problemen met motorisering ARF Nobler

FOX35

PH-SAM
Balen, ik heb problemen met de motorloop van mijn vorig jaar voltooide ARF Nobler. Als ik die niet snel oplos heb ik straks geen stunter om op de Ducht Nationals te vliegen op 25 mei.

Ik had een nieuwe OS LA 40, de moderne 'S'-versie voor LB ingebouwd. Deze heeft de 'remote' NVA', met een metalen beugeltje achterop het plastic achterdeksel van de LA geschroefd (NB: ik heb jaren met een dergelijke RC motor (zelfde timing als de S-versie) op een Banshee gevlogen, die motor had een plastic achterdeksel met aangegoten houder voor de NVA, die houder brak op zeker moment af. Desondanks bleef de motor altijd goed lopen, ook met loshangende NVA. Deze motor is echter inmiddels versleten en bovendien héél vuil en vet.).

Prop was om te beginnen een zwarte Master 11x4 waarmee hij goed vloog, dat wil zeggen, tot de motor zonder goede aankondiging kapt. Snelheid van het model is goed, overal goede lijntrek (niet te weinig niet te veel) en de motor blijft, althans zo lang hij loopt, overal in de figuren goed lopen. NB, ik vloog de Banshee met de 40 LA-RC motor met eenzelfde prop van de maat 11x5.

Als tank heb ik een zo lang mogelijke metalen medium wedge uniflowtank van Brodak ingebouwd (de meest gebruikelijke breedte past niet in de ARF romp, de medium wel). Ik meen dat deze 4,5 Oz. bevat, ongeveer 125cc. In ieder geval meer dan 100cc. Een 140cc tank (5Oz.) was te lang. Het kan zijn dat ook een 4,5 oz te lang was en het een 4 Oz was, maar ook die kan 112 cc bevatten. Het model is als vriendendienst door iemand anders voor mij in elkaar gezet en die heeft de tank vastgelijmd. Weliswaar zo dat het met enige moeite verwijderd kan worden, maar het is niet eenvoudig de tank even te demonteren voor onderzoek.

Tankgrootte maakte echter niet uit, de motor slaat, na eigenlijk heel redelijk te hebben gelopen steeds halverwege de vlucht af en dan zit er nog brandstof in de tank. Vorig jaar me geconcentreerd op de ARF Strega (ook nog geen succes, daags voor het NK gecrasht en nog niet herstel), en dit jaar weer opgepakt. Ik heb de LA gedemonteerd, geconstateerd dat de schroefjes van het achterdeksel en de waarmee ook de NVA vast moest zitten, niet vast zaten, dus ik dacht, dat is de oorzaak (valse lucht), heb die goed aangedraaid, heb de motorkap voor het gemak even weggelaten en ben weer gaan vliegen.

Dat ging niet tot tevredenheid. Weer sloeg de motor geregeld halverwege de vlucht en de tank af, op één keer na, toen de motor heel onregelmatig maar wel vrij hard liep en een juist heel lange vlucht maakte (niet getimed, maar zeker 8-10 minuten) waarin ik geen figuren durfde te vliegen. Toen stond de motor dus blijkbaar te arm, althans, kreeg te weinig brandstof, wat ook aan andere oorzaken dan de stand van de naald kan liggen.

Gistermiddag wilde ik het plastic achterdeksel vervangen door een metalen deksel van een 35 FP (dat past) en een gewone NVA (op de venturi) te monteren. Bij losdraaien van het 4e inbusboutje van de FP brak het puntje van mijn inbusschroevendraaier in het boutje af en lukte het niet dat er uit te krijgen of het boutje met een tank los te draaien.

Toen maar de LA in de Nobler eerst vervangen door een andere, goed uitziende 35 FP met standaard NVA (op de venturi), destijds overgenomen van Luc Descaucy. Moet, Luc kennende, een goede motor zijn. Ik heb alleen niet erg veel vertrouwen in de gemonteerde MVVS NVA en ik weet eigenlijk niet of de motor wel was/is ingelopen. De motor slaat echter weer elke keer af voor de tank leeg is (niet mee gevlogen, alleen op de grond getest). Ik constateerde dat de neus nogal vibreerde. Ik vermoed dat het wel eens een niet stevig genoege ophanging kan zijn (de hardhouten motordragers zijn geen beuken en lijken nogal zacht), zodat vibratie er misschien voor zorgt dat de motor bij de zelfde stand van de naald niet altijd evenveel brandstof krijgt en daardoor afslaat als hij door verandering van de vibratie te veel of te weinig brandstof krijgt.

Ik sta open voor suggesties, maar de lijst van mogelijke oorzaken is eindeloos en die zijn niet allemaal even eenvoudig op te lossen. Het kan inderdaad aan de ophanging liggen (Erik Janssen schreef ooit in B&Vl dat 60% van de motorproblemen aan de vlieger lagen, 38% aan de ophanging en 2% aan de motor zelf). Dit is niet eenvoudig op te lossen, daarvoor moet ik eigenlijk de hele neus vervangen.

Misschien is de motor nog niet voldoend ingelopen. Dan zou ik meer vluchten met rijk staande motor moeten vliegen, maar dan vibreert de boel wel behoorlijk erg.

Ik ben ook nog niet zeker van de tank, maar het is lastig die op druk te testen terwijl hij ingebouwd zit.
 
Nobler ARF

Op het Barton forum is een lange draad van ene "Garf" , die probeert om een Nobler ARF aan het vliegen te krijgen. Het verhaal gaat in vele etappes, misschien zit er iets tussen dat je inspireert? De draad is te vinden met "Nobler ARF". In ieder geval is er een discussie over de motorophanging met modificaties.

Bij het vervangen van de plastic achterdeksel door een ALU exemplaar moet je wel de afdichting in de gaten houden. Dus of een echte pakking of vloeibare pakking gebruiken.
 
Hoi PP,

Zet je model op de zijkant en trek de tank met een spuit leeg.
Zo kan je controleren of je wel de juiste pijp hebt.
Laat hem op de grond eens een tank leeg draaien.
Hoe is de toevoer van de lucht. Zit er een druk tank op?
Doe wat silicone spray in je brandstof (tegen het schuimen).


Groet Robert-Jan
 
Erik Janssen in B&V dat moet diep uit de vorige eeuw komen.

Als de motor in de vlucht op ongeveer hetzelfde moment afslaat dan lijkt dat een tank probleem. Probeer eens een vlucht waarbij je de uniflow en aanzuig verwisselt.

Pluggen zijn rare dingen, je kunt een keer een verse ENYA-3 proberen.

Op druk testen hoeft niet, op vacuum kan ook, slangetje er op, zuigen en je vinger op het slangetje (alle andere pijpjes dicht stoppen) tot tien tellen en dan moet je een klein vacuum plopje horen als je je vinger weg haalt, is er geen onderdruk dan is de tank lek.

Trilllen kan een oorzaak zijn maar die ken ik alleen als helemaal niet goed afstelbaar, niet in combinatie met een halve vlucht.

Zaterdag is de eerste Almere dag, neem je spul maar mee dan storten wij wel goedbedoelde adviezen over je uit.

Overigens gaat electro ook niet vanzelf, de Castle Creations software 4.02 werkt totaal niet, 3.27 is ook slecht, ik ben terug naar 3.0 om te kijken of er nog wat te redden valt.
 
Hallo PP,

een gedeelte van je problemen herken ik eigenlijk ook bij mijn SIG Banshee. Ik heb deze kist overgenomen met een een enya SS40 er op gemonteerd. Omdat ik merkte dat de motor slechts anderhalve minuut liep op het zelf gesoldeerde tankje (inhoud nog niet nagemeten) heb ik dit tankje vervangen door een grotere (4.5Oz?) wedge type tank. Ik was in volle verwachting dat de motor nu toch minstens 5 a 6 minuten zou blijven lopen. Tevergeefs... Na ongeveer 2 minuten gaf de motor er weer de brui aan, na eerst een halve minuut hoorbaar armer te lopen, in welke positie ik de kist ook hield. Ik heb de wedge tank er af gezwierd en er een simpele ordinaire rc-tank met clunk en demperdruk diagonaal (plaatsgebrek tussen motor en vleugel) op gebonden en nu loopt de motor netjes zijn tank helemaal leeg, en dat voor de volle 7 minuten. Het ziet er niet uit, maar het werkt wel. Mijn volgende stap is nu een kortere maar dikkere (meer kubusvormig) tank te zoeken zodat ik de motor ± 20mm meer naar achter kan monteren zodat eindelijk die blok lood onder het staartwiel weg kan.
 
Mijn idee, na het fenomeen met eigen ogen te hebben aanschouwd (mag ik even een applausje voor de dappere piloot PP, die met zo'n onbetrouwbare motor toch heeft gevlogen?) is dat het een samenloop van verschillende oorzaken kan zijn.

Schuimvorming in de tank (even een paar pufjes Armor all of zoiets in je jerrycan met peut, flink schudden en er mag zich geen schuim meer vormen).

Overmatige warmteontwikkeling in de motor ( te kleine venturi ? , waardoor er te weinig -koelend- mengsel door de motor gaat), ik voelde na de vlucht aan de motor en zelfs de onderkant van het carter was nog knap warm.
Wat voor prop zit er op? 11x 4 op een .35 lijkt me aan de zware kant.
Dit, gecombineerd met een alu venturi verwarmt de sproeier en daarmee de brandstof. Heb ik vroeger ook wel gedoe mee gehad.

Wat voor tank zit er nu in?

Hoe doet de motor het op peut met 25% wonderolie en 5% nitro?
 
Laatst bewerkt:
Nee, RJ, ik vloog met mijn eigen toestel. Die is wel door John (Steffers) voor mij in elkaar gepeuterd, althans, afgemaakt. Toen ik naderhand de OS 35 FP van Luc monteerde heb ik een 10x6 master-prop gemonteerd. Dat moet een 35 FP makkelijk aankunnen. John heeft inmiddels een grotere tank gemonteerd. De eerste tank bleek een inhoud van net geen 100cc te hebben. De nieuwe tank is ongeveer 45cc groter, dus zal iets van 140cc inhoud hebben en dat moet méér dan genoeg zijn voor een 6cc motor.
Een plastic cluncktank monteren wil niet, want ik kan geen goede tank vinden die groot genoeg is én in de romp van een ARF Nobler past. Er is maar 43-44 mm ruimte tussen de rompzijkanten. De meegeleverde tank was wel een cluncktank, maar van zeer slechte kwaliteit, die bij sommigen die hem wel hebben gebruikt al tijdens de eerste vlucht spontaan over de naad spleet.
De brandstof die ik gebruikte had al 25% wonderolie en 5% nitro, en ik had al armor-all gebruikt om schuimen tegen te gaan, dus dat kan het ook niet zijn.
Ik heb inmiddels de nylon venturi van een andere FP (ooit van Erik van Binsbergen overgenomen) gemonteerd, alleen heeft Luc blijkbaar het huis van de OS uitgeboord voor de iets dikkere venturi van MVVS die hij had gebruikt. Dat betekent nu dus dat ik het risico loop dat de nieuwe setup valse lucht gaat trekken. Overigens vindt Henk dat een nylon venturi geen verschil zou moeten maken met een metalen, althans, hij heeft altijd met goed gevolg metalen venturi's gebruikt.
Al met al weet ik nog steeds niet waar het aan ligt. Ik probeer een voor een de mogelijke oorzaken te elimineren. Dat duurt alleen zo lang en zoveel tijd heb ik niet.
 
Ik zal ook nog even op eerdere suggesties reageren waarvan ik dat nog niet eerder heb gedaan.
Gerben: ik heb nog niet op het Barton forum gekeken, maar ga dat nog wel doen. Ik heb voor het metalen achterdeksel een goede onbeschadigde pakking. Anders zijn goede pakkingen te maken van speelkaart.
RJ: Ik weet zeker dat ik de juiste aanvoerbuis heb. Hij heeft daar tenslotte ook een keer bij een testvlucht 7 minuten op gedraaid en tijdens de Ducht Nats meer dan 11 minuten!
De tank is een uniflow tank, dus geen uitlaatdruk. Siliconenspray heb ik al van begin af aan gebruikt.
Erik: ja, het ging om een artikel van de tweede helft jaren '70. Ik heb niet getest door uniflow en aanzuig te verwisselen, wel heb ik uniflow en overflow verwisseld en door beiden geprobeerd te vullen. De aanzuigbuis kan ik niet fout hebben. Ik kan mij niet voorstellen dat er een andere buis aan de buitenkant zit, en bovendien is die in het bijgeleverde tekeningetje (wat niet de buizen aan de binnenkant toont, alleen aan de buitenkant) ook als 'fuelpipe' aangeduid.
Ik had de tank ook al op vacuum getest op de door jou beschreven manier, maar ik realiseerde me dat ik een klein lekje op die manier niet zou detecteren.
Als plug had ik ooik al een verse Enya-3 gebruikt. Ik gebruik eigenlijk altijd Enya-3, al zijn daar de afgelopen jaren wel eens problemen mee geweest, doordat de twee op elkaar geschroefde delen geen gasdichte passing hadden. Ik heb dat bij deze getest, maar deze is dicht.
Ik heb inmiddels de venturi en sproeier vervangen en zal het daarmee binnenkort weer gaan proberen. Ik hou jullie op de hoogte.
 
Hoi Bruno,

Simpel antwoord: gemakszucht. De fox is een stuk lichter dan de OS LA 40 waar de ARF Nobler feitelijk voor ontworpen is. Ik vreesde dus voor grote stukken lood in de neus als ik een Fox zou gebruiken. Bovendien is het carter van de Fox een stuk smaller, wat niet echt een goede verankering op de toch al niet al te stevige motordragers zou geven. Tot slot is de Fox een stuk korter. Dat zou betekenen dat ik hem óf ver naar voren op de (toch al niet al te stevige) motordragers zou moeten monteren (met risico van trillen of eerder breken bij harde landingen), of verder naar achteren, maar dan zou ik én de plastic motorkap moeten aanpassen én nóg meer lood in de neus moeten toevoegen. Al met al dacht ik: toch maar eerst even een LA, tenslotte een voor mij tot dan toe probleemloos type motor.

Om dezelfde reden heb ik er voor gekozen specifiek een 40 LA-S te nemen (waarvan ik er maar één heb) en niet een 46 LA-S (waarvan ik er nog een hoop heb). Voor mijn volgende ARF Nobler (ik heb er nog een stapeltje), overweeg ik alleen de vleugel te gebruiken en er zelf een romp bij te bouwen en daar een Fox in te monteren. Dan kan ik de romp meteen zo aanpassen dat er een fatsoenlijk onderstel in komt (ik ben niet te spreken over het onderstel van de ARF) en dat er de juiste tank in komt die ook verwijder- en shimbaar is.
 
Back
Top