probleem programma FC 18

• Topicstarter Topicstarter L A U R E N S
  • Startdatum Startdatum
L

L A U R E N S

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb een FC 18 zender, en een vliegtuig met twee servo's in de vleugel voor gecombineerde rolroeren en flaps. Nu ben ik al een hele tijd bezig geweest, maar ik krijg het niet voor elkaar om de uitslag van de flaps te verminderen zonder dat die van de rolroeren ook minder wordt.

Ik heb in programma 13 ac2 aangezet volgens de handleiding moet je dan in menu 65 de verschillende uitslagen in kunnen stellen, maar als ik de waarde in dat menu verander gebeurt er niets.

Kan iemad mij alstublieft helpen want zo kan ik niet vliegen :( !!

Laurens

Hallo,

Veronderstellend dat je spreekt ovr de software 3.x, gebruik ik hiervoor menu 53 : flaperons (en schakelaar/potmeter kanaal 6), maar dan moet wel eerst menu 65 aktief zijn.
Succes,
Olivier

hoi olivier

dat werkt inderdaat, maar dan functioneert er maar een rol/flap roer
en de andere niet.

o ja, als ik ac2 aan zet worden de rolroeren niet automatisch gemixt, maar moet ik nogsteeds zelf de twee vrije mixers programeren. ik weet niet of dat wel de bedoeling is ???

mischien is er wat verkeert aan de zender zelf ??? :cry:

Laurens

Laurens,

Heb je de 2e rolroer servo wel in de juiste ontvangeruitgang?
Kijk in de handleiding of probeer het gewoon even. Kan 5, 6 of 7 zijn, weet ik zo uit het hoofd niet.

Groeten,
Gerben

Dag Laurens,

Ik gebruik eigenlijk altijd glider 2 als ik een vliegtuig heb met 2 servos in de vleugels. Dan moet de rechtse servo in kanaal 1 van de ontvanger, de linkse in kanaal 5. Menu 65 (Flaperon) moet geaktiveerd worden (ik regel hier rolroeren op 100%, flaperons 50%), en met een knopje in de zender dat op kanaal 5 ingeplugd is (of schuifregelaar) kun je de rolroeren als flaps gebruiken (eerst menu 53 instellen in %).
Met acro2-programma is het idem, maar dan moet blijkbaar de linkse servo in kanaal 6 van de ontvanger en moet kanaal 6 op de zender worden gebruikt voor de flaps te doen bewegen.
De mixers van menu 23 of 24 worden hiervoor dus NIET gebruikt.
De FC18 heeft inderdaad niet echt een intuitieve programmatie (eerste FC18 in 1990 +/-), maar als je je even concentreerd haal je er toch wat uit.
Succes ermee,
Olivier

hallo,

heel erg bedankt allemaal
dankzij jullie uitleg is het gelukt.
alles werkt nu goed.
nu maar hopen dat het volgend weekeind weer mooi weer is,
dan kan ik weer vliegen. :D

Laurens

Back