Probleem met opstijgen

• Topicstarter Topicstarter ivootjuhhh
  • Startdatum Startdatum
I

ivootjuhhh

Guest
HAllo,

ik heb vandaag deze helicopter bij de gamma gekocht, alleen lukt het mij nog niet om er mee op te stijgen.

Elke keer valt hij als hij los komt op een van de zijkanten met gevolg dat de stukken gras me om de oren vliegen.

Heeft iemand een idee hoe dit komt?

Groetjes Ivo

1051659282_5_kTjo.jpeg

Ik neem aan dat je heel voorzichtig bent met je nieuwe heli, dat is ook niet raar.
Maar het is met een heli vaak verstandig om hem meteen een halve meter van de grond te trekken.
Dit komt omdat je anders in de "groundwash" blijft hangen, de wind die van zijn eigen wieken over de grond waait.
Hier wordt een heli wat onstabiel van.

Een coax heli zoals deze is van nature ongelofelijk stabiel,
zodra die los is zoekt hij vanzelf een neutraal punt op.
Dus wees niet bang, geef gewoon eens een spuit gas.

En probeer het vandaag wel binnen, buiten waait het nu tehard voor zon heli.

Succes!

okay, thanks voor je reactie.

ik was vanmiddag al in de tuin aan het proberen, maar dit is nog niet een echte buiten heli dus?

Hij weegt 520 gram, maar als hij weer is opgeladen zal ik het eens in de woonkamer proberen.

Dan hopen dat ie niet gelijk omvalt.

ps. weet je misschien ook wat voor merk en type deze helicopter is? Kan er nog niet echt wijs uit worden namelijk.

Greetz

Ik heb ze wel eens meer gezien op de zwarte markt, deze grote metal helis.
Het merk was geloof ik Exceed, maar ze worden onder ontzettend veel merknamen verkocht.
Op ebay gooien ze je er ook mee dood, dus als je onderdelen zoekt weet je waar je ze kunt vinden. ;)

Als een heli niet precies recht staat wil hij omvallen doordat hij in de richting van de overhelling wil vliegen maar de skid nog op de grond staat. Veel mensen zullen me nu vervloeken omdat ik het ga zeggen, maar ik voel bij mijn kleine coaxiale helitje óf hij stabiel hangt door hem vast te houden. Ik houd hem met gestrekte arm boven mijn hoofd en laat hem rustig op toeren komen tot hij nét zelf hoovert. Als je hem dan rustig voor-achter-links-rechts stuurt voel je wat hij doet en of hij weer vanzelf neutraal wil gaan hangen. Als je hem achteruit stapt en hem héél voorzichtig langzaam steeds losser vast houd dan zal hij langzaam recht naar beneden zakken. Als je dan iets gas geeft gaat hij weer omhoog en heb je een hele rustige start gemaakt zonder omvallen. Het hele grote gevaar is dat de rotor je raakt. Ook is het beter om het meteen goed aan te leren zodat je met een grote heli later ook veilig van de grond kan opstijgen. toch vind ik het fijn om zonder schade op de bovenstaande manier rustig op te starten de eerste keer dat ik een 'fabriek afgestelde' uit de doos haal om op te stijgen :D
Jakko
Jakko

dan zal ik voor onderdelen (als het nodig is) eens op ebay gaan rondneuzen) Is dit verder een makkelijke heli om te besturen of hebben jullie hier geen ervaring mee??

greetz

Veel mensen zullen me nu vervloeken omdat ik het ga zeggen, maar ik voel bij mijn kleine coaxiale helitje óf hij stabiel hangt door hem vast te houden. Ik houd hem met gestrekte arm boven mijn hoofd en laat hem rustig op toeren komen tot hij nét zelf hoovert. Als je hem dan rustig voor-achter-links-rechts stuurt voel je wat hij doet en of hij weer vanzelf neutraal wil gaan hangen.
Jakko

Bij dit soort heli's met wat gezond verstand gaat dat wel. Zo kan je tenminste een beetje voelen of hij echt weg trekt of dat het inderdaad komt door het groundeffect.

Gewoon aan de skids/en of frame (kijk uit voor de tandwielen) vast houden boven je hoofd en gas geven. Beter is nog om iemand anders even gas te laten geven en te voelen wanneer hij wil vliegen en of hij dus recht blijft.
Maar niet volledig los laten!!! Gewoon op de grond beginnen als je het idee hebt dat alles goed is.

En anders zoals gezegd gewoon even een dot gas geven zodat hij even van de grond los schiet. Daarna wel weer gelijk gas minderen en tot het hover punt terug komen.

Echt moeilijk vliegen die dingen niet maar soms moeten ze even af getrimd worden.

Gr. Dennis

Back