probleem met regelaar en motor

hallo
ik heb een graupner maxi speed en deze wil ik weer vaar klaar maken dus servo er in regelaar er in ontvanger er in als aansluiten en testen draaid de motor verkeerde kant op dus motordraden omdraaien weer testen ........huhhhhhh draaid weer verkeerd nog een keer omdraaien zal het wel fout hebben aangesloten dus omgedraai dit keer 100% zeker dat ik het goed heb aangesloten weer testen nog steets fout :bad-words:
wat doe ik fout?
mvg robin hengeveld

Wanneer je de draden naar de motor omdraait MOET de motor de andere kant op gaan draaien, dat kan niet anders. Er bestaan wel motoren waarbij het niet uitmaakt maar die worden in de modelbouw niet gebruikt, tenminste ik heb ze nog nooit gezien. Dit soort motoren zijn namelijk veel te groot en zwaar voor gebruik in de modelbouw.
Er zijn dus twee mogelijkheden. Of je hebt de motor toch per ongeluk weer hetzelfde aangesloten of het is een motor waarbij de aansluing van + en - niet uitmaakt. Dat laatste is zo goed als uitgesloten dus blijft vrijwel zeker het eerste over.
Aan de ontvanger KAN HET NIET liggen. De regelaar is ook zeer, zeer onwaarschijnlijk of het moet een regelaar zijn die ook achteruit kan regelen.
Je moet ook NOOIT de accu aansluitingen omdraaien. De kans is heel erg groot tot haast 100% zeker dat je dan je regelaar opblaast! Daar moet je dus heel goed op letten!!!! De kans dat die draden dus verkeerd zitten acht ik ook heel erg klein.

hallo robin

eerst welke regelaar heb je
en welke motor zit in de boot

koppel alles nu eens af en sluit je motor rechtstreeks aan de accu aan met eventueel van die krokedille klemmetjes

wel eerst alles afkoppelen want als het een electronische regelaar is en je zet op de uitgang spanning dan is hij omzeep

als je dat getest hebt en hij draait BV rechts om
kopel dan de accu los en sluit hem andersom aan
de motor moet nu links om draaien
of je hebt zo een speciale motor er in zitten zoals ernst zegt

als de motor zo goed werkt dan zit het inderdaad in je regelaar maar dat is wel ???????????????

en heu ernst ik heb zo een motor wel eens gezien in een boot hoor
inderdaad groot lomp maar oersterk en haast geen verbruik

groeten raf

ik heb dus een regelaar met achteruit maar ik zal het gaaan testen waarneer ik tijd heb :lol: bedankt voor jullie reacties

Hallo Raf de motor, zo als jij wel eens heb gezien in een boot.
Is waar schijnlijk een motor met gewikkelde veldspoelen.
Zijn zuinig in gebruik.en oersterk

hallo F

ja dat was zo een motor
veldwikkelingen (stator) en een anker wikkeling
door op de stator de spanning te verhogen en verlagen kon je de motor heel goed regelen en bleef hij altijd sterk
trok 1 amp toen ik hem heb getest in de bankvijs en de griptang die ik op de as had gezet die draaide door
dat de tanden groeven trokken in de as

een YASIGAWY motor was het merk geloof ik

groeten raf

Nou jongens even serieus, raf probeerd hier een nieuwe standaard-norm voor trekkracht te introduceren, gaat binnen 10 minuten het rookalarm af dan is het geen goede motor :wink:

m.vr.gr. Per.

hallo

hahahahaha

nee niet als het niet moet

maar als de persoon de opdracht geeft van de motor eens goed tussen te nemen dan kan ik dus niet anders

want die as van 120 mm doormeter trouwens met mijn handen vast houden daar wilde ik na de test met de dynamo niet aan beginnen

we hebben de motor eerst op een testbank getest met een dynamo als belasting die je met weerstanden kon belasten en zo de pk's die hij kon trekken konden berekenen
dat heb ik zelf niet gedaan maar de man van wie de testbank was
toen ik al die gegevns mee gaf met de motor zei de eigenaar was dan da voor een berekening en hield ze op zijn kop

dus toen hebben we doe motor waar hij zelf bij was zo mishandeld met zijn toestemming

hij had er zo een stuk of 20 in de kelder liggen

had ik toen geweten wat ik nu allemaal weet had ik er zeker een paar over genomen
maar dat was toen en nu zijn we 2005
en die motor die heeft toen een plaatsje gekregen waar hij thuishoort namelijk in een botsauto op de kermis want daar zaten toen die motoren in
en ik denk dat de slagen die de motor daar teverwerken krijgt niet in relatie staan met de kwelling die ik hem heb aangedaan

groeten raf

F.van.Gent zei:
Hallo Raf de motor, zo als jij wel eens heb gezien in een boot.
Is waar schijnlijk een motor met gewikkelde veldspoelen.
Zijn zuinig in gebruik.en oersterk
Die bedoel ik. Nadeel: veel ijzer nodig en evenzoveel koperdraad. Alles opgeteld vrij groot en zwaar. In sommige boten misschien nog wel bruikbaar maar in auto's of vliegtuigen niet te doen. Het stroomverbruik is overigens net als bij alle elektromotoren omgekeerd evenredig met het toerental. Als zo'n motor vrij snel draaid gebruikt hij weinig stroom. Ga je hem belasten en zakt het toerental flink dan loopt de stroom heel hoog op maar tegelijk ook de kracht van de motor. Ëén van de voorbeelden van een dergelijke motor is de startmotor van je auto. Bij lage toerentallen heel veel stroom (bij personenauto's tot wel 200Amp en diesels tot wel 300Amp) maar ook een enorm koppel. Hij trekt die motor toch maar even door de compressie.
Nog een voorbeeldje, de startmotor van de Fokker50 trekt maar liefst 560Amp bij 28V. Dat is ook een serie motor, deze levert voldoende kracht en toeren om de hogedrukturbine van de F50 motor tot wel 12000 toeren op te jagen om de motor te kunnen starten.

Ruiterwissermotoren ,hebben ook wel een apart gewikkeld veld: meen ik wel eens te hebben gezien weet het haast wel zeker. :idea: :idea:

hallo

twee velden hebben die
een voor langzaam en een voor snel

daarstraks nog eentje gehad die allen maar snel deed
stomme ellende moeten vervangen
maar ja het was betaald he en dat maakt veel goe

ps die kun je niet gebruiken in een model
de as is gelagerd op de twee punten
tussen in zit de anker en een wormwiel

groeten raf

Ik heb twee weken geleden een ruitenwissermechaniek van een Fiat Tipo uit elkaar gehad omdat de lage snelheid niet meer werkte. Ik dacht dat één van de twee wikkelingen kapot zou zijn of dat er een draad los was.
Wie schetst mij verbazing toen bleek dat er helemaal geen twee wikkelingen waren. De motor was gewoon een motor met een anker en een permanente magneet. De motor leek heel erg veel op een startmotor die ik gebruik om mijn brandstofmotortjes te starten. Ongeveer dezelfde afmetingen en kracht.
Bij deze motor heeft men een extra koolborstel aangebracht op ongeveer 30 graden verschoven vanaf de plus koolborstel. De motor heeft dus drie koolborstels! Wanneer je de spanning op de twee koolborstels tegenover elkaar zet zal de motor snel gaan draaien. Wanneer je de spanning op de min koolborstel en de derde koolborstel zet zal de stroom door twee spoelen in plaats van één spoel gaan lopen. Hierdoor wordt het veld zwakker en zal de motor langzamer draaien. Natuurlijk ook met minder kracht.
De derde koolborstel was bij deze ruitenwissermotor vast gaan zitten en raakte de collector niet meer. Even schoonmaken en alles werkte weer prima.

Back