Probleem met initialiseren na aansluiten lipo (KDS450S)

Ik neem aan dat je een KDS zender hebt een K6X of K7X en een 40A KDS regelaar. Als dat zo is zit het probleem in je zender.
De potmeters in de zender zijn niet geweldig en verlopen van waarde.

Het is echter met eenvoudig trucje op te lossen.
Je moet de regelaar (ESC) opnieuw programmeren.
Bij het starten van programmeren moet je full throtlle stick geven.
Na de piepjes om te beginnen met programmeren moet je volgens de gebruiksaanwijzing de throttle stick omlaag doen.
Echter nu doe je niet je stick omlaag maar je Throttle Hold aan.
Op deze manier fop je regelaar en gaat het werken.

Eerst de goed de gebruiksaanwijzing lezen.

Het heeft mij nml. een middag gekost om morsecode te leren.

Gegroet Corné
Hallo Corne,

Ik heb idd een K6X zender en een 40A KDS ESC.
Bedankt voor je reactie maar ik denk niet dat dát het is aangezien de ESC hetzelfde blijft doen als de afgelopen dagen. Ook heb ik ff een servo aangesloten op de plek vd ESC op de ontvanger maar ook de servo reageert niet..ik denk/vrees dat ik een nieuwe ESC zal moeten gaan bestellen :(

kun je kort uitleggen wat het verschil tussen de ESC en de BEC of is dat hetzelfde? Ik heb zelf het idee dat het aan de Electronic Speed Controller ligt.

Padre,
als je de de KDS450 standaard is dan heb jij een ESC met een interne BEC.

Er zijn 2 verschillende manieren waarop een ESC en een BEC tezamen werken.

• ESC met interne BEC
  • ESC met een externe BEC.

ESC = Electronic Speed Control (Controleert de "snelheid" van je motor)
BEC=Battery Eliminator Circuit (Hiermee voed je de ontvanger en daardoor je servo's)

• Heb je een ESC met interne BEC dan gaat de stroom van je lipo naar de ESC en dan via het servo draadje naar de ontvanger.
  • Heb je een ESC met een externe BEC kun je 2 dingen hebben:

1. Een Lipo die zowel de ESC als de BEC voedt
  2. 2 Lipo's waarvan de een de ESC voedt en de ander de BEC.(Hierbij moet je de rode draad, in de servo draad, van de ESC naar de ontvanger weghalen)

Ook heb ik ff een servo aangesloten op de plek vd ESC op de ontvanger maar ook de servo reageert niet..ik denk/vrees dat ik een nieuwe ESC zal moeten gaan bestellen :(
Kun je dit beter uitleggen. Want zoals ik het nu lees heb je de ESC eruit getrokken en er een servo voor in de plaats gestopt.
Nu heb je dus geen voeding meer omdat die uit de interne BEC van je ESC moet komen.

Oh ja en voordat je met de ESC gaat klooien ontkoppel de motor even of haal de rotorkop eraf. Die rotors zijn klein maar doen wel pijn.

Laatst bewerkt:
Hallo VEJ,

Er valt weinig uit te leggen :D ik heb het precies gedaan zoals jij beschrijft en als ik het zo lees is het idd logisch dat de servo niets doet omdat ik geen voeding meer heb..geen slimme actie dus :nooo:
Ik had overigens de rotorbladen vantevoren al verwijderd..achteraf had het niets uitgemaakt want ik krijg het toch niet voor elkaar de heli op te toeren grrrrr

Ik zou eens proberen de esc opnieuw in te stellen.
Is bij mij ook al eens nodig geweest omdat er iets was verlopen.
Met de stick in de onderste stand begon de motor al te draaien.
Dus even de esc weer laten weten wat de 0 en max stand van je throttle signaal is.

Even een stukje uit de manual geknipt:
Als het goed is gaat hij hierbij niet daaien maar ik zou het risico niet nemen en de bladen verwijderen.

4. THROTTLE SETTING INSTRCTIONS:
A. Turn on transmitter, move the throttle stick to the top point, switch on ESC power.
B. There is "di---" sound on brushless motor, when ESC switches on.
C. Wait for 2 seconds, then brushless motor will utter "di---di---", when the throttle reaches the top point.
D. Move the throttle stick to the low point.
E. Wait for 1 second, then brushless motor will utter "di---", when throttle reaches the low point.
F. When brushless motor utters"di---di---di------di", when all ready.
G. Then you can use ESC.

Het kan ook geen kwaad om alle andere instellingen van de esc even te controleren.
Echt prettig werkt het niet, dat ontcijferen van alle piepjes in combinatie met een handleiding in slecht engels. Maar met wat geduld is er wel uit te komen.

Haal wel ff de motor van het tandwiel

Je wilt niet weten wat een troep het maakt als hij er spontaan toch vandoor gaat...

En met regelaar installen, het valt best mee, maar jemoet het gewoon een keer gedaan hebben.
Als je jet twee keer gedaan heb, doe je het uit je hoofd

Ok, een andere reden van die piepjes kan zijn dat je zender niet meer gebonden (Bind) is met je ontvanger.

Kun je testen door je lipo aan te sluiten op je heli zonder dat je zender aanstaat.
Zendt hij dan dezelfde piepjes uit "bind" de zender dan eens opnieuw met je ontvanger.
Wel oppassen met de rotors. :)

Hier de manual in het nederlands voor je zender:
KDS450_zender maar die zul je al wel kennen.

Je moet de regelaar (ESC) opnieuw programmeren.
Bij het starten van programmeren moet je full throtlle stick geven.
Na de piepjes om te beginnen met programmeren moet je volgens de gebruiksaanwijzing de throttle stick omlaag doen.
Echter nu doe je niet je stick omlaag maar je Throttle Hold aan.
Op deze manier fop je regelaar en gaat het werken.

Padre, heb je dit al geprobeerd.
Heb zelf het idee dat dit de oplossing is.

Mannen..
vandaag heb ik mijn nieuwe ESC met de post uit China ontvangen. Uiteraard heb ik um direct aangesloten maar helaas..zodra ik de nieuwe ESC heb aangesloten krijg ik exact hetzelfde geluid als bij de oude ESC. Direct na aansluiten van de lipo piept 'ie' 1xlang en daarna piept 'ie' om de 2 seconden 1xkort en dat blijft ie' doen..ik krijg het dus ook niet voor elkaar om de ESC opnieuw te programmeren simpelweg omdat ik niet de 2 piepjes krijg te horen die het seintje zouden moeten zijn de throttle helemaal omlaag te zetten.. het ligt dus zeer waarschijnlijk niet aan de ESC.

Zal ik dan tóch moeten gaan proberen de zender opnieuw te 'binden' met de ontvanger of kan het nog wat anders zijn:confused:

Gr Padre

Zojuist uit wanhoop toch maar even de zender opnieuw 'gebind' met de ontvanger en zie...ik hoor weer de oude vertrouwde piepjes die horen te klinken bij het aansluiten vd lipo..nu kan ik weer verder. Nu heb ik iig een ESC op voorraad liggen
Iedereen héél erg bedankt voor alle reacties!!

W.m.b. kan dit draadje gesloten worden en zal het id toekomst zeker hulpvol zijn voor andere newbees :D

Back