Probleem taranis x9d plus en d4r-ii

Discussie in 'Multicopters' gestart door sparraps, 17 mei 2015.

  1. sparraps

    sparraps

    Lid geworden:
    4 apr 2015
    Berichten:
    3
    Locatie:
    voorschoten
    Goededag


    Ik heb afgelopen maand mijn flip260 quad afgebouwd en moest alleen nog een afstandbediening en reciever kopen.
    Die heb ik afgelopen week besteld en zijn gister binnen gekomen.
    Maar als ik nu de taranis probeer te binden met de d4r-ii dan moet je de internal rf mode op D8 zetten, aangezien ik de taranis met nieuwe Eu firmware heb heb ik alleen de mogelijkheid om te kiezen tussen de modes D16-eu en OFF.

    Betekent dit dan dat ik de d4r-ii dan niet kan gebruiken met de eu-firmware?
    Moet ik dan een firmware downgrade doen op de taranis naar een non-eu firmware?
    Of moet de firmware op de d4r-ii geupgrade worden?

    Op het forum van Frysk kwam ik het volgende antwoord tegen op hetzelfde probleem
    Hi, there's only D16-eu mode in EU Taranis+, if you want to use D8 OR LR12 mode, must use Non-Europe Taranis+.

    Maar bij de webshop waar ik me taranis vandaan heb staat
    • Compatibility: FrSky X series, D series and V8-II series receivers

    Ik heb net op internet deze firmware gevonden XJT (D8 mode fix): http://www.frsky-rc.com/download/view.php?sort=&down=191&file=XJT Firmware- EU v1.8.1- Bug fixed

    Als ik deze installeer dan zou het moeten werken toch?
     
    Laatst bewerkt: 17 mei 2015
  2. Dirk W

    Dirk W

    Lid geworden:
    16 dec 2004
    Berichten:
    344
    Locatie:
    Beveren-Waas belgië
    Hey, heb net vandaag met mijn nieuwe eu taranis hetzelfde probleem gehad.
    ik heb het voorlopig opgelost door via companion de D8 modus te kiezen en dan naar de zender te lezen.
    Aan een update wou ik de eerste dag nog niet beginnen. Ik wil eerst een beetje wennen aan de manier van programmeren.
     
  3. sparraps

    sparraps

    Lid geworden:
    4 apr 2015
    Berichten:
    3
    Locatie:
    voorschoten
    Hey Dirk,
    Nadat ik het internet had afgestruind voor een oplossing heb ik het ook maar via de companion ingesteld.
    Wat ik wel merkte was dat je op de taranis dan niet meer naar de d8 instelling moet gaan want anders word het weer teruggezet naar D16-eu.
    Een update de eerste dag zag ik ook niet zitten.
     
  4. heyudude

    heyudude

    Lid geworden:
    12 sep 2013
    Berichten:
    4.229
    Locatie:
    Noord-Limburg
    Een Taranis update via Companion is vrij eenvoudig, let er op dat je de Taranis Plus kiest als type zender.
    Download / flash en klaar.
     
  5. Dirk W

    Dirk W

    Lid geworden:
    16 dec 2004
    Berichten:
    344
    Locatie:
    Beveren-Waas belgië
    Het gaat hier niet over een update van de taranis maar van de ingebouwde XJT zendmodule. Hier heb je een speciaale kabel voor nodig.
     
  6. Dirk W

    Dirk W

    Lid geworden:
    16 dec 2004
    Berichten:
    344
    Locatie:
    Beveren-Waas belgië
  7. Boezelman

    Boezelman

    Lid geworden:
    6 nov 2014
    Berichten:
    24
    Zojuist mijn Taranis ontvangen en wil deze morgen gaan binden aan de een D4R ontvanger (is nog onderweg) maar ik begin me nu zorgen te maken...
    Iemand een stap-voor-stap instructie hoe ik dit aan de praat krijg? :)

    De firmware van de zender zelf flashen kan gewoon de SD kaart toch?
    Maakt mij niets uit als er "non-EU" firmware opstaat, als het maar werk.
     
  8. Maarten112

    Maarten112

    Lid geworden:
    22 feb 2011
    Berichten:
    971
    Locatie:
    Rotterdam
    Jongens...even voor de duidelijkheid:

    de d4r-II bind met zowel 2015 "eu" firmware als met 2014 "niet-eu" firmware. Ditzelfde geldt voor de L9R.

    ALLEEN de x serie ontvangers worden beinvloedt door de eu vs niet eu firmware. (x8r, x6r, x4rsb etc)

    Het is dus absoluut niet nodig om de firmware van de taranis te downgraden of upgraden als je alleen een d4r-II gebruikt. Ik zal vanavond wel even een uitgebreid artikeltje schrijven hoe je de firmware kan updaten, dit kan op diverse manieren, zowel met als zonder kabeltjes, flashers, etc:)
     
  9. Boezelman

    Boezelman

    Lid geworden:
    6 nov 2014
    Berichten:
    24
    dat zou echt geweldig zijn, alvast bedankt!!
     
  10. Dirk W

    Dirk W

    Lid geworden:
    16 dec 2004
    Berichten:
    344
    Locatie:
    Beveren-Waas belgië
    Heb zonet versie 2.0.17 proberen installeren via companion maar dan krijg ik de melding software niet compatibel.
    Ik veronderstel dat de bootloader (2.0.9.2-EU) dan ook moet vervangen worden.:( Weer zoeken.
    Een handleiding voor dummies om de EU terug om te vormen met de nodige links zou inderdaad handig zijn, spaart tijd en fouten.
     
  11. Dirk W

    Dirk W

    Lid geworden:
    16 dec 2004
    Berichten:
    344
    Locatie:
    Beveren-Waas belgië
    Heb de software op de site van frsky voor de gewone taranis plus op de sd-kaart gezet en dan via de bootloader - write software de sofware ingelezen. Het probleem met de D8 selektie is opgelost en de software staat nu gewoon op 2.0.9.2 MAAAR de bootloader vertoont nog altijd versie 2.0.9.2-EU.
    Hoe verander je dit, of is dit geen probleem?
    De interne XJT-module is nu ook van de gewone software voorzien en als laatste de X8R.
    Ik kan nu terug D8 LR12 en D16 selekteren en het binden met de X8R en de D8R-IIplus ging probleemloos. :D:D:D
     
    Laatst bewerkt: 19 mei 2015
  12. menno

    menno

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    1.273
    Locatie:
    Rosmalen
    Helaas heeft Frsky zonder aankondiging D8 uit de laatste batch met Taranis Plus EU zenders gehaald. Schijnbaar hadden ze toch problemen om aan de nieuwste EU richtlijnen te voldoen. Ik heb hier contact over gehad met Frsky en ik verwacht dat er nog een update van de EU firmware komt. Deze beslissing lijkt vrij ad hoc genomen omdat de handleiding in de koffers nog gewoon melding maken van D8.

    Omdat het verwijderen van de D8 modus de zender incompatibel maakt met een hele grote reeks ontvangers adviseer ik toch om de firmware van eind vorig jaar op de Taranis te zetten. Dit is vrij eenvoudig en zonder verdere kabels te doen door een bestandje op de SD card te zetten.

    PDF handleiding
    Link naar oudere firmware

    De firmware van de ingebouwde XJT module hoeft in dit geval niet aangepast te worden.
     
    Royce vindt dit leuk.
  13. Dirk W

    Dirk W

    Lid geworden:
    16 dec 2004
    Berichten:
    344
    Locatie:
    Beveren-Waas belgië
    Dat is dus wat ik hierboven heb gedaan.
    heb alleen de firmware van de ontvanger en XJT module er ook maar bijgedaan.
    dit weekend het geheel eens testen in de lucht.
     
  14. Maarten112

    Maarten112

    Lid geworden:
    22 feb 2011
    Berichten:
    971
    Locatie:
    Rotterdam
    Zucht...wat irritant dat ze het weer hebben aangepast zeg. Hier inderdaad ook geen enkel bericht van FrSky ontvangen hierover. Ik heb gisteren de nieuwste batch FrSky Taranis en toebehoren binnen gekregen voor de shop en het was mij nog niet opgevallen dat ze het weer aangepast hebben. Zometeen ff checken!
     
    Laatst bewerkt: 20 mei 2015
  15. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Ik denk niet dat FrSky alle gebruikers kent :)

    De beste oplossing mijnsinziens is om OpenTX te flashen, dan heb je D8 mode terug en gelijk de meest uitgebreide software die je je wensen kan.
     
  16. Maarten112

    Maarten112

    Lid geworden:
    22 feb 2011
    Berichten:
    971
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik ben behalve gebruiker ook dealer van FrSky voor de Europese markt:) Maar de dealers zijn dus ook niet ingelicht, wat vervelend is omdat je klanten graag zo goed mogelijk wilt helpen en informeren.

    Ben het inderdaad compleet met je eens dat de beste oplossing is om meteen OpenTX te flashen. De andere oplossing is de oplossing die Menno ook al aangaf, downgraden naar de vorige taranis firmware van FrSky zelf.

    Ik denk overigens dat veel mensen het inmiddels niet meer volgen, hier een korte uitleg:
    De Taranis bestaat (kort door de bocht) uit twee grote onderdelen:
    1. Alle knoppen/gimbals/display etc etc. Ik noem dat hier even de "zender". De zender wordt aangestuurd door OpenSource firmware. Dit kan de FrSky OpenTX versie zijn, of de "normale" OpenTX software (http://www.open-tx.org/). De FrSky OpenTX versie wordt altijd voorgeinstalleerd door FrSky.
    2. De interne XJT zendmodule. Dit is het stukje hardware wat de input van "de zender, zie 1" vertaalt in een draadloos signaal (RF signaal) naar je ontvanger toe. Ook deze interne XJT zendmodule heeft eigen firmware.

    De zender en interne XJT zendmodule zijn dus losse stukjes hardware, welke met elkaar communiceren. Beiden hebben eigen firmware en zijn beiden los te updaten.

    Wat heeft FrSky nou gedaan met de nieuwste batch Taranis zenders? Ze hebben de Interne XJT zendmodule hetzelfde gelaten, dat wil zeggen: de firmware op de zendmodule is nog steeds de nieuwste "EU" firmware. Blijkbaar was er toch een probleem om het D8 protocol, waarop alle D serie ontvangers werken, te laten voldoen aan alle EU regels. Het lijkt erop dat ze een "quick fix" hebben gemaakt. Ze hebben de FrSky OpenTX firmware, welke dus op de "zender, zie 1" draait, aangepast. Je kan daarom geen D8 of LR9 protocol meer kiezen in het menu. Het resultaat: alles voldoet aan de wetgeving. Maar voor mensen die met D serie ontvangers vliegen, is het dus onhandig. De fix: updaten van de "zender, zie 1" firmware naar de standaard OpenTX of downgraden naar de vorige FrSky OpenTx firmware via de info van menno.

     
    Royce vindt dit leuk.
  17. Boezelman

    Boezelman

    Lid geworden:
    6 nov 2014
    Berichten:
    24
    Bedankt voor de heldere uitleg allemaal! Vanavond maar aan de slag met mn nieuwe taranis :D
     
  18. Dirk W

    Dirk W

    Lid geworden:
    16 dec 2004
    Berichten:
    344
    Locatie:
    Beveren-Waas belgië
    Ok, ik heb gisteren via companion opentx 2.0.17 gedownload en geprobeert met de knop "write firmware to radio" in de taranis te krijgen.
    In het daaropvolgend menu heb ik ook het vinkje "check software compatibility" aangevinkt en dan de knop "write to TX"
    Dan krijg ik de melding "software not compatible" en daar stopt het dan.:(
    Zou dit komen omdat de bootloader 2.0.9.2-EU is ?
     
  19. peterc

    peterc

    Lid geworden:
    14 mrt 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    groningen
    hallo allemaal,

    hey zonder dit draadje was ik er nooit uitgekomen, ik heb de vortex en de tanaris gekocht met de D4R-II en raakte al gauw in de stres toen het niet werkte, haha.
    toen kwam ik dit draadje tegen en kon eindelijk dankzij jullie mijn D4R-II binden aan de tanaris.
    pff wat ben ik blij met dit geweldige forum.

    BEDANKT ALLEMAAL!!
     
  20. Airman777

    Airman777

    Lid geworden:
    27 jul 2012
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Utrecht eo
    Same same hier ook taranis vortex en d4r-2 toen ik achter dit verhaal kwam andere firmware erop voila thnx
    Offtopic mensen nog een goede manier om de antennes van de d4r-2 te monteren? Zag van die mooi 3d geprinte receiverboxen met antenne v-stand maar die komen allemaal uit de US
     

Deel Deze Pagina