Problematische elektrische remklep

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Bartdr1, 28 mei 2023.

  1. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    Tweedehands een KA8 aangeschaft. In de Ka8 zitten elektrische remkleppen ingebouwd. Kwalitatief alleszins beter dan diegene die ik vroeger wel eens gezien en gebruikt hebt (bijv. diameter van het asje en kwaliteit van de draad van het stukje waar de as in loopt, ook betere bevestigingsmogelijkheden nu.

    Toch ook met deze problemen...

    Als je remklep opent of sluit werkt ze niet proportioneel zoals de andere die ik heb. Als ik half stuur, dan maakt ze een vreemd geluid. Ik kan ze meestal wel volledig in of uit doen, al moet ik soms eerst cyclen. dus even vol open (gebeurt niets of vreemd geluid) dan helemaal dicht en dan kan ik ze wel helemaal openen. De klep zat eerder geblokkeerd in de zwever en de roterende as van de motor was voorbij het einde gelopen (los van het stukje waar draad in getapt was). Draadjes los gesoldeerd (van het onderdeel dat positie meet?), draadjes verlengd, want anders kreeg ik het niet ver genoeg om recht met het asje uit te lijnen, terug gesoldeerd en laten op het asje lopen. dacht dat er misschien vuil in het onderdeel dat de positie meet geslopen was, paar keer met perslucht in geblazen. Maar problematische werking blijft. Wat me ook opviel... minste dat de behuizing van de remklep wat klemt in de vleugel ter hoogte van het meetsysteem en het werkt niet meer...



    Een filmpje van de werking kan je hier zien:


    Iemand suggesties hoe de problemen te verhelpen?
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Volgens mij kan je deze remkleppen alleen uitklappen of intrekken, tussenstanden zijn niet mogelijk. Er zitten een eindschakelaartje in dat de motor stopt als hij helemaal uitgeklapt is en andere die de motor stopt als hij helemaal ingeklapt is. Als ik naar het filmpje kijk denk ik dat het schakelaartje dat de motor moeten stoppen als hij ingeklapt is niet helemaal goed is afgesteld. Dat kan gebeurt zijn toen dat asje los is gegaan. Daarom blijft de motor draaien en hoor je dat vreemde geluid. Er zit waarschijnlijk ook nog een elektronische beveiliging in die dan ingrijpt om te voorkomen dat de zaak stuk gaat. Om die beveiliging "uit" te schakelen moet je even cycelen.
     
  3. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Volgens mij zouden deze wel proportioneel moeten openen en sluiten. Je ziet aan de linkerkant duidelijk achter het asje een schuifpotmeter zitten die de terugkoppeling van de stand moet geven.

    De elektronische remkleppen die ik heb, met zulke potmeters zijn proportioneel.
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Is dat wel een potmeter? Het kan ook een armpje zijn dat de eindschakelaartjes indrukt. Als het goed is zit in elke vleugel zo'n remklep. Werkt de andere wel goed en wel proportioneel?
    Maar daarmee is het probleem nog niet opgelost. Ik ben bang dat het enige oplossing is die remklep uit de vleugel halen en grondig inspecteren. Is er iemand in jullie club die het nodige van elektronica af weet en er naar kan kijken? Als het een elektronisch probleem is zal dat door iemand met verstand van zaken opgelost moeten kunnen worden. Zo op afstand en via dit medium kan ik helaas niet zo veel voor je doen.
     

Deel Deze Pagina