Probleem rc kring

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Robbe67, 14 mei 2019.

  1. Robbe67

    Robbe67

    Lid geworden:
    14 mei 2019
    Berichten:
    5
    Locatie:
    België
    Hallo iedereen, ik heb een vraag in verband met de zender ontvanger, als ik een gewone iflight motor wil sturen met een esc lukt dit niet.
    Een gewone servo lukt daarentegen wel.
    Op de esc komen op de drie uitgangen wel op alledrie voltage toe, is dit normaal en kan ik er iets aan doen dat het wel terug werkt?
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Kan je foto's plaatsen zodat we kunnen zien hoe je alles hebt aangesloten?

    Naast verkeerd aansluiten kunnen er nog een paar zaken spelen.

    Als je een Futaba zender gebruikt, moet gewoonlijk het gaskanaal in "reverse" worden geschakeld. Stick naar beneden is dan gas dicht.

    Verder moet een ESC altijd op de zender worden gekalibreerd. De vol gas en gas dicht posities worden dan door de ESC ingeleerd. Hoe dat in zijn werk gaat staat in de handleiding van de ESC.

    Verder moet bij het inschakelen het gas altijd dicht staan. Anders start de ESC om veiligheidsredenen niet op.

    De spanning op de impulsdraad kan je met een voltmeter niet meten. Daar heb je een oscilloscoop voor nodig.

    Tenslotte, de ESC kan ook defect zijn.
     
  3. Robbe67

    Robbe67

    Lid geworden:
    14 mei 2019
    Berichten:
    5
    Locatie:
    België
    Hier zijn enkele foto's
     

    Bijgevoegde bestanden:

  4. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Wat is er op het witte stekkertje in de ontvanger aangesloten?
    Als daar geen voeding van bv 5 volt op staat zal de ontvanger niets doen.
    De ESC heeft geen BEC en zal dus de ontvanger niet voeden.
     
  5. Robbe67

    Robbe67

    Lid geworden:
    14 mei 2019
    Berichten:
    5
    Locatie:
    België
    Dit is van een 2s batterij.
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Zoals het nu is aangesloten kan het volgens mij nooit werken.
    Ten eerste heb je een 2S accu op de ontvanger aangesloten met behulp van de balanceer kabel. Dit kan misschien goed werken maar de ontvanger krijgt in dit geval de voeding van maat één cel!! Dat kan de redding zijn van de ontvanger want lang niet alle ontvangers blijven heel als je ze voedt met meer dan 5V!
    De balanceer connector van de accu is verbonden met alle cellen in de accu. De eerste cel zit "tussen" de eerste en de tweede zwarte draad. De twee de cel tussen de tweede zwarte draad en de rode draad. De volle accuspanning staat tussen de eerste zwarte draad en de rode draad.
    De rode draad zit op een signaal uitgang van de ontvanger, de volle 2S accuspanning staat dus op die signaal uitgang! Er komt dus een twee keer zo hoge spanning op te staan. Meestal is die uitgang beveiligd dus zal er waarschijnlijk niets fout gaan maar het kan ook zijn dat die signaal uitgang nu definitief kapot is. Zo moet je de accu dus niet aansluiten!

    Als je de 2S accu wilt blijven gebruiken moet je de ontvanger via een spanningsregelaar op de ontvanger aansluiten. Die spanningsregelaar maakt dan netjes 5V van de accu spanning waarmee de ontvanger prima kan werken.
    Je kan ook één enkele cel gebruiken maar niet alle ontvangers zullen met 1 cel even goed werken. Vooral op enige afstand zou de ontvanger problemen kunnen hebben en een servo is duidelijk minder snel en strek.

    De aansluiting van de ontvanger naar de regelaar klopt ook niet. De witte draad is de signaaldraad en zwart de min draad. De signaal draad (wit) is nu met de min verbonden en de min draad (zwart) met de signaal uitgang. Je moet de stekker dus omdraaien!

    Nog een waarschuwing! Haal die koppeling van de motor als je gaat testen! Als de motor gaat draaien zal die koppeling enorm gaan slingeren en dan kan er van alles en nog wat met je spullen gebeuren. Meestal geen fijne dingen helaas.
    Succes.
     
  7. Robbe67

    Robbe67

    Lid geworden:
    14 mei 2019
    Berichten:
    5
    Locatie:
    België
    Bedankt alvast, ik heb nu gekeken voor de bec te bestellen, zal het werken wanneer ik deze zou aansluiten als volgt?
    De signaaldraaden min staan nu goed en esc is verbonden in kanaal 2 (in 1 komt er nog servo) als ik de bec nu aankoppel in de s+- klopt dit dan? Of moet het witte van de 2s batterij dan weg en wordt deze vervangen doordat de bec gevoed wordt door de batterij?
     

    Bijgevoegde bestanden:

  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    De accu moet je echt nooit rechtstreeks op de ontvanger aansluiten. Zoals ik al schreef kan dit je ontvanger opblazen!!
    De accu sluit je aan op de spanningsregelaar, ook wel BEC genoemd. De spanningsregelaar maakt netjes 5V van de accuspanning. Die 5V uitgang sluit je aan op de VCC aansluiting van de ontvanger. De onderste aansluiting is de min, de middelste is de plus. Het is ook aangegeven op de ontvanger.
    Op welk kanaal je de ESC en de servo aansluit hangt af van je zender.
     
  9. Robbe67

    Robbe67

    Lid geworden:
    14 mei 2019
    Berichten:
    5
    Locatie:
    België
    Bedankt!
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Handige bedradingsplaatjes
    Scriptasylum
    [​IMG]RC calculations
    → electrical
    → System wiring
    respectievelijk
    → LiPo pack wiring
     

Deel Deze Pagina