leveren dus 120W) ... voluit accelereren met zo'n vermogen lijkt me ook niet haalbaar (ongezond voor de schuimstuctuur) ... kortom een dergelijk vermogen kan je nooit kwijt op een Easystar ...

Ik denk dat de waarheid ergens in het midden ligt. 500W vermogen kun je misschien wel uit je lipo trekken, maar dat zal nooit efficient omgezet kunnen worden in voortstuwing. 200W daarentegen lijkt me weer wat laag als maximum. Ik vlieg zelf wel eens met 200W (opgenomen vermogen) en de motor of ESC worden daar helemaal niet warm van (a.g.v. efficiente overbrenging?). Toch kan ik niet vertikaal omhoog zoals getoond in het 600W filmpje. Mijn setup weegt minder dus het afgegeven vermogen in het filmpje moet stukken hoger liggen. Ik denk dat het maximum afgegeven vermogen zo rond de 300 a 350W ligt. Aan het opgenomen vermogen twijfel ik niet, dat zal ongetwijfeld 600W statisch zijn.

N.B. let ook op de beschijving bij het filmpje; ze hebben de motor iets gekanteld waardoor een 7x6 prop op 4s gebruikt kon worden. Verder zijn de vleugels verstevigd.

Bottom-line: als Jonathan vertikaal omhoog wil zoals in het filmpje, dan zul je idd zo'n 500W uit je lipo moeten trekken. Met 200W kom je zeker tekort. Over efficient omgaan met vermogen hebben we het dan allang niet meer, maar als je dat onbelangrijk vindt, dan is dat je goed recht.

Maar eerst moet je misschien je piepende motor verhelpen ;). Trouwens, als je handig bent met een soldeerbout, dan maak je een lineaire BEC gewoon zelf met wat (gematchde) 7805's. Op 3s moet dan geen probleem opleveren qua warmteontwikkeling.

Martin

Om verticaal te gaan met 10m/sec (=36km/uur) heb je netto 100W/kg nodig (Massa in kg x Zwaartekracht in Newton x Afgelegde afstand in meters gedeeld door de Tijd in sec = is dus voor 1 kg 1 x 9,8 x 10:1 = 98 Joule/sec= 98 Watt ) hierbij tel je alle verliezen in je aandrijflijn (gemiddeld 40 - 50%) plus het vermogen dat nodig is om de luchtweerstand van het kistje te overwinnen ... dan zit je als je alles goed gedimensioneerd is, op iets van 300W/kg bruto vermogen .... dus voor een EasyStar van 700 gram "iets" van 210W ....

Helemaal waar en 100% mee eens. Toch blijft overeind dat je met 200W niet zo goed vertikaal gaat als met 500W.
M.a.w. van die 500 bruto houdt je meer over dan van 200 bruto. Niet 2.5 keer zoveel, maar wel een beetje.

Martin

Laatst bewerkt door een moderator:
Voor de gemiddelde kist heb je idd á 250/300W nodig om verticaal te gaan ingaand vermogen dan.
Maareh als de topic starters nou eens zegt wat er in zit dan wordt alles snel wat duidelijker.

Ik heb nergens gelezen dat de Topicstarter verticaal omhoog wil kunnen(ook niet dat hij een normaal vliegende kist wil natuurlijk).

Gr. Eric.

even ter verduidelijking, motor en regelaar die ik heb:
NTM Prop Drive 28-36 2700KV / 595W (NL Warehouse)
Hobbyking SS Series 50-60A ESC (NL warehouse)
als lipo heb ik een graupner 3300mah 3cell 45c
Ik heb de hele setup gekocht met reden om hem op een later (groter en zwaarder) vliegtuig ook te kunnen monteren.
Natuurlijk weet ik dat ik in de zender de throttle niet op 100% moet laten staan, de helft zal misschien nog teveel zijn, dat weet ik wel.
Wat het gewicht betreft zit ik nu misschien iets van een 30gram zwaarder dan mijn vorig motortje die amper 100w leverde, dus dat valt wel mee denk ik.
Heb gisteren totaalgewicht gewogen en dat komt uit op 1100gr ongeveer (vlieggewicht).
Hou er dus wel rekening mee dat ik fpv vlieg, en er een hele boel elektronica, extra pan tilt servo, speciale camerahouder, ... bij zit dus kan wel wat meer kracht gebruiken hoor.
Er zit nu een 6X4 prop op, deze had ik nog liggen en raden ze ook aan op HK bij de beschrijving van de motor.
Wat die bec betreft, er zit een koelplaatje op, is een regelaar van een schaal 1/16 rc auto, zou die echt de geest geven? Is tenslotte enkel maar om de ontvanger te voeden hoor, de regelaar zelf kan 3cell aan dus geen enkel probleem.
Ziezo, bij deze even alles verduidelijkt ;)
alvast bedankt voor de vele reacties!

Ik blijf het een "foute" bezuiniging vinden ... zeker met de huidige prijzen van aandrijvingen, zonder echt "iets" in te leveren kan je de aandrijving (inclusief accu) met zeker 200 gram verlichten ... wat de vliegprestaties "significant" ten goede komt ....

Ik vind deze setup ook niet echt super. Beetje kip-ei probleem: omdat je een zware setup kiest heb je meer vermogen nodig. Bedenk ook dat je met een zware motor meer gewicht kwijt bent aan motor-bevestiging, ESC, lipo, evt. draden. Ik weet niet welke 30g lichtere motor je geprobeerd hebt, maar de meeste 50- 60g buitenlopers trekken meer dan 200W op 3s. Het probleem is dat de efficiency van motoren laag is bij minder dan +/- 75% gas. Met een zware motor die je op half-gas of minder vliegt kom je uiteindelijk minder ver. Iets waarbij je met FPV rekening moet houden. Om de kosten van de motor gaat het niet; die zijn in vergelijking met de overige FPV elektronica praktisch te verwaarlozen. Dus het argument van omzetten op een ander vliegtuig vind ik niet heel sterk.

Ter vergelijking, mijn FPV easystar weegt 700g. Inclusief OSD en GPS, zonder pan-tilt servo. Maar met 30g teveel aan connectors tussen ESC en motor. Ik bedoel hiermee niet dat mijn setup beter is hoor, het is alleen een voorbeeld van een lichte setup die ook werkt.

Martin

Heb ik wel de goede motor gegokt een paar posts terug. :)

Tjah op opzich die 87 gram is nou ook weer niet zoveel meer.
de 2200kv binnenloper die ze vaak gebruiken op dit soort kistjes is zwaarder.(100 gram)

Mijn FPV bixler zit tegen de 900 gram aan zonder OSD met een 3s3300 lipo en 30A Turnigy ESC.

Zet ik daar een 2x zo grote motor in dan haal ik nog steeds die 1100 gram niet dus misschien ook nog eens kijken wat er nog meer te veel in zit.

En die efficiency zal idd wel wat zijn maar denk ik op de gemiddelde vlucht te verwaarlozen.
Op mn FPV wing van uhmm kleine 900 gram ook zit een 1400kv motor van 105 gram met maar 8x4 Cam folding erop.
Genoeg voor verticaal maar met een beetje deellast vliegen zit je zo op 40 min vliegtijd met 3s3300.
Record met een mooie dag op 75 min. Waarvan bijna altijd met de motor aan en een klein beetje thermiek meer kunnen pikken om op hoogte te blijven.

Dat was idd een hele goede gok :D

Je zou zeggen dat 87g maar 37g meer is dan 50g, maar zoals ik al aangaf, de andere componenten komen daar nog bij. Voor een ESC kun je ongeveer rekenen op 1g per A dus je bent zo weer 30g verder. Zwaardere draden (30g?), motor-bevestiging (10g?). In totaal ben je al snel 100g zwaarder uit bij een 30g zwaardere motor. N.B. je kunt geen lichtere ESC nemen en dan half-gas vliegen!

Die 100g binnenloper is leuk, maar qua gewicht een draak. Ik zou er niet snel voor kiezen.
Mijn motto is altijd zo licht mogelijk. Dus i.p.v. motor-upgrade probeer ik lichtere materialen te kiezen en/of betere stroomlijn. Maar iedereeen is hier natuurlijk vrij in!

Martin

Back