Problemen HK-500 GT ?

Tsja, na een avontuur met de vernieuwde HK-250GT kan ik wel zeggen dat zo'n low-cost kloon pas goed vliegt als het meeste drijfwerk vervangen is door merkspul. De kwaliteit van dat HK-spul is ronduit matig. Op grotere modellen zal het minder opvallen maar op de 250 zaten veel gaten in het aluminium gewoon uit het midden of waren gaten niet rond. Niet fijn voor de lagers dus. :? Het enige dat op mijn HK-250GT nog origineel is, zijn de staartbuis. tail rotor box en de kop. Maar assen, lagers, besturingsonderdelen, bladen tandwielen etc. zijn ondertussen gewoon Align. Pas na vervanging vliegt-ie mooi strak en stil.

Dus dat dergelijke problemen er nog zijn, dat weet ik haast wel zeker. :yes:

Tsja, na een avontuur met de vernieuwde HK-250GT kan ik wel zeggen dat zo'n low-cost kloon pas goed vliegt als het meeste drijfwerk vervangen is door merkspul. De kwaliteit van dat HK-spul is ronduit matig. Op grotere modellen zal het minder opvallen maar op de 250 zaten veel gaten in het aluminium gewoon uit het midden of waren gaten niet rond. Niet fijn voor de lagers dus. :? Het enige dat op mijn HK-250GT nog origineel is, zijn de staartbuis. tail rotor box en de kop. Maar assen, lagers, besturingsonderdelen, bladen tandwielen etc. zijn ondertussen gewoon Align. Pas na vervanging vliegt-ie mooi strak en stil.

Dus dat dergelijke problemen er nog zijn, dat weet ik haast wel zeker. :yes:

Wellicht een domme vraag: Heeft het dan nog wel zin om zo'n kloon te kopen? Kun je niet veel beter direct een Align kopen, want mijn gevoel zegt me dat je dan véél goedkoper uit bent....

Groet, Bert

Volgens mij is het echt een kwestie van geluk hebben met die dingen...

Sommigen hebben er bijna geen problemen mee, anderen extreem veel:rolleyes:

Maar de redenatie van Brutus heeft mij altijd van het nut van merkspul overtuigd.

Het gaat eenmaal wel de lucht in, 1 keer een crash kan soms het verschil in prijs al rechtvaardigen.

Mijn HK450 is gewoon perfect, behalve dat die schroefjes rommel zijn.
Ik bouw nu een HK250 dus daar kan ik nog niets over zeggen.
En om in 1 keer een Align te kopen heb ik geen poen voor.
En, met die Align moet je alsnog onderdelen vervangen als je meer power wilt.
Dat zit bij de HK wel goed, keuze uit genoeg producten.

Laatst bewerkt:
Wellicht een domme vraag: Heeft het dan nog wel zin om zo'n kloon te kopen? Kun je niet veel beter direct een Align kopen, want mijn gevoel zegt me dat je dan véél goedkoper uit bent....
Ja, maar wie niet waagt... ;) Met het idee een 500 of 600 te kopen een eerste avontuur met een kitje voor de 250 (schattig en makkelijk voor indoor). Ervaring rijker en een illusie armer. :yes: En uiteindelijk valt het best nog wel mee, ik denk nog steeds zo'n 50 euro goedkoper uit dan een complete Align 250. :D

Volgens mij is het echt een kwestie van geluk hebben met die dingen...
Sommigen hebben er bijna geen problemen mee, anderen extreem veel:rolleyes:
Maar de redenatie van Brutus heeft mij altijd van het nut van merkspul overtuigd.
Het gaat eenmaal wel de lucht in, 1 keer een crash kan soms het verschil in prijs al rechtvaardigen.
Yep, alle waar naar zijn geld. Het is het allemaal net niet. Voor de CopterX geldt dat het al een stuk beter is maar nog steeds niet kan tippen aan het echte Align spul. Dus als budget geen rol speelt dan gewoon een originele kopen (waar je ook nog vaak veel aan moet vertimmeren op echt strak te vliegen). :? ;)

Mijn HK450 is gewoon perfect, behalve dat die schroefjes rommel zijn.
Ik bouw nu een HK250 dus daar kan ik nog niets over zeggen.
En om in 1 keer een Align te kopen heb ik geen poen voor.
En, met die Align moet je alsnog onderdelen vervangen als je meer power wilt.
Dat zit bij de HK wel goed, keuze uit genoeg producten.
Mijn 250 is gebouwd en voorgevlogen door iemand die ervaren is met licht 3D werk en zo. Best spannend als je in volle vaart een feathering shaft breekt. Geluk dat het een 250 betrof en geen 600. Als je alleen een beetje rondjes vliegt en hovert dan is het geen enkel probleem maar bij hogere toerentallen en snellere acties... :(

Ja, maar wie niet waagt... ;) Met het idee een 500 of 600 te kopen een eerste avontuur met een kitje voor de 250 (schattig en makkelijk voor indoor). Ervaring rijker en een illusie armer. :yes: En uiteindelijk valt het best nog wel mee, ik denk nog steeds zo'n 50 euro goedkoper uit dan een complete Align 250. :D

Dan nog vraag ik mij af: is die miezerige 50 Euro alle frustraties en risico's waard?

Ik heb leerlingen die door te beginnen met coax, daarna FP en daarna CP, de ene heli is het net niet, de volgende heli heeft upgrades nodig, etc etc, ondertussen meer (vééél meer zelfs) kwijt zijn als wanneer ze gewoon gelest en daarna een goede forse heli gekocht zouden hebben. En dan blijft onvermeld al die uren van stress en frustraties, het iedere keer weer repareren, het iedere keer na een grote reparatie weer qua afstellingen vanaf nul te moeten beginnen etc etc.

En iedere keer weer hoor ik dezelfde argumentatie: deze zijn lekker goedkoop, en die zijn zo duur.... Wie niet waagt... hoor ik ook vaak, maar het percentage dat wint na het wagen is vele, vele malen kleiner dan het percentage verliezers.... En als het dan uiteindelijk meer kost, of zelfs maar "net iets goedkoper maar bijna hetzelfde", dan moet je je toch afvragen wat nu de betere weg is....

Niet om wie dan ook, en welke heli dan ook te veroordelen of zo, maar gewoon om eens een al dan niet zinnige overdenking te ventileren....

Groet, Bert

De ene kloon is de andere niet. Die van CopterX zijn best wel aardig.

Ik heb nu mijn 2de copterx na eerst een AE V2 heb ik nu een pro en ik moet zeggen dat ik nog niks gevonden heb aan de pro wat tegenzit, heb er nu een vlucht of 20 opzitten en ben dik tevreden. Nu weet ik van de V2 dat de hoofdas en lagers wat minder zijn dan van align maar verder vind ik de copterx heli's echt van goede kwaliteit.

Alles zonder enige problemen in elkaar gezet en het vliegt naar mijn mening geweldig. En als er een keer een crash komt (onvermijdelijk waarschijnlijk) komen er align spullen op.

Dan nog vraag ik mij af: is die miezerige 50 Euro alle frustraties en risico's waard?
Weet je dan van tevoren dat het 50 euro gaat schelen? Nope, dat weet je niet. Voor hetzelfde geld heb je een best leuk vliegdingetje dat voor weinig prima vliegt. En beter nu 150 euro geïnvesteert in een 250 die ook ook wel eens wilde proberen dan gelijk 500 euro geïnvesteerd in een misser dat de eerste keer vliegen als een potentieel gevaarlijk ding is. :yes: Dan is een keuze snel gemaakt.

Daarnaast weet nu iedereen op de club wat de probleempunten zijn en is zo een hoop ellende/investeringen voor medeclubleden te besparen. Dat het dan wat gekost heeft, daar heb ik vrede mee. Ik had hem ook na de eerste assemblage al in de container kunnen parkeren. Nu was de uitdaging om met zo min mogelijk investeringen er toch een knap vliegertje van te maken. Die keuze heb ik zelf gemaakt, ondanks de adviezen op websites (da's iets eigenwijs wat in mij zit :oops:).

Ervaring is nu dat je geen helicopter van HK wilt hebben als je er meer mee gaat doen dan wat hoveren en rondjes vliegen tenzij je er nog extra in wilt investeren. Uiteindelijk zal je iets goedkoper uit zijn dan met een echte Align. Voordeel als je met een HK begint, je na elke klapper of mechanische pech de nodige onderdelen kunt upgraden. Zo heb je elke keer minder te investeren maar aan het eind van de rit toch een knappe heli. ;)

Maar juist die ervaring hebben velen al gehad die hier lezen.
Ik ga er persoonlijk niet meer zo op in, want het is vechten tegen de bierkaai.
Als je aan de hobby wilt ruiken dan is er niets mis mee om een zo goedkoop mogelijke setup te proberen.
Blijf je ondanks de tegenslagen doorgaan en het leuk vinden...dan weet je ook zeker dat je grotere investering daarna een goede is.
Dat is het enige geldige argument in mijn ogen.
Zie je dan op een meeting een keer een prachtige schaalheli of een heftige 3D vlucht.
Dan ga je vanzelf in de knip graven om de goeie spullen te kopen waar je dat echt mee kan gaan doen/beoefenen :)

Niet dat ik direct 1 wil kopen, integendeel, ik moet eerst nog geld voor een motortje voor mijn 250.
Mischien dat ik een keertje volgend jaar een HK500 bestel, om even aan de hobby te snuffellen zoals Eric zegt, want ik weet niet of ik wel met zo een dure Align heli durf te vliegen.
Daarintegen heeft sleurhutje gelijk, een 500 is te groot om risicos mee te nemen.
En om nou een CopterX te nemen, is ook wat duurder ( 150 dollar kit ), daarmee moet ik dus bij 2 winkels in Hongkong bestellen, want ik wil ook goedkope accus!
En als ik voor Align zou gaan, zou ik eerder op Brutus zijn advies naar Mikado kijken.
Die schijnen nog weer beter in onderhoud en kwalieteit te zijn.

@Tim, die Align 500 word met 60A esc gelevert, ik had begrepen voor 3d moet je 80A?

Zie je dan op een meeting een keer een prachtige schaalheli of een heftige 3D vlucht.
Dan ga je vanzelf in de knip graven om de goeie spullen te kopen waar je dat echt mee kan gaan doen/beoefenen :)
Waar. :yes: :thumbsup: Ik heb naast het avontuurtje met de HK-250GT ook een CopterX 450AE v2 en daar was eigenlijk geen enkele modificatie nodig om hem strak te laten vliegen. Alleen een paar andere bladen van glasfiber i.p.v. die houten dingen zodat ik 2800rpm headspeed aankan (vliegt beduidend lekkerder, ook voor een absolute beginner als ik ;)). Voorlopig nog de nodige uurtjes op de sim en met de 450 oefenen en in de loop van de zomer kijken voor een CopterX 500 met 4-blads kop en een schaalromp (Agusta A109 Swiss Rescue). 8)

een copterx AE V2 kost 61 euro bij ehirobo incl verzenden, dus ik weet niet hoe je aan 150 dollar komt????

Zal wel de CopterX 500 zijn denk je niet ;)
Die heb je trouwens op dit moment al voor 125 dollar, dus met verzenden iets over de 150 dollar en dan komt daar nog 12,50 euro inklaren bij en 19% BTW.

Ik had me vergist heren we hebben hier over de 500 :).

Ik denk een dat copterx 500 beter is als de HK. copterx is full metal en als je het mij vraagt 100% compatible met align. en voor €91,- ex verzenden ed.

Wel, jullie hebben me over met die CopterX.
Mischien krijg ik dan eens een alu heli waarvan de kop wel uitelkaar kan!
bedankt allen, vacantiegeld is wel heel snel op zo.

Back