Probleem met servo

• Topicstarter Topicstarter frans989
  • Startdatum Startdatum
F

frans989

Guest
Hallo iedereen ik heb al een tijdje de belt cp carbon edition met esky transmitter. Maar er is gister wat raars gebeurd nadat ik gevlogen had heb ik de blades in 3d stand precies op 0 graden gezet toen ik weer wou gaan vliegen. Bleek dat de RUD servo en de Ail niet meer in normale positie stonden de afwijking was zelfs zo groot dat ik het lang niet met de trims kon herstellen normaal hoord de servo horn op ongeveer 90 graden te staan van de servo dit was nu veel meer kan iemand mij uitleggen hoe dit komt snap het totaal niet de servo's doen het nog wel maar slaan dus veel meer uit naar 1 kant en heb gekenen of de armpjes op de servo goed vast zaten en dit zat ook nog goed vast.

Hoi Frans,

Hoe heb je de bladen precies afgesteld?
Oftewel wat heb je gedaan om ze op 0 graden te zetten.

Hoi Frans,

Hoe heb je de bladen precies afgesteld?
Oftewel wat heb je gedaan om ze op 0 graden te zetten.

Ik heb de motor losgekoppelt en helicopter in 3d mode gezet toen heb ik de linker trottle in het midden gezet (mode 2) en met mijn graden meter op 0 graden de flybar goed gesteld met de linkjes in de kop (kan jij mij hier nog wat meer over vertellen blade tracking omdat je de linkes 1 rondje per keer moet verdraaien anders kunnen ze breken maar soms is dat te veel hoe moed ik dat aanpakken en kun je dit aub dan in een mooie tutorial laten zien ) maar dat terzijde het ging om de servo's aan de tail servo heb ik zowieso niks veranderd en die doet het ook

Je hebt het goed gedaan zo te lezen..
Ik neem aan dat je de linkjes naar de hoofdblad houders (grips) hebt aangepast.
Dit heeft normaal niets te maken met de stand van de servo's, ik was eigenlijk bang dat je de servohoorntjes verdraait gemonteerd had...
Ik heb geen idee hoe dit ontstaan is, tenzij je gecrashed ben en je servo's kapot zijn.

Over de tracking van de bladen oftewel bladspoor:
Bij de meeste koppen wordt de bladepitch aangestuurd door twee link setjes die vertrekken van je swashplate en onderweg gescheiden worden door een mixerarm.
Oftewel ergens halverwege oftewel een mixerarm aan de grip (bell hiller)
beide setjes sturen een blad aan.
De verhouding die het mixerarmpje veroorzaakt is meestal 2:1.

Je kan dus het bovenste linkje een volledige slag verlengen of het onderste linkje.
Het onderste linkje geeft de helft aan verdraaiing t.o.v. het bovenste linkje.

Je begint altijd met exact even lange linkjes en de juiste bladhoek, dat is je uitgangspunt.
Heb je bladspoor dan moet je kijken welk blad hoog en welk blad laag is (gekleurde tape)
Je begint met het verstellen van de bovenste link van een van de bladen (onthouden welke).
Is het minder maar nog net niet helemaal, dan kan je nauwkeuriger gaan door het onderste linkje in dezelfde set een slag in de juiste richting te verstellen.
Schiet je er doorheen met het verstellen van de eerste bovenste link en wordt het andere blad hoog, dan alles weer terugzetten naar origineel en de onderste link van het andere blad een slag geven.

Lastig om zo uit te leggen, ik hoop dat ik duidelijk ben :)

Eric

Je hebt het goed gedaan zo te lezen..
Ik neem aan dat je de linkjes naar de hoofdblad houders (grips) hebt aangepast.
Dit heeft normaal niets te maken met de stand van de servo's, ik was eigenlijk bang dat je de servohoorntjes verdraait gemonteerd had...
Ik heb geen idee hoe dit ontstaan is, tenzij je gecrashed ben en je servo's kapot zijn.

Over de tracking van de bladen oftewel bladspoor:
Bij de meeste koppen wordt de bladepitch aangestuurd door twee link setjes die vertrekken van je swashplate en onderweg gescheiden worden door een mixerarm.
Oftewel ergens halverwege oftewel een mixerarm aan de grip (bell hiller)
beide setjes sturen een blad aan.
De verhouding die het mixerarmpje veroorzaakt is meestal 2:1.

Je kan dus het bovenste linkje een volledige slag verlengen of het onderste linkje.
Het onderste linkje geeft de helft aan verdraaiing t.o.v. het bovenste linkje.

Je begint altijd met exact even lange linkjes en de juiste bladhoek, dat is je uitgangspunt.
Heb je bladspoor dan moet je kijken welk blad hoog en welk blad laag is (gekleurde tape)
Je begint met het verstellen van de bovenste link van een van de bladen (onthouden welke).
Is het minder maar nog net niet helemaal, dan kan je nauwkeuriger gaan door het onderste linkje in dezelfde set een slag in de juiste richting te verstellen.
Schiet je er doorheen met het verstellen van de eerste bovenste link en wordt het andere blad hoog, dan alles weer terugzetten naar origineel en de onderste link van het andere blad een slag geven.

Lastig om zo uit te leggen, ik hoop dat ik duidelijk ben :)

Eric

Okey ik begrijp het aardig goed alleen bij mijn belt cp zit de flybar boven de main blades dat is bij veel andere helicopters anders.
Maar ben niet gecrasht ook niet hard geland ofzo was oppeens zo nadat ik hem opnieuw had opgestard zal de armpjes van servo losdraaien en als die precies goed staan met een hoek van 90 graden terugzetten maar vind het heel appart dat dit opeens is gebeurd want voor zover ik weet kun je het niet doen met de transmitter van esky die erbij zit is geen digitale transmitter.

Dat heeft er niet zoveel mee te maken hoor.
Je moet gewoon kijken welke links er verbonden zijn met je bladhouders.
Ik zou wel heel goed controleren of alles goed werkt in de modus waar je in vliegt als je de hoorntjes gaat verzetten.

Back