probleempje met staart Hornet.

• Topicstarter Topicstarter Theo Coenen
  • Startdatum Startdatum
T

Theo Coenen

Guest
Na zeer vele problemen met de tailpitchslider op de staartrotor van de hornet, heb ik deze weer helemaal in orde. Alleen heb ik nu de servo in een andere stand staan waardoor ik deze via reverse heb moeten omschakelen. Heeft dit nu ook een andere werking van de gyro tot gevolg of blijft die gewoon zijn werk correct doen.

Ja de gyro moet dus tegengesteld gaan werken. Als er geen revers optie op zit (zoals een GY240 / 401) dan zal je de gyro 180 graden moeten draaien.

Morgen maar effe die servo weer terug zetten naar de andere kant van de staartboom.

Wat voor problemen heb je dat met die aansturing? De meeste problemen die ik hoor over de Hornet zijn gestripte tandwielen.

die tandwielen zijn nog steeds gaaf. het probleem is de pitchslider. er zit een kogellager dat je op de slider moet lijmen en daarop lijm je de bus met de pen voor de aansturing en dit blijft niet zitten. Ik heb bij helihobby onderdeel E193 Hornet Dual BB Brass Tail Pitch Slider en E431 Tail Shaft and Hub Metal besteld en al gemonteerd. Hierbij heb ik een metaalen as met een messing schuiflager waarop de aansturing tussen 2 lagers gemonteerd zit. dit zit allemaal geschroefd en kan niet zo snel los.

ff een vraagje tussendoor voor theo.

ik heb dus met de geared tail erg veel viberaties wat bij half gas begint en zo erg word dat het net lijkt dat alles uit elkaar spat als je nog iets meer gas geeft. ik heb alles geprobeerd van bladen balanceren nieuwe as/lagers, lengte van de bladen als je ze op de hub schroeft maar niks helpt. had je dit probleem ook. zoja hoe is dit te verhelpen zonder dure upgrades van helihobby te kopen. wil namelijk nu wel is met de normale staart vliegen ipv een staart met dd motor/propje.

Daar heb ik gelukkig geen last van, wat je ertegen kan doen weet ik helaas ook niet.
Heb je de tandwielen niet te vast of te los staan dan.

Zit er een lager in het midden van de staart pijp? misschien zit er speling tussen de hoofdas en het middelste lager?

Dat lager moet je op de as lijmen voordat het de buis in gaat.

Als ik dit opnieuw moet maken dan wordt dit niet meer gelijmd maar vastgezet met brandstofslang of krimpkous.

Ik had ook een enorme trilling in mijn staart van mijn Zoom400. Het was meer een resonantie dan een trilling. Hij deed MHUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU (duidelijk hè ;) ) Bleek dat een bronze lager in het midden van de staartpijp een groef had gesleten in de carbon as en die begon ernstig te trillen / resoneren. Dit koste helaas mijn dure Ultem kroon tandwiel het leven :(

afb14867.jpg

Dit is de oude aansturing van de Hornet. het metalen hubje ging altijd los van de koolstof stok, en bij de slider gingen de 3 onderdelen ook steeds los. Dit is nu allemaal vervangen door beter materiaal.

klopt, dat zijn allemaal nog lijmresten van de laatste lijmpoging. De onderdelen worden nu schoongemaakt en als reserve bewaard.

daar heb ik nou weer geen problemen mee. heb er 2 lagers in zitten een koper busje erdoor en daar de tailswash gevalletje op schroeven. maar ik zal wel even naar de middelste lager in de boom kijken. kan mischien zijn dat hij niet helemaal in het midden zit. als ik de tandwielen nog van het asje krijg teminste :banana: anders weet ik het ook niet meer. dan zit er denk ik niks anders op om bij helihobby te gaan shoppen.

Even een update.

De servo heb ik weer op zijn oorsprongkelijke plek terug gezet en alles is weer als vanouds.

De servo reverse werkt dus wel op de servo maar niet voor de gyro. Deze blijft zijn werk gewoon in de bedoelde richting doen en corrigeerd dan net verkeerd om.

Ik heb nu alweer enkele vluchten kunnen maken. Alleen bij de laatste vlucht heb ik de heli iets te hard neergekwakt en is de staartboom gebroken. Deze heb ik inmiddels alweer met enkele druppels ca weten te herstellen. Straks weer enkele vluchten proberen te maken.

Als de gyro geen schakelaartje heeft voor normal/reverse zul je deze ondersteboven moeten monteren om hem tegengesteld te laten corrigeren.

Back