probleempje

besten,
Ik ben nieuw op het forum alsook bij het vliegen met een rc heli
Ik heb mij een 9961 aangeschaft en toen ik de eerste keer wilde vliegen heb ik daar al een crasch gemaakt dat ik de bladen en het obderstel al heb mogen vervangen, in de winkel leek het zo simpel, gas geven en de heli ging omhoog en bleef mooi stabiel op een bepaalde hoogte hangen.
na alles vervangen te hebben heeft de heli nu telkens de neiging bij het opstarten om vooruit te willen gaan.
bestaat er een oplossing om dit te voorkomen?
alvast bedankt
Hendrik

Hallo Hendrik,

Ik ken de heli niet, en ik vind er ook geen duidelijke beschrijving van, maar hij zal ongetwijfeld een "swashplate" oftewel "tuimelschijf" hebben.
Dat is een ronde schijf op de hoofd as, die de rotorbladen enigszins laat kantelen.
Als de heli teveel naar voren wil moet deze schijf een beetje naar achteren gekanteld worden.
Dat doe je door de achterste stangetjes naar de servo in te korten (indraaien) of de voorste langer maken.
Ook kan het natuurlijk door de trim op de zender, maar beter is als hij bij neutrale trim ook neutraal vliegt.
Heb je trouwens al gekeken of de zendertrim niet perongeluk veranderd is?

Succes met je zoektocht,
Jan

[mod] Welkom alvast op het forum, een paar tips, vertel uitgebreid over welk toestel we het hebben, cijfers alleen zeggen niet zo veel, pas ook je titel aan, iedereen heeft een probleem......dank voor het begrip[/mod]

full

Dit moet hem zijn heb je de rotorbladen wel goed zitten je hebt namelijk A en B bladen en ze moeten goed los zitten.
Als je de heli op zij draait moeten ze naar beneden vallen.
En kijk even de flybar na.

M.V.G

Laatst bewerkt door een moderator:
[mod] Welkom alvast op het forum, een paar tips, vertel uitgebreid over welk toestel we het hebben, cijfers alleen zeggen niet zo veel, pas ook je titel aan, iedereen heeft een probleem......dank voor het begrip[/mod]

Inderdaad, excuus voor mijn gedrag, zal het niet meer doen, maar het is de eerste keer dat ik op een forum zit en het is mijn eerst helietje ook...vandaar een beetje bezorgdheid die de overhand genomen heeft
Mvg.
Hendrik

Die heli heeft geen servo's of swash plate, dus daar kan het probleem niet liggen. Ik vermoed dat er een gewichtje uit de flybar is, of de pennen waarop de bladen of flybar kunnen scharnieren (als een wip-wap) zijn gebroken.

Dat propellertje op de staart regelt de voorover en achterover kanteling.
Als de heli steeds voorover en dus vooruit wil zou je daar eens moeten kijken..
Loopt die nog soepel en zo. Geen klapje meegekregen tijdens je crash??

Dat propellertje op de staart regelt de voorover en achterover kanteling.
Als de heli steeds voorover en dus vooruit wil zou je daar eens moeten kijken..
Loopt die nog soepel en zo. Geen klapje meegekregen tijdens je crash??
nee Arie, bij het opstijgen moet het klein propellertje niet draaien, is enkel om voor of achterwaarts te vliegen

Het MOET niet draaien tijdens het opstijgen.....OK
Draait hij ook echt niet bij het opstijgen?? Dan zou hij inderdaad vooruit kunnen kantelen.
Zit er een accu of zo verder naar voren dan normaal of zo misschien?? Door het verschoven zwaartepunt wil de heli dan ook naar voren.

Back