Probleem met Voltage van cellen

Hey,

Ik gebruik voor mijn Savage Flux HP 2x 3S accu's om een totaal van 6S te kunnen vormen. De accu's zijn ongeveer 12 keer gebruikt. Ik gebruik de accu's alleen in een vast paar, dus geen enkele accu is ooit apart gebruikt. Enkel in de Savage Flux HP als 6S. De LiPo's staan beide een klein beetje bol, ik vind het al erg snel maar goed. Ik heb gelezen dat een klein beetje bol staan geen groot probleem is.

Normaliter als ik de accu heb volgeladen met mijn iMax B6-AC, geeft hij een volledige voltage van 12.60V aan, per cel dus 4.20V. Echter is het nu bij beide accu's niet meer het geval. 1 accu geeft een volledige voltage van 12.50V en de andere 12.48V. De eerste cellen zijn beide wel 4.20V, maar de andere niet. Hier een foto:

2r53i8m.jpg

r9pqpk.jpg

Kan ik gewoon met de accu's rijden, en zal de volgende keer opladen gewoon weer alles 4.20V zijn, of moet ik hem volledig ontladen met de lader zelf? Ik weet niet echt wat ik moet doen nu...

Ik ontlaad ze ook nooit echt helemaal, ook deze keer is er in beide accu's maar +/- 2000mAh in gegaan.

Dit zijn de accu's: Radio Control Planes, Helicopters, Cars, Boats, FPV and Quadcopters - Hobbyking 

Hopelijk kunnen jullie me helpen! Alvast bedankt!

De cellen zijn uit balans en dat kan meerdere oorzaken hebben.

Heeft verder ook niet alleen iets te maken met hoe oud ze zijn, maar ook met andere factoren zoals belasting, te leeg getrokken, te vol geladen etc.... Ze zullen netjes 4.20 V aangeven maar als je ze even laat liggen of belast kakken ze in.

Dit fenomeen zal met verloop van tijd alleen maar toenemen.

Eventueel een externe voltmeter aanhangen om te meten of de waarde op die externe voltmeter overeenkomen met wat de lader aangeeft.

Lipo's ontladen heeft ook weinig tot geen zin, beter gebruiken in je auto om te ontladen

Het vet is van de soep zoals ze hier zeggen....

Stevo

Bedankt voor de reactie.
De LiPo's werken nog perfect, geven nog genoeg power.

Als ik de LiPo een stukje leeg rijdt, en vervolgens weer oplaadt, kunnen de cellen dan weer allemaal 4.20V worden?

De LiPo's werken nog perfect, geven nog genoeg power.

Als ik de LiPo een stukje leeg rijdt, en vervolgens weer oplaadt, kunnen de cellen dan weer allemaal 4.20V worden?

Niet noodzakelijk, meten is weten, het is niet dat de lader 4.20 V aangeeft per cel dat ze ook die spanning "houden".

Dat zul je moeten uitmeten.

Uiteraard geven ze nog power genoeg alleen zal de onbalans meer en meer toenemen (tot het punt dat het gewoon gevaarlijk wordt deze te gebruiken)......

Stevo

Bedankt. Echter heb ik al een oplossing gevonden. Ik laad mijn LiPo's nooit onder de 'LiPo Balance' mode. Ik heb dat nu wel gedaan en hij was weliswaar erg lang bezig, maar heeft mijn 3 cellen weer allemaal weer redelijk in balans gebracht. De eerste cel is nu 4.20V en de tweede en derde cel zijn 4.19V, maar dat is niet écht verschil toch? 0.01V maakt volgens mij niet heel veel uit als ik het zo lees op andere sites.

Je kan beter telkens je balancer gebruiken van de lader bij het laden! 0.01 V is een aanvaardbare afwijking.

Stevo

Bedankt, u bedoelt elke keer onder de 'LiPo Balance' laden? Zullen mijn andere twee cellen na loop der tijd weer 4.20V oppakken? Althans...is dat mogelijk? Want nu hebben ze ook weer wat opgepakt door de Balance mode, alleen 0.01V te weinig...

sterker, door NIET zo te laden, kun je die ene cel overbelast hebben...

Een lipo MOET gebalanceert geladen worden.
1 keer zonder maakt niet zo gek veel uit, maar ze gaan toch afwijken onderling.
Heb je een lader die dan stug doorlaad naar de 12,6 volt, zijn 1 of 2 cellen te laag, en die ene goede dus over de 4,2 volt.

gewoon die stekker eraan. zoveel moeite is het niet.
en als het langer duurt om te laden met de balanceerfunctie aan, houdt dat dus in dat hij ook wat doet...

Ter aanvulling, deze keer duurde het laden erg lang omdat de balancer een vrij grote onbalans moest oplossen. Als je altijd met de balancer laad zal de onbalans nooit zo groot kunnen worden. De benodigde extra laadtijd zal dan ook best meevallen.
Een onbalans van 0,1V is echt te veel. Een onbalans van 0,01V is prima maar hoe kleiner hoe beter.

Lees ook DIT draadje ook eens door daar kan je heel veel belangrijke info vinden. Echt doen! :thumbsup:

Ok bedankt. Normaal gesproken laadt ik mijn LiPo's onder de mode 'LiPo Charge'. Hiervoor is ook de balance-plug nodig, waarschijnlijk balanceert hij de cellen dan een klein beetje. In ieder geval niet zo goed als in de 'LiPo Balance' mode.

CHARGING OF LITHIUM BATTERY IN CHARGE MODE
This charging mode is for charging Li-Po/Ion/Fe battery without balance lead.

CHARGING LITHIUM BATTERY IN THE BALANCE MODE
This function is for balancing the voltage of Lithium-polymer battery cells while charging. In the balance mode, the battery needs to have a balance lead to connect to the individual balance port at the right side of the charger. And you need to connect the battery's power lead to the output of the charger.
Charging in this mode is different from the normal modes, because the built-in processor monitors voltage of individual cell and control input current fed into each cell to equlized voltage of individual cell.
http://www.pololu.com/file/0J525/iMAXB6ACmanual.pdf

Wat ik begrijp is dat hij per ongeluk steeds op Lipo "charge"modus heeft geladen, en dan doet de balancer niks, ook al geeft hij wel de spanning per cel weer.

Gewoon voortaan in de "balance" modus laden en alles komt weer goed.

Ik vind het heel vreemd dat beide akkus het zelfde probleem! laten zien.
Meet de accu eens met een multie meter, 5-7 euro bij de DHZer.

Bart

Back