Probleem met regelaar?!!!

Hallo medemodelbouwers,

Ik ben sinds september begonnen met de bouw van mijn Loodsboot: De Maris II:
dsc03196u.jpg

dsc03199te.jpg

dsc03097.jpg

Het probleem is dat als ik hard gas geef dan hoor je maar heel even prr (dus heel kort gaat de motor aan), maar als ik de knuppel langzaam omhoog duw dan doet hij het gewoon goed tot een bepaalde snelheid waarbij de motor afslaat, het lijkt wel of hij begrenst is?:(
Heeft iemand hier al eerder dit probleem gehad, of weet iemand waar dit aanligt?
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen en vertellen wat er aan de hand is!?

gr. David

p.s. zie hier mijn bouwverslag: bouwverslag-loodsboot-robbe-de-maris-ii

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo medemodelbouwers,

Ik ben sinds september begonnen met de bouw van mijn Loodsboot: De Maris II:
dsc03196u.jpg

dsc03199te.jpg

dsc03097.jpg

Het probleem is dat als ik hard gas geef dan hoor je maar heel even prr (dus heel kort gaat de motor aan), maar als ik de knuppel langzaam omhoog duw dan doet hij het gewoon goed tot een bepaalde snelheid waarbij de motor afslaat, het lijkt wel of hij begrenst is?:(
Heeft iemand hier al eerder dit probleem gehad, of weet iemand waar dit aanligt?
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen en vertellen wat er aan de hand is!?

gr. David

p.s. zie hier mijn bouwverslag: bouwverslag-loodsboot-robbe-de-maris-ii

Over die blauwe en witte draad op de stekkertjes een kripkousje doen

Laatst bewerkt door een moderator:
Kan zijn dat ik mijn bril niet op heb hoor, maar daar zit toch al krimpkous omheen...:sleepy:

Kan de regelaar de gevraagde stroom van de motor wel aan ?
Klinkt als een overspanningsbeveiliging...

Kan zijn dat ik mijn bril niet op heb hoor, maar daar zit toch al krimpkous omheen...:sleepy:

Kan de regelaar de gevraagde stroom van de motor wel aan ?
Klinkt als een overspanningsbeveiliging...

Het plaatje van wat ik bedoel is verwijderd klopt dat
mvg
Frederik

Op de onderste foto wel, maar op de bovenste (volgens mij later genomen, want nu gemonteerd) zijn ze kennelijk verdampt........

Groet,

Ad Bakker

PS
Frederik, ik geloof dat je gelijk hebt, het bovenste plaatje is nu ook verdampt.........

Laatst bewerkt:
bovenste foto ? je bedoelt die foto waarop je het uiteinde van de aansluitdraden helemaal niet kunt zien.....?

+EDIT+
aah w8 ff, er stonden eerst 3 foto's, dat zal het zijn. :D

Dave, dit klinkt als:
1) je accu is niet of niet goed opgeladen
2) je motor trekt zoveel ampere's dat je regelaar het niet trekt en in de beveiliging springt.

1) controleer of je je accu goed hebt geladen
2) meet je motorcircuit door om te kijken hoeveel ampere's het geheel trekt.

Hoi Dave,

Het probleem wat je voorschrijft lijkt me (zoals Jesse ook al aangaf) één van de beveiligingen in de regelaar zelf. Ik ken de Rookie regelaars niet, maar bij de meeste regelaars gaat de LED kniperren als één van de beveiligingen wordt aangesproken.

Ik denk dat je het moet zoeken in de zogenaamde "TP (Excess Temperature Protection)" beveiliging, deze zorgt ervoor dat wanneer de regelaar te warm wordt (door een te hoge stroom) deze wordt uitschakeld. Dat zou dus betekenen dat de motor meer dan 20A trekt (aangezien dat het maximum is van de regelaar), helaas wordt meten wat lastig aangezien de meeste (goedkope) multimeters niet meer dan 10A kunnen hebben. Wat je wel zou kunnen doen is (voorzichtig ;)) voelen of het paarse koellichaam heet is wanneer de motor stopt met draaien.

Wat eventueel ook nog zou kunnen is de "PCO (Low Voltage Power-Off)", die zorgt ervoor dat als de accuspanning te ver inzakt (doordat de accu bijna leeg is of deze te zwaar wordt belast) de regelaar wordt uitgeschakeld. Dit kun je wel makkelijk testen met een normale multimeter, duikt de spanning wanneer de motor draait richting de 6V dan is dat het probleem.

[EDIT]Ai, Roel was me net voor....... ;)[/EDIT]

Groetjes, Danny.

Laatst bewerkt:
Hoi Dave,

Het probleem wat je voorschrijft lijkt me (zoals Jesse ook al aangaf) één van de beveiligingen in de regelaar zelf. Ik ken de Rookie regelaars niet, maar bij de meeste regelaars gaat de LED kniperren als één van de beveiligingen wordt aangesproken.

Ik denk dat je het moet zoeken in de zogenaamde "TP (Excess Temperature Protection)" beveiliging, deze zorgt ervoor dat wanneer de regelaar te warm wordt (door een te hoge stroom) deze wordt uitschakeld. Dat zou dus betekenen dat de motor meer dan 20A trekt (aangezien dat het maximum is van de regelaar), helaas wordt meten wat lastig aangezien de meeste (goedkope) multimeters niet meer dan 10A kunnen hebben. Wat je wel zou kunnen doen is (voorzichtig ;)) voelen of het paarse koellichaam heet is wanneer de motor stopt met draaien.

Wat eventueel ook nog zou kunnen is de "PCO (Low Voltage Power-Off)", die zorgt ervoor dat als de accuspanning te ver inzakt (doordat de accu bijna leeg is of deze te zwaar wordt belast) de regelaar wordt uitgeschakeld. Dit kun je wel makkelijk testen met een normale multimeter, duikt de spanning wanneer de motor draait richting de 6V dan is dat het probleem.

[EDIT]Ai, Roel was me net voor....... ;)[/EDIT]

Groetjes, Danny.

Oke en als dat het probleem is, wat moet ik dan doen?
Een nieuwe regelaar kopen die meer dan 20a heeft?

gr. David

Laatst bewerkt:
Nou, ik denk niet dat je motor de 20 ampere gaat halen.
Tegen die tijd kan je er een complete pan soep op koken, zo heet is hij dan.
En áls het al zo is, heb je iets niet helemaal goed gedaan in de aandrijving; dan zit er iets ernstig fout wat veel weerstand opwekt.
Kan je, als je je schroefas loshaalt van de motor, de schroefas makkelijk (soepel tussen twee vingers) draaien?
Als dat kan ligt het waarschijnlijk niet aan de schroefas en schroefaskoker.
Dan moet je richting accu gaan kijken of, wie weet, is je regelaar wellicht defect en moet die terug naar Conrad.

David,
Een echte vent leest de handleiding natuurlijk niet.
(zegt mijn vrouw tenminste altijd tegen mij)

Dat prrt/pfft klinkt wel bekend.
Voordat je die rookies gebruikt moet je ze eerst programmeren/instellen.
Ik kan uit dit draadje niet afleiden of dit al gebeurd is.

Als je dat al gedaan hebt, dan weet ik 't ook niet.
Anders probeer dat eerst even.
Ik heb iets vergelijkbaars al eens eerder bij iemand anders (ook een echte vent) gezien.

success
Han

Ik heb denk ik gelukkig het probleem gevonden;)
Het is het probleem wat hierboven door Danny en Roel al gezegd hadden,
de regelaar springt in de beveiliging door dat de stroom te laag is.
We hebben het schakelaartje los gehaald en nog een keer geprobeerd waarna hij het gewoon deed het lag dus aan het schakelaartje....
we gaan een nieuwe kopen!!!(en dan weer proberen)

gr. David

Laatst bewerkt:
hallo

wacht effe eens een beetje

ik zie daar twee micro schakelaars staan
heb je de motorstroom over deze schakelaars lopen ???
zo ja dan gaat de nieuwe ook de geest gaan geven
zulke schakelaars zijn niet gemaakt om veels tromen te trekken
ik zou als je toch eennieuwe gaat kopen een exemplaar nemen wat een klein beetje meer kan verdragen

groetjes raf

hallo

wacht effe eens een beetje

ik zie daar twee micro schakelaars staan
heb je de motorstroom over deze schakelaars lopen ???
zo ja dan gaat de nieuwe ook de geest gaan geven
zulke schakelaars zijn niet gemaakt om veels tromen te trekken
ik zou als je toch eennieuwe gaat kopen een exemplaar nemen wat een klein beetje meer kan verdragen

groetjes raf

En waarom moet de motorstroom over een schakelaar lopen
Als de regelaar geen signaal krijgt stop de motor toch gewoon
En met zo.n schakelaar gaat het wel als je dan maar een relai gebruikt
mvg
Frederik:D

hallo frederik

de motor stopt als de regelaar geen signaal krijgt
maar je boot staat niet uit /af
de regelaar blijft 5 volt genereren voor je servo's en ontvanger
dus hij trekt zo je accu leeg na een tijdje
een voldoende sertke schakelaar tussen je voedings draad is voldoende en is minder kostbaar dan een schakelaar met relais
minder storings gevoelig en een relais gebruikt ook nog eens stroom wat weer je vaarduur verkort

ik steek stekkertjes van de accu om alles aan te zetten
accu er af boot zeker uit

groetjes raf

Back