Probleempje Spirit LI

Ik ben nu 2 weken de eigenaar van een spirit Li.
Op zich is het best een mooie heli voor zover je dat uberhoupt kan zeggen van een helicopter.
Samen met Laurens heb ik de heli in mijn zender geprogrameerd maar het vliegen wil maar niet lukken.
Volgen Laurens ligt dit aan het feit dat ik geen helicopter kan vliegen wat ik best wil geloven.
Maar nadat ik iets beter ben gaan kijken snap ik enigsinds wat het probleem is.
Op he moment dat ik Pitch geef gaat de swashplate scheef staan en naar boven IPV dat deze netjes naar boven beweegt.
Dit verklaard denk ik het feit dat ik steeds meer aileron tegen moet sturen als ik probeer te vliegen.
Als zender heb ik een ff8 super. Wie weet hoe ik dit probleem op kan lossen??
Alle servo armpjes zijn even lang dus dat is niet het probleem.

Martijn

Je moet je endpoints in je zender instellen.
Nu heeft bijvoorbeeld 1 servo aan je swash een te weinige uitslag. Daardoor gaat hij bij full pitch de swash scheef staan.
Dus als je je endpoints veranderd, kan je instellen dat hij bij full pitch meer uitslag krijg: je swash staat recht.

Duccan zei:
Je moet je endpoints in je zender instellen.
Nu heeft bijvoorbeeld 1 servo aan je swash een te weinige uitslag. Daardoor gaat hij bij full pitch de swash scheef staan.
Dus als je je endpoints veranderd, kan je instellen dat hij bij full pitch meer uitslag krijg: je swash staat recht.

Dat snap ik ook nog wel maar hoe ik dit veranderen moet in de zender......

Op he moment dat ik Pitch geef gaat de swashplate scheef staan en naar boven IPV dat deze netjes naar boven beweegt.
Dit verklaard denk ik het feit dat ik steeds meer aileron tegen moet sturen als ik probeer te vliegen.

Dat noemen we interactie en komt meestel voor uit een slechte mechanische afstelling van de machine. Uiteraard kan het ook zo zijn dat de endpoint in de zender niet allemaal gelijk staan, dan krijg je hetzelfde.

Wat Duccan bedoelt is dat je de endpoints kan aanpassen om zo de interactie eruit te mixen. Dit klopt, maar dan gaat het om interactie die zo klein is dat je het met het blote ook niet kan zien.

Ik zou beginnen met:
- Checken of de endpoints gelijk staan
- Checken of je servoarmpjes recht staan bij 0 graden pitch
- Checken of je linkjes even lang zijn

Over hoe je alles kan instellen in de zender ga ik je hier niet uitleggen, daar heb je manuals voor :wink:

Overigens zou Laurens toch moeten weten hoe hij een eCCPM helicopter afsteld, hij heeft zelf ook tijden een Spirit gehad.

Cheers,

Richard

Gelukt!!!
Het probleem was dat een servo uitslag te weinig uitslag gaf ten opzichten van de rest.
Nu gaat het hoveren op de parkeerplaats wel goed :D .

tnx

Ik dacht al...
Is het die, die van Laurens was? Die heb ik namelijk goed zien vliegen... Ligt dus niet aan de heli.

sietse zei:
Ik dacht al...
Is het die, die van Laurens was? Die heb ik namelijk goed zien vliegen... Ligt dus niet aan de heli.

Deze heli is idd van Laurens geweest.
Maar hij heeft de heli toen een beetje hard gecrashed dus nu is alles vernieuwd.
Alleen even iets goed instellen was al bestmoeilijk blijkbaar!

Martijn

De heli vliegt nu goed en stabiel als ik Idle up 1 aan heb staan met hedinghold (60% gevloeligheid van de gyro).
Als ik dan doorschakel naar Idle up 2 dus zonder hedinghold begint de staart verschrikkelijk heen en weer te slaan en is de heli eigenlijk niet meer bestuurdbaar.(de gevoeliheid staat dan al op 10 %)
Weet iemand hoe dit kan??

Martijn,

Welke Gyro heb je in die Spirit Li.
En tussen welke waarde kun je het kanaal instellen op je zender van -100% 0% +100% of alleen van 0% tot 100%.
Bij dat laatste is dan 0% servo in ene uiterste stand en 100% servo in de andere uiterste stand.
Als dit het geval is en je gebruikt bijv. een GY401, dan is het niet vreemd dat je staart begint te slaan bij 10%.
Zo'n gyro heeft namelijk de hoogste gevoeligheid in de uiterste standen en bij Neutraal geen gevoeligheid. Aan welke kant van de neutraal je zit bepaald dan wel of geen Heading Hold.

Rick

Rick NT zei:
Martijn,

En tussen welke waarde kun je het kanaal instellen op je zender van -100% 0% +100% of alleen van 0% tot 100%.
Bij dat laatste is dan 0% servo in ene uiterste stand en 100% servo in de andere uiterste stand.
Als dit het geval is en je gebruikt bijv. een GY401, dan is het niet vreemd dat je staart begint te slaan bij 10%.
Zo'n gyro heeft namelijk de hoogste gevoeligheid in de uiterste standen en bij Neutraal geen gevoeligheid. Aan welke kant van de neutraal je zit bepaald dan wel of geen Heading Hold.

Rick

Er zit een GY401 gyro op de heli en de zender gaan van 0% tot 100% in gyro gevloeligheid.
Als ik het goed begrijp moet de gevoeligheid dus op ongeveer 50% staan.
En Daarna langzaam opbouwen naar een steeds hoger percentage?

M.l.v.Doesburg zei:
Rick NT zei:
Martijn,

Rick

Er zit een GY401 gyro op de heli en de zender gaan van 0% tot 100% in gyro gevloeligheid.
Als ik het goed begrijp moet de gevoeligheid dus op ongeveer 50% staan.
En Daarna langzaam opbouwen naar een steeds hoger percentage?

Je hebt het niet helemaal begrepen. 50% zou in jou geval geen gain zijn.
Van 50% tot 100% = heading hold. 50% = geen gain, 100% = max gain.
Van 50% tot 0% = zonder heading hold. 50% = geen gain, 0% = max gain.
Als bij jou in heading hold de gain goed staat bij 60% dan zou je ongeveer bij 40% in de mode zonder heading hold goed zitten.

tieske

Zal ik morgen weer even langskomen? Ik ben klaar met werken om ong 14.30.

EDIT
Ik bedoel met dat je niet kan vliegen dat dat overcompenseren is wat je doet, maar blijkbaar kwam dat dus door de servouitslag die niet klopte.

Servouitslag moet van je 3 swashservo's allemaal gelijk zijn.

Martijn gebruikt een 401 met een JR digitale servo, DS off.

Je moet even in je handleiding uitvogelen hoe je je gain afstelt in je zender, helaas hebben ze hier geen makkelijk menutje voor gemaakt.

Ik heb vandaag 5 min lekker kunnen hangen met mijn heli in de Idle- up 1 mode dus met hedinghold aan.
Dit ging echt allemaal super makkelijk tot ik op het idee kwam om even over te schakelen naar Idle up 2.....
De heli begon toen zeer snel om zijn as te draaien en viel haast om zonder dat ik er ook maar iets aan kon doen!
Gelukkig heb ik in die tijd nog even nagedacht en het vermogen van de motor uitgeschakeld met als resultaat 2 iets ingekorte staartbladen.
De gevoeligheid in Idle up 2 stond op 40 % maar waarom kan de heli dan opeens rond gaan tollen???
Zou dit met een mixer ofze te maken kunnen hebben die aan of uit moet staan???(zender ff8 super)

Martijn

M.l.v.Doesburg zei:
Ik heb vandaag 5 min lekker kunnen hangen met mijn heli in de Idle- up 1 mode dus met hedinghold aan.
Dit ging echt allemaal super makkelijk tot ik op het idee kwam om even over te schakelen naar Idle up 2.....
De heli begon toen zeer snel om zijn as te draaien en viel haast om zonder dat ik er ook maar iets aan kon doen!
Gelukkig heb ik in die tijd nog even nagedacht en het vermogen van de motor uitgeschakeld met als resultaat 2 iets ingekorte staartbladen.
De gevoeligheid in Idle up 2 stond op 40 % maar waarom kan de heli dan opeens rond gaan tollen???
Zou dit met een mixer ofze te maken kunnen hebben die aan of uit moet staan???(zender ff8 super)

Martijn

Ongetwijfeld is dan ook een mix ingeschakeld, of misschien je HH uitgeschakeld. Je moet de heli eigenlijk zo instellen dat hij bij hooveren en niet in HH mode keurig de staart erachterhoud. Bij het opstarten (akku inpluggen) moet de heli in de HH stand staan, anders werkt de HH ook niet (goed).
Kijk eens bij REVO mix (zowel in idle-up 1 als in idle-up 2). Deze moet uit staan, als de HH ingeschakeld is.

Succes, greetz van Aldert

M.l.v.Doesburg zei:
Ik denk dat het nulpunt in deze stand niet goed is want er staan verder gen mixers aan!

Normaal gesproken zet je de nulstand goed voordat je met de heli gaat hoveren. Je kunt dat toch niet aan het toeval overlaten.
Als je heli rechts draaiend is dan zal de staart naar rechts willen draaien. Om dit op te heffen moet de voorzijde van de heckblaatjes in de nulstand al iets naar links staan. kijk ook of de servo de goede kant op stuurt in deze mode. Dit alles natuurlijk met de motor uit.

tieske

Back