probleem met rc boot valt steeds stil na 20 meter

• Topicstarter Topicstarter ticovion
  • Startdatum Startdatum
T

ticovion

Guest
Hallo mensen

Wie kan ons helpen
We hebben sinds kort een rc speedboot op 2,4 ghhz systeem
Maar we hebben nu problemen waar we niet uitkomen
De problemen zijn als volgt

We hebben de accu's volledig opgeladen (7,4v 800mah lipo)
De eerste keer vaarde we heel het water rond zonder problemen
Daarna accu weer opgeladen en na nog geen 20 meter varen ligt hij ineens stil en het roer werkt dan nog wel maar geen gas.
Zodra de boot weer aan de kant is maken we de accu even los en weer vast en we kunnen weer 20 meter.

Normaal gesproken is het de bedoeling dat er een 11.1 accu met 2100mah in gaat. Maar met een 7,4 800mah zou hij alleen maar iets langzamer gaan en wat korter gaan varen toch?

Wie heeft voor ons de oplossing we willen zo snel mogelijk weer gaan varen
progress.gif

Het zou kunnen dat je regelaar ingesteld is op een accu van 3S

als je dan gaat varen met 2S en die raakt een beetje leeg, dan denkt de regelaar dat de 3S accu al te ver leeg is

3S = vol 12.6 volt, gevaarlijk leeg is dan <8 volt
2S = vol 8.4 , beetje leeg zit je al onder de 8 volt

GrW

Dat klinkt heel logische wat je zegt
Alleen vind ik het toch vreemd dat hij met de eerste keer varen geen problemen had

En heb je misschien een idee hoe de regelaar aan te passen naar 2s

Precies.
Klinkt als je lipo cut-off die aangaat.
Dit is een beveiliging voor je 3S accu dat als het voltage te laag komt, de boot uitslaat en zo je accu niet kapot gaat.

Als hij op een vaste waarde staat en je gaat nu met 2S varen, dan zit ie al heel snel onder de waarde van de 3S waardoor de beveiliging aangaat.

Oplossing is dus op 3S blijven varen, of je instelling in je esc veranderen.
Vaak heb je een mogelijkheid op deze op automatisch te zetten.
De snelheids regelaar kijkt dan bij het aanzetten hoeveel voltage hij ziet en past hier de beveiliging op aan. Belangrijk is dan wel het aantal piepjes te tellen bij aanzetten. 2x piepen is meestal ingesteld op 2S, 3x op 3S enz.
Piept hij bij een 3S maar 2x, dan staat de beveiliging voor de 3S te laag en kun je de accu kapot varen. Deze accu is dan al te leeg om mee te gaan varen en moet je laden.

Je kunt hem ook elke keer veranderen. Ga je met 2S varen, dan zet je de beveiliging op 2S, met 3S op 3S enz. enz.

Per cell is aan te raden de beveiliging niet onder de 3.3V te zetten.

Dat ie het bij de eerste keer niet deed komt mogelijk doordat de accu vers geladen was en nog even voldoende voltage leverde om goed te kunnen varen. Echter zul je er niet al te lang mee gevaren hebben, vermoed ik.
Hoe je het aanpast is te lezen in de handleiding van je esc. Dit verschilt per regelaar. Sommige kan het via de pc, bij andere moet je het met je afstandbediening doen.

Wat voor boot is het eigenlijk, want een 7.4V 800mAh klinkt wel als een erg zwak accu-tje voor een electro speed boot. Vooral als er normaal een 11.1v 2100mAh in gaat.
Als je daarmee een keer flink gas geeft, dan krijgt hij het wel erg zwaar en zal het voltage snel inzakken tot onder de beveiliging. Ik vaar met mijn boot (70cm lang van punt tot schroef) op 3S 5000mAh en daar red ik het netaan 8-10 minuten mee.

Is het niet dit, dan zou een andere mogelijkheid storing op je 2.4Ghz kunnen zijn (waardoor de failsafe intreedt). Maar dan zou hij het weer moeten gaan doen als je dichterbij bent.

Laatst bewerkt:
hey pir3lly

Het is volgens mij precies wat je zegt
Ik kwam nu een klein ander accutje tegen ook lipo maar deze is maar 1200 mah en wel 11,1 v. Maar heb heb droog getest en tot nu toe geen problemen. Maar vandaag gaan we weer het water opzoeken en hoop dat het verholpen is. Maar als we getest hebben laat ik hier weten of het probleem er nog is of niet. Maar alsvast hel veel dank namens me maatje en mij

En nog een laatste toevoeging
Dat we op deze mannier aan het rommelen zijn komt gewoon simpel weg omdat de benodigde accu nog niet binnen is en we maar wat graag willen varen

Back