Probleempje CopterX 450 Hoofdrotor blijft draaien.

Hallo allemaal,

Ik heb een copterx 450 kit en daar zelf het apparatuur ingebouwd van de E-sky cp belt v2. De servo' s heb ik alleen vervangen voor Align digitale servo' s.
Ik heb nog niet zo veel vlieg ervaring, wel al veel in verdiept, en wat vliegtuigjes gevlogen. I' m getting there

Dus:

CopterX SE (alles metaal en carbon)
Esky 450 3900kv brushless outrunner
Esky ESC 25A
Esky Headlock gyro
4 x Align DS425M Digitale Servo' s
Futaba 6J zender 2.4 Ghz

Nu heb ik het volgende probleem:

Mijn hoofd root blijft zachtjes, haperend draaien als ik de trottle helemaal naar beneden heb na het vliegen. Lijkt op storing maar dan wel consequent.
Ik heb laatst test gevlogen en ik had er geen last van. Na een wat harde landing en wat gepruts er aan heeft hij dit probleem.
Heb de instellingen gechecked op de zender, dat lijkt het niet te zijn.

Iemand een idee?

Bij voorbaat dank.

niet om je setup af te kraken, maar het is wel een feit dat esky materiaal niet echt helemaal tot de top behoord..
soms komt de rook er al uit als er alleen nog maar stroom op gaat.

Los daarvan, zou er eigenlijk een zwaardere esc in moeten. 25 Ampere is een beetje op het randje.
laag toerental en hooveren zal het misschien wel een tijd goed gaan, maar geen garanties.
Ik neem ook aan dat je geen losse stroomvoorziening hebt, en dus ook daarin op de regelaar vertrouwd.
Maar, voor jouw idee, de standaard align 35 ampere regelaar heeft een stroomvoorziening (BEC) die tot 2 Ampere kan leveren. En dat blijkt regelmatig te weinig..
Jouw regelaar zal ook 2 ampere kunnen leveren, of minder.

en zonder stroom voor de besturing, doet de rest het ook niet.

Maar.
Je probleem.
Eigenlijk kan het niet.
Een regelaar is gewoon een heel erg dom ding, wat alleen kan doen wat de zender hem verteld.
Mijn gok is, dat er toch in de zender iets veranderd is tussen het opstijgen en landen in.
Het is namelijk redelijk vreemd dat hij met het aansluiten van de accu wel volledig stil staat, maar na het vliegen een haartje gas houd.

staat je gascurve wel op 0?
schakel je naar idle up? toer je af in normal, of via de throttle hold?
is de regelaar zelf wel ingesteld?
Vaak moet een regelaar even een keer zien wat volgas en 0 gas is. ga je naar een andere zender of ontvanger moet dat wel eens herhaald worden.

Kijk eens naar de stekkers tussen motor en regelaar, als deze slecht contact maken , krijg je ook allerlei vreemde motor storingen.let vooral of ze strak passen en schoon zijn , en natuurlijk goed gesoldeerd, zonder doffe soldeer verbindingen.
Gr rinie

niet om je setup af te kraken, maar het is wel een feit dat esky materiaal niet echt helemaal tot de top behoord..

Daar ben ik van op de hoogte. Beetje bij beetje aan het upgraden, servo' s heb ik al vervangen en net een zender gekocht. zat nu aan een andere giro te denken…

Mijn gok is, dat er toch in de zender iets veranderd is tussen het opstijgen en landen in.

Ik zal de regelaar eens opnieuw instellen, dat zou het kunnen zijn. De throttle curve staat op nul en de connectors zijn ook prima.

Bedankt tot zover!

Omdat ik mijn throttle curve had veranderd naar 0-40-60-80-100 bleef de rotor draaien in 0 stand wat eigenlijk niet zou moeten naar mijn mening. Nu ik mijn trhottle curve terug heb gezet naar 0-25-50-75-100 heb ik geen problemen meer. Ik heb geprobeerd de ESC in te stellen maar ik zie nergens hoe dat moet, er staat niks over in de gebruiksaanwijzing van mijn zender. (Futaba 6j)

dat klopt.
De zender is een zender. En in de handleiding van de zender kan men geen rekening houden met de 1001 merken, types en soorten regelaars. waarvan vele weer een eigen manier hebben om in te stellen.
Dit staat dus in de handleiding van je regelaar.

Meestal is dat stroom erop, en de gasstick op 100% gas zetten.
Regelaar ziet dan dat je wilt gaan programmeren, en gaat in programmeer modus.
dan gaat hij hele liedjes zingen, en moet je op de juiste momenten met de gastick spelen.

Kan ook dat er een programmeerkaart nodig is. komt ook voor.
maar de meeste regelaars kunnen met piepjes worden ingesteld.
is alleen altijd een beetje een vervelende klus.
En je moet erg goed in de peiling houden welke piepjes wat doen..
Dat staat in theorie in de handleiding van de regelaar. die is doorgaans met een korte google actie wel te vinden

Voor zover ik kon vinden is bij de Esky ESC alleen de brake functie te programmeren en verder niets:

a1177820-135-EK1-0350%20ESC.jpg

Regelmatig gebeurt het calibreren van het gas tijdens het instellen van de regelaar.
tijdens het instellen slaat hij de eindpunten op, waardoor hiervoor geen losse handeling meer verricht hoeft te worden.

Werkt dat niet, hou je de eerste 2 punten gewoon 0 en 25, en ga je daarboven gewoon aanpassen naar wat je wilt.
Mooiste is een beetje een vlak iets, dus bv 0-25-75-75-75

Hoeft de rotor minder op en af te toeren, waardoor ook de staart minder hoeft te werken en zodoende dus ook beter op zijn plek blijft staan.

Volgens mij is het veiligste in dit geval jezelf eerst, zoals daviddutch al zei, goed inlezen op mbf, via YouTube en via Google want volgens mij mist er heel wat basis kennis en daar zit op moment, denk ik, het grootste probleem. en dat is geen schande want dat hebben we allemaal gehad, ik leer ook nog iedere dag nieuwe dingen mbt heli vliegen.

even inhakend op je andere draadje is dat de ds415m gewoon goed zijn voor de cyclic, dus geen miskoop van je. alleen zoals gezegd voor de staart moet je even kijken voor een sneller exemplaar.. ik heb nog een align ds420 te koop die van de 250 af komt al zou ik je die niet adviseren. Align ds520 doet zijn werk goed, futaba s9257 is een van de beste voor de 450 maar die kan enkel 4.8v hebben. ik ben nu een "goedkope" KST servo aan het proberen ($64) en daar ben ik na 10 vluchten zeer over te spreken. daviddutch heeft ervaring met een turnigy 306g op de staart dacht ik.. die kost een euro of 17.

geen douane bij de tgy306's want hebben ze gewoon in NL:D

maar laat hem eerst even de balans opmaken(heli mechanisch 100% krijgen) voordat hij weer van alles koopt.

ja die tgy306's heb ik ook op mijn align 450 pro gezet niks mis mee. en zijn gewoon in nederland te krijgen inderdaad.
maar om even te reageren op dat je motor blijft draaien als je de stick naar beneden hebt.
staat je trim wel op 0 ?
gewoon een vraag hoor je weet maar nooit.

Na een wat harde landing en wat gepruts er aan heeft hij dit probleem.

Ik neem aan dat je er wat aan hebt geprutst omdat hij een probleem had na de landing, of is het pas na het gepruts gekomen ?
In het eerste geval heb je dus blijkbaar ergens verborgen schade. Het lijkt mij logischer om eerst die schade te vinden en op te lossen ipv een mogelijk defect "weg te programmeren".

In het tweede geval heb je iets verandert wat je beter niet kon veranderen. Dat los je niet op met nieuwe onderdelen kopen. Het lukte tenslotte met de huidige onderdelen voor die harde landing ook.

Na harde schokken kunnen brakke solderingen bv problemen gaan geven. Dat kon net de druppel zijn. Een ESC programmering kan door een schok niet spontaan veranderen.

Fred

Ik moet zeggen dat alles prima werkt nu. De staart is erg stabiel en reageert goed. Omdat ik de trottle curve heb veranderd heb ik ook geen last meer van dat de rotor blijft draaien.
Ben nu even praktijk ervaring aan het op doen. Heb ook een beetje zitten spelen met de curve's, dat maakt een hoop verschil zeg!

Als ik iets wil verbeteren dan denk ik dat de esc het belangrijkst vind, daarna de servo' s. Jullie denken dat deze huidige servo' s de krachten niet aan kunnen? Ik belast ze natuurlijk niet erg, vlieg voorlopig alleen wat rondjes, kan dat kwaad? (Align DS425M)

Ik heb al vast even zitten kijken naar een ESC. Ik heb mijn oog op een Scorpion 35A of 45A en ik heb nu een 3900KV en 20C 2S Lipo. Trekt m, n batterij dat wel?

Ik zit er ook aan te denken om lid te worden van een club. Ik woon in Amsterdam en we hebben er wel een Icarus daar ben ik nooit geweest maar het lijkt me wat ongezellig, het is op een industrie terrein namelijk. Een andere optie is FMS in Spaarnwoude, daar ben ik twee keer geweest en dat lijkt me wel wat. Ik merk wel dat het heel veel gedoe is om zelf het wiel uit te vinden. Heb echt wel veel zitten lezen en doen maar je leert veel sneller als je het mee maakt en er over praat.

Laatst bewerkt:
oh:confused: vliegt Esky met 2S lipo's, dan zit er ook een nieuwe lipo (3S) aan te komen en een iets kleiner motortje (3500kv) of andere pinion. want weet niet met wat voor pinion de motor die je nu hebt is uitgerust (hoeveel tandjes).

Als je gewoon een super ESC wilt hebben voor niet al teveel geld zou ik er gewoon een YEP40A opgooien in NL te verkrijgen voor ongeveer 16.50 kan je gelijk ook een(of 2) goede lipo 3S mee laten komen voor 10euro:D

Bij mijn weten zijn er maar heeeeeeeeeeel weinig 450's die op 2S vliegen;)

Ik zou ook een yep kopen. echt perfecte prijs kwaliteit verhouding, anders eentje van align, die doet zijn werk ook. evt met programmeer kaartje. 3500Kv met 13t pinion en op 3s haal je ongeveer 2800 rpm en dat is mooi om te leren vliegen en hou je een redelijke vliegtijd van 6 minuutjes ongeveer over.

Back