probleem met EXTRA 330L

Hallo,

Ik heb een extra 330L aangeschaft van CMP, span 143cm, gewicht 3kg, aangedreven door een AXI 4120/12 met 4s lipo, schroef 14x7
Het toestel vliegt vlak zeer goed, echter bij het bedienen van het hoogteroer slaat het toestel steeds naar links en wordt moeilijk bestuurbaar.

Ik heb alles al nagekeken, nergens speling, hoogteroer werkt goed, ailerons ok,...

Ik heb hier geen enkle idee waar het probleem zou kunnen liggen, weet er iemand raad

greetz

Johan

1) Lateraal zwaartepunt goed?
2) Uitslag van beide hoogteroeren exact gelijk?
3) Gebeurt dit als je kalm aan hoogte trekt of ineens doortrekt?

Het lateraal zwaartepunt is ok
Uitslag van de rolroeren exact gelijk
het probleem van het naar links uitwijken word slechter naarmate de snelheid zakt en gebeurt zowel bij langzaam of snel hoogte trekken.

Ik heb al zitten denken of het niet door een te grote schroef kan komen (14x7). dat deze te groot is volgens de spanwijdte van het toestel (143cm)
Zodat er bijlagere snleheid minder lucht langs de vleugels passeert om de torsie van de schroef tegen te houden. of komt het door het gyroscopisch effect van motor en/of schroef?

ik hoop hier snel een oplossing voor te vinden want het is bijna niet doenbaar om er degelijk mee te vliegen

Johan.

johandc zei:
Het lateraal zwaartepunt is ok
Uitslag van de rolroeren exact gelijk
het probleem van het naar links uitwijken word slechter naarmate de snelheid zakt en gebeurt zowel bij langzaam of snel hoogte trekken.
Ik vroeg naar de uitslag van beide helften van het hoogteroer. Dat zou je eens moeten nagaan of beide even snel / mooi gelijk bewegen.
Het zwaartepunt zelf ligt ook niet te ver naar achter? Probeer het eens wat naar voor te leggen. Dan zou het toestel stabieler moeten worden.

johandc zei:
Ik heb al zitten denken of het niet door een te grote schroef kan komen (14x7). dat deze te groot is volgens de spanwijdte van het toestel (143cm)
Zodat er bijlagere snleheid minder lucht langs de vleugels passeert om de torsie van de schroef tegen te houden. of komt het door het gyroscopisch effect van motor en/of schroef?

ik hoop hier snel een oplossing voor te vinden want het is bijna niet doenbaar om er degelijk mee te vliegen

Johan.
Een grotere schroef "blaast" net meer lucht over de vleugels, en een 14x7 is zeker niet te groot. Ik heb een 14x7 op een elektro toestel met een span van 1250mm. Jij mag zelfs een grotere prop gebruiken denk ik.

jouw probleem duid echt op een achterlijk zwaartepunt en een dikke snap op hoogteroer input.

maak het otestel is flink meer neuszwaar.
dat vliegt altijd, is niet zo kritisch als een te ver naar achter punt.

dan kan je checken of dat het probleem is.

gezien het formaat zou ik het 1 a 2 cm naar voren doe om te proberen.

Ik heb dit ook bij een brandstof model. Als je snel veel up geeft begint hij te tollen.
Volgensmij stallt er dan ergens iets waardoor hij dat doet.

Probeer eens iets minder uitslag op je hoogteroer.

d.knoppers zei:
Probeer eens iets minder uitslag op je hoogteroer.

Dat is op zich een goed idee. Volgens mij heeft die Extra te maken met wat ze een High Speed Stall noemen en is enkel het verminderen van de uitslag van het hoogteroer een afdoende remedie. Zwaartepunt naar van voren brengen kan ook soelaas geven.

Stevo

Dan kan het wel eens de oplossing zijn.
Met het zwaartepunt naar voren leggen doe je ongeveer het zelfde, namelijk de snelheid van de roer reactie vertragen.
Misschien beetje van beide.

Hoogstwaarschijnlijk een te grote uitslag op het hoogteroer inderdaad, probleem zal waarschijnlijk over zijn als je deze verkleint, halveer 'm maar rustig (de uitslag)

Grt.

idd, een high speed stall. Een heel leuk fenomeen wat je bij vele modelvliegers niet aan het verstand gebracht krijgt. Sommigen crashen zo vele malen hun model door dit fenomeen en roepen dan dat er storing is en blijven dit dan ook volhouden onder het motto een stall kan niet bij die snelheid.

even een vraagje aan topicstarter: Heb je de uitslag dan niet ingesteld volgens de handleiding?
Indien wel lijkt het me toch sterk dat de uitslag te groot is :roll:
Is gewoon ene opmerking hoor: )ik ga normaal ook altijd die uitslagen uit de handleiding gebruiken,omdat ik vermoed dat die uitslagen wel oke zijn.

mvg sven

sven311 zei:
Heb je de uitslag dan niet ingesteld volgens de handleiding?
Indien wel lijkt het me toch sterk dat de uitslag te groot is :roll:

Het hangt natuurlijk van nog meer factoren af, waarbij gewicht een heel belangrijke rol speelt. Als het toestel (een stuk) zwaarder is dan in de handleiding aanbevolen, dan krijg je dat "snappy"-gedrag al vrij snel als je aan je hoogteroer trekt.

Grt.

Het toestel is zwaarder dan beschreven in de handleiding, normaal vlieggewicht in de handleiding is 2950 gr, mijn toestel weegt 3300gr.
Ik zou niet weten hoe ik het lichter kan maken, het was een arf, ik heb enkel 4 servo's, motor en regelaar moeten plaatsen.
De batterij is een 4S 3700mAh van 345gr wat vrij licht is voor zo een type.

Ik ga in ieder geval proberen het zwaartepunt iets meer naar voor plaatsen, helaas zal ik dit moeten doen met wat lood denk ik en wordt het teostel opnieuw zwaarder :cry:

In ieder geval reeds bedankt voor de vele nuttige informatie.

Johan

Dan zit daar dus je probleem. Uitslagen kleiner maken en niet te langzaam vliegen ermee, dan zal het wel meevallen (al zou ik zo'n kist niet willen vliegen, maar dat is persoonlijk)

Grt.

hallo,

Het zwaartepunt nog iets meer naar voor gebracht en iets minder uitslag op het hoogteroer, vliegt prima nu.

Echter het toestel vliegt vrij snel, ook voor het landen wat wel een probleem is gezien ik niet in een vliegclub vlieg met een mooie landingsplaats en slechts een betonweggetje van amper 3 metr breed ter beschikking heb.

Waarschijnlijk toestel binnenkort vliegklaar te koop

johan

Back