Ik had er eerst ook nog nooit van gehoord, totdat het gebeurde………een mid-air met de charter van een vriend van me. Zijn elastieken braken en de vleugel kwam er vanaf. Volgas (met een 6,5cc mvvs met pijp, puik motortje btw) de grond in van behoorlijke hoogte. Dat werd uitgraven. Wonder boven wonder was er op het eerste gezicht geen schade op de vleugel na. Wij alles nagekeken, schakelaar ok, kristal ok (rammelde niet), ontvanger ok (Pico 5/6, toeval?) (rammelde ook niet), servo’s alles was ok. Een nieuw vleugeltje gebouwd (met rolroeren) en weer vliegen. Voor de zekerheid nog reikwijdte test gedaan met ingeschoven antenne (motor aan/uit), 30 meter, ok dus. Vliegen dan maar, jahoor………….storing, (niet een knakpulsje, maar een heleboel tegelijk)……….toch geland en weer proberen………..STORING!............Na het landen alles nog is nagekeken, maar alles leek ok. Ik naar de modelbouwzaak (waar ik zeer goed werd geholpen, RC world), hij zou de ontvanger voor me opsturen naar multiplex, 4 weken later word ik gebeld dat de ontvanger er is. Wat blijkt ze hebben niks gevonden. Toch maar weer vliegen en jahoor…………STORING &*(^$@@..........Weer terug opgestuurd naar multiplex, dit keer duurde de “operatie” 6 weken. Ik kom mijn ontvanger halen. Welnu, ze hebben de oorzak gevonden (werd nog gratis gemaakt ook), de filterglaasjes, 3 van de 5, waren gebroken. Deze filteren het juiste signaal eruit. Meteen gaan vliegen natuurlijk, en GEEEN storing meer.
Ik weet niet of dit van toepassing is bij een van jullie, maar als ik weer is crash en daarna heb ik storing is dit toch wel het eerste waar ik naar laat kijken.
Groeten, Roy