problemen bij klaarmaken eerste fpv vlucht

hallo

Ik heb sinds kort mijn fpv easystar volledig in orde gezet om op te stijgen, maar na wat grondtesten te doen hou ik mijn hart vast als ik hem zo in de lucht stuur dat ik hem binnen de kortste keren kwijt ga zijn.
Ik zal even vertellen wat er tot nu toe allemaal op zit.
Vliegtuig is de easystar 1 met 1400kv motor op 3cell 3300mah.
(die ene lipo voedt zowel de motor als videozender)
Videosetje 5.8ghz 200mw
camera sony 600tvl van securitycam2000
osd remzibi met gps
grabber usb kabel (om videobeelden op pc af te spelen)

Alles werd correct aan elkaar gesloten en gesoldeerd.
Wat is nu het probleem:
Ik leg het vliegtuig in de tuin en ga ongeveer een 20-tal meter ver staan met de laptop, in het begin klopte er bijna niets, de hoogte steeg, de afstand steeg terwijl ik gewoon bleef staan, de snelheid klopte niet, het beeld viel soms volledig op zwart en kwam helemaal niet meer terug, er verscheen soms in witte letters MAXIMUM op de osd (kan mij niet inbeelden dat ik op dat moment al aan een van de maximum ingestelde waarden zat).
Kortom, als je hem zo in de lucht steekt is hij ten dode opgeschreven.

Ik ben nu nog even aan het wachten op onderdelen die moeten binnenkomen voor mijn zelfgemaakte cloverleaf antennes en een zelfgemaakte videobril.
Denken jullie dat het geheel zal verbeteren met die 2 zaken?
Ik heb sterk mijn twijfels aan de grabber usb kabel, kan het zijn dat die soms fout waardoor het beeld op zwart gaat?

Ik heb al heel wat kabeltjes gesoldeerd en alles werkt perfect, meestal dan toch, maar daar mag je uiteraart niet op voortgaan wat fpv betreft, alles moet 200% werken vooraleer hij de lucht in gaat.
Ik neem aan hoe meer stekkers, aansluitpunten en gesoldeerde draden gebruikt worden des te meer kans op slecht contact en grotere weerstand, misschien ligt daar de fout wel?
Ik vlieg wel maar met 1 lipo, dus die voedt gewoon alles, zowel de motor als video zendset, dit zou misschien ook voor wat extra storing kunnen zorgen, alhoewel wanneer ik volgas geef ik de camerabeelden even zuiver blijf zien als bij stilstand.
Wat denken jullie van die standaard antennes die bij de 5.8ghz 200mw zendset zitten, zou het daaraan misschien kunnen liggen?

Graag even jullie advies zodat ik mijn problemen kan oplossen en met een gerust gevoel voor het eerst fpv kan beleven.
Alvast van harte dank

Mvg Jonathan

Hi Jonathan,

Heel simpel... nooit gelijk de eerste fpv vlucht gaan FPVen. Eerst normaal rondvliegen en vertrouwd raken met de besturing/gewicht/zwaartepunt en tevens stroomverbruik van de rest van je FPV spullen.
Het mooist zou zijn, dat je FPV spul wel al ingeschakeld is en dat je een recorder op je ontvanger kunt aansluiten, om na de normale zichtvlucht te kijken hoe het beeld zich tijdens de vlucht gedraagd.
Vergeet ook niet, dat "thuis in de tuin" een totaal ander reslutaat geeft (storingsbronnen, reflecties/beelduitval.. slechte GPS ontvangst, dus OSD functionaliteit die verkeerde waardes aangeeft ..etc).
Pas als je normaal rondvliegt en via de opgenomen beelden kunt zien, dat de FPV spullen correct functioneren, zou je pas voorzichtig en met een ervaren/serieuze meekijker/buddy, je eerste echte FPV vlucht kunnen maken.
Eerst leren kruipen, dan lopen en pas later rennen.

Je kunt dit in een middag alles uitgetest/ ervaing opgedaan hebben, maar het kan ook zijn, dat je telkens tegen verdere problemen oploopt, welke eerst opgelost dienen te worden.
Zomaar de Easy Star ( is prima kist hiervoor) de lucht in steken en dan direct via een beeldscherm/bril besturen kan een debacle worden, als je niet eerst alles stap voor stap uitgetest hebt. Sommigen zijn na jaren nog het optimale aan het zoeken.... dat is een onderdeel van de FPV hobby.

Dat het beeld zwart wordt, kan aan de grabber of scherm liggen. Bij schermen/brillen dient het beeld het liefst een ruis te gaan geven, bij minder signaal. Dan is het beeld ook weer direct bij voldoende signaal terug. Bij een op zwart gaand beeld, duurt dit vaak langer, voordat er weer een goed beeld zichtbaar is.
Telkens een zwart beeld zien, werkt niet bevorderlijk en is gewoon ongewenst. Tijdens het vliegen moet het beperkt blijven tot hooguit af een toe een flits of flikkertje door het beeld.

Overigens, zijn goede antennes het meest belangrijk. De bijgeleverde duckies, leveren vaak de flitsen en beelduitval vanwege reflecties.( zeker in de tuin) Bij de CL en SPW heb je daar veel minder last van, daar reflecties worden uitgedempt.
Rustig aan en niet teveel in 1 x willen.

Laatst bewerkt:
Ik ga inderdaad eens proberen om eerst zo te vliegen om het extra gewicht wat onder de knie te hebben, ga hem dan ineens laten opnemen, dit lukt toch met het afspeelprogramma die ik gebruik op pc.
Het is toch een grote stap op voor de 1e keer te gaan fpv vliegen, denk dat ik het samen met mijn broer ga proberen.
Wat is nu eigenlijk de minimale batterijspanning die ik moet respecteren tijdens het fpv vliegen bij een 3cell? Ik weet dat de spanning bij volgas lager is dan wanneer je je laat zweven, maar zou dat toch wel graag eens te weten komen.

Als de accu spanning van een 3 s op 11 Volt aankomt (staat het alarm in de OSD op ingesteld), dan ga ik al richting grond. Meestal is er dan nog 15 a 20 % capaciteit over... dus nog iets reserve... maar belangrijker is het behoud van je accu.

Idd wat Jacques zegt.

Ik vlieg meestal tot 10.4V door op deellast. Half gas ongeveer.
Dan is de accu al bijna leeg. Genoeg om nog een rondje extra te doen.
Hangt een beetje af van de belasting.
Gewoon de eerste keer op safe. Laden en kijken. Of met een lipo tester kijken wat er nog in zit.

Ok dan neem ik voor de eerste vluchten toch wel 11v min.
Is 3300mah niet te zwaar van gewicht?
Is het gebruik van 1 lipo voor alles ok of neem je beter een voor de motor en een voor de video?

1 accu is beter of voldoende.
2 is meer oplettendheid geboden.

Vlieg zelf ook met 3s3300 met een motor die ongeveer 25A trekt.

Met flink door vliegen haal ik nog 20 min. Met eco vliegen 45 min.
Met een beetje mooi weer staat mn record op 75 min.

110cm vleugeltje van á 850 gram. 8x4.5 klapprop.

Peilen van je accu spanning bij half gas of minder. Dan zie je zelf wel waar hij ongeveer zit.

Remzibi OSD loopt af en toe een paar meter. Zeker op hoogte en al helemaal bij weinig satellieten dus idd eerst even kijken wat het in de lucht doet. Bij mij werkt het al 2 jaar probleemloos (klop klop)

Vroegah was het ruim de helft minder.

100W/kg is meer dan voldoende om normaal te kunnen vliegen en stijgen.
50W om te blijven vliegen.

Ik heb zopas eens gevlogen met mijn fpv easystar, hij weegt nu 920gr vliegklaar.
Ik heb een noodlanding moeten maken omdat hij bijna niet reageerde op het stijgen en sturen.
Volgens mij moet ik de aileron en rudder groter maken zodat die meer wind pakken.
Heeft iemand dit nog moeten doen?
Denk wel dat de motor sterk genoeg is, 200w.

Meer gang houden, uitslag vergroten, cg iets naar voren verplaatsen.
Of als het juist is als je hard gaat dan kan het zijn dan de servo's het niet trekken.

Ik heb zopas eens gevlogen met mijn fpv easystar, hij weegt nu 920gr vliegklaar.
Ik heb een noodlanding moeten maken omdat hij bijna niet reageerde op het stijgen en sturen.
Volgens mij moet ik de aileron en rudder groter maken zodat die meer wind pakken.
Heeft iemand dit nog moeten doen?
Denk wel dat de motor sterk genoeg is, 200w.

De standaard roertjes hoef je niet groter te maken. Zijn groot genoeg voor onze toepassing... Uitslagen hoeven ook niet erg groot te zijn.
Wel je zwaartepunt goed aanhouden.

Mijn Easy Star weegt met zware accu een goede 1200 gram... gaat prima.(moet je wel een langere/dikkere koolstof ligger in de vleugel schuiven.)

Koop ik mij dan niet beter ineens een twinstar?
Die is toch veel stabieler, mag meer gewicht dragen en volgens mij meer geschikt om fpv te vliegen. Ik kan dan ook bij 3 beaufort vliegen, wat met de easystar niet goed wil lukken.
Vliegt hier soms iemand van jullie fpv met een twinstar?

Back