Probleem met uitknippen.

• Topicstarter Topicstarter Stephan
  • Startdatum Startdatum
S

Stephan

Guest
Hallo,
ik ben bezig met het bouwen van een Robbe Montega.
Vorig jaar had ik een klein beginnetje gemaakt maar ik ben nooit verder gegaan. Ik denk dat ik binnenkort weer verder ga met het bouwen ervan.
Ik heb een probleem met het uitknippen v/d "kap" want je moet er een klein randje vanaf knippen maar dit lukt me helemaal niet :(
Er komen dan allemaal gaten en het scheurt enzow.
Als hij later af is zou hij dan lek zijn aan de rand of misschien kan er plastic opsmelten want ik heb van dat spul dat als je dat laat reageren het een soort plastic word en dan zou ik de gaten wel kunnen opvullen?
En het is ook aan de rand waar de 2 stukken samenkomen en ik denk niet dat dat gedeelte onderwater ligt.
Heeft een van jullie ook deze boot en zoja hoe hebben jullie dit gedaan?
Ik post wel even wat foto's zodat jullie kunnen zien wat ik bedoel dat er hapjes uitzijn en gerafeld is enzow
alvast bedankt hooiiii
afb947.jpg

afb951.jpg

afb946.jpg

Dag Stephan,

Dit soort rompen niet knippen maar snijden.
Het idee is dat je kunststof inkerft met een erg scherp met (vooral goed scherp puntje) en vervolgens het kunststof een paar keer ombuigt. Het breekt dan keurig langs je inkerving.

Gerben

... van dat spul dat als je dat laat reageren het een soort plastic word...
Als je daarmee Stabilit Express bedoelt, inderdaad daarmee evt. kieren, scheuren e.d. volstorten, goed laten uitharden en naderhand netjes afwerken; na een laagje verf zie je er niets meer van.
Ik ken de romp niet, maar als het standaard ABS is zou je het met een goede, stevige en vooral scherpe schaar ook moeten kunnen knippen; ik heb zelf goede ervaringen met een soort kappenschaar met lange stelen en korte, dikke messen. Snijden met een scherp (stanley-)mes zou natuurlijk ook prima moeten werken.

Inderdaad werkt het insnijden en vervolgens "afbreken" naar mijn mening het beste.

Voor het lijmen zou je idd Stabiliet kunnen gebruiken, Bisen KombiPower is ook een optie, is ook een polyurethaan lijm en te verkrijgen bij de bouwmarkt.

Maar heeft iemand van jullie ook deze boot en wat zijn jullie ervaringen ermee?
Hebben jullie ook een paar foto's van het eindproduct ook altijd wel leuk om te zien en niet altijd van die "te geweldige" plaatjes van de robbe site.
Ik ga denk ik dit weekend verder en dan zal ik het proberen met een stanley mes en dan ombuigen ik hoop dat het goed komt
Rolator

Hoi, misschien een beetje laat maar toch, is het misschien een idee om alles weg te slijpen met een dremel ?
Hiermee kan je et allemaal netjes afwerken lijkt me ?

mooie sokken :lol:

maar als het je lukt om het te snijden gaat het veel sneller dan dremelen. en mijn ervaring is dat ik het mooier kan snijden uit de hand dan met de dremel.

Om kunststof te snijden gebruik ik steeds het volgende tooltje:
afb5883.jpg

Een plastic scriber (in dit geval eentje van Tamiya).
Een handig apparaatje waarmee je perfekt rechte stukken kan afsnijden: een paar keer langs een metalen latje het af te snijden stuk kunststof inkerven, stukje ombuigen tot het vanzelf afbreekt et voilà: de perfekte snijlijn. :D

Groetjes,

Droopy

Ik ga helemaal met Droop mee!
Perfect gereedschap voor ABS.
Een paar keer (zonder druk uit te oefenen) langs de snijlijn halen, en de laatste kwart millimeter rustig doorsijden met een (nieuw) stanleymesje.
Nooit happen, scheuren of andere ellende. :lol:

Roel

Wat ik gebruik is een chirurgen mesje, vlijm scherp en erg stabiel.

PS je voelt soms niet eens dat je in je vingers snijdt zo scherp zijn die mesjes

Ervaring..??? :wink: Maar ik snij het ook altijd eerst en dan mooi afbreken, Maar dit doe ik met een stanleymes. Moet lukken. Enne.. Is er al resultaat??

ps: ik heb ook bootjes hoor :lol:

Back