FOX35
PH-SAM
Balen, ik heb problemen met de motorloop van mijn vorig jaar voltooide ARF Nobler. Als ik die niet snel oplos heb ik straks geen stunter om op de Ducht Nationals te vliegen op 25 mei.
Ik had een nieuwe OS LA 40, de moderne 'S'-versie voor LB ingebouwd. Deze heeft de 'remote' NVA', met een metalen beugeltje achterop het plastic achterdeksel van de LA geschroefd (NB: ik heb jaren met een dergelijke RC motor (zelfde timing als de S-versie) op een Banshee gevlogen, die motor had een plastic achterdeksel met aangegoten houder voor de NVA, die houder brak op zeker moment af. Desondanks bleef de motor altijd goed lopen, ook met loshangende NVA. Deze motor is echter inmiddels versleten en bovendien héél vuil en vet.).
Prop was om te beginnen een zwarte Master 11x4 waarmee hij goed vloog, dat wil zeggen, tot de motor zonder goede aankondiging kapt. Snelheid van het model is goed, overal goede lijntrek (niet te weinig niet te veel) en de motor blijft, althans zo lang hij loopt, overal in de figuren goed lopen. NB, ik vloog de Banshee met de 40 LA-RC motor met eenzelfde prop van de maat 11x5.
Als tank heb ik een zo lang mogelijke metalen medium wedge uniflowtank van Brodak ingebouwd (de meest gebruikelijke breedte past niet in de ARF romp, de medium wel). Ik meen dat deze 4,5 Oz. bevat, ongeveer 125cc. In ieder geval meer dan 100cc. Een 140cc tank (5Oz.) was te lang. Het kan zijn dat ook een 4,5 oz te lang was en het een 4 Oz was, maar ook die kan 112 cc bevatten. Het model is als vriendendienst door iemand anders voor mij in elkaar gezet en die heeft de tank vastgelijmd. Weliswaar zo dat het met enige moeite verwijderd kan worden, maar het is niet eenvoudig de tank even te demonteren voor onderzoek.
Tankgrootte maakte echter niet uit, de motor slaat, na eigenlijk heel redelijk te hebben gelopen steeds halverwege de vlucht af en dan zit er nog brandstof in de tank. Vorig jaar me geconcentreerd op de ARF Strega (ook nog geen succes, daags voor het NK gecrasht en nog niet herstel), en dit jaar weer opgepakt. Ik heb de LA gedemonteerd, geconstateerd dat de schroefjes van het achterdeksel en de waarmee ook de NVA vast moest zitten, niet vast zaten, dus ik dacht, dat is de oorzaak (valse lucht), heb die goed aangedraaid, heb de motorkap voor het gemak even weggelaten en ben weer gaan vliegen.
Dat ging niet tot tevredenheid. Weer sloeg de motor geregeld halverwege de vlucht en de tank af, op één keer na, toen de motor heel onregelmatig maar wel vrij hard liep en een juist heel lange vlucht maakte (niet getimed, maar zeker 8-10 minuten) waarin ik geen figuren durfde te vliegen. Toen stond de motor dus blijkbaar te arm, althans, kreeg te weinig brandstof, wat ook aan andere oorzaken dan de stand van de naald kan liggen.
Gistermiddag wilde ik het plastic achterdeksel vervangen door een metalen deksel van een 35 FP (dat past) en een gewone NVA (op de venturi) te monteren. Bij losdraaien van het 4e inbusboutje van de FP brak het puntje van mijn inbusschroevendraaier in het boutje af en lukte het niet dat er uit te krijgen of het boutje met een tank los te draaien.
Toen maar de LA in de Nobler eerst vervangen door een andere, goed uitziende 35 FP met standaard NVA (op de venturi), destijds overgenomen van Luc Descaucy. Moet, Luc kennende, een goede motor zijn. Ik heb alleen niet erg veel vertrouwen in de gemonteerde MVVS NVA en ik weet eigenlijk niet of de motor wel was/is ingelopen. De motor slaat echter weer elke keer af voor de tank leeg is (niet mee gevlogen, alleen op de grond getest). Ik constateerde dat de neus nogal vibreerde. Ik vermoed dat het wel eens een niet stevig genoege ophanging kan zijn (de hardhouten motordragers zijn geen beuken en lijken nogal zacht), zodat vibratie er misschien voor zorgt dat de motor bij de zelfde stand van de naald niet altijd evenveel brandstof krijgt en daardoor afslaat als hij door verandering van de vibratie te veel of te weinig brandstof krijgt.
Ik sta open voor suggesties, maar de lijst van mogelijke oorzaken is eindeloos en die zijn niet allemaal even eenvoudig op te lossen. Het kan inderdaad aan de ophanging liggen (Erik Janssen schreef ooit in B&Vl dat 60% van de motorproblemen aan de vlieger lagen, 38% aan de ophanging en 2% aan de motor zelf). Dit is niet eenvoudig op te lossen, daarvoor moet ik eigenlijk de hele neus vervangen.
Misschien is de motor nog niet voldoend ingelopen. Dan zou ik meer vluchten met rijk staande motor moeten vliegen, maar dan vibreert de boel wel behoorlijk erg.
Ik ben ook nog niet zeker van de tank, maar het is lastig die op druk te testen terwijl hij ingebouwd zit.
Ik had een nieuwe OS LA 40, de moderne 'S'-versie voor LB ingebouwd. Deze heeft de 'remote' NVA', met een metalen beugeltje achterop het plastic achterdeksel van de LA geschroefd (NB: ik heb jaren met een dergelijke RC motor (zelfde timing als de S-versie) op een Banshee gevlogen, die motor had een plastic achterdeksel met aangegoten houder voor de NVA, die houder brak op zeker moment af. Desondanks bleef de motor altijd goed lopen, ook met loshangende NVA. Deze motor is echter inmiddels versleten en bovendien héél vuil en vet.).
Prop was om te beginnen een zwarte Master 11x4 waarmee hij goed vloog, dat wil zeggen, tot de motor zonder goede aankondiging kapt. Snelheid van het model is goed, overal goede lijntrek (niet te weinig niet te veel) en de motor blijft, althans zo lang hij loopt, overal in de figuren goed lopen. NB, ik vloog de Banshee met de 40 LA-RC motor met eenzelfde prop van de maat 11x5.
Als tank heb ik een zo lang mogelijke metalen medium wedge uniflowtank van Brodak ingebouwd (de meest gebruikelijke breedte past niet in de ARF romp, de medium wel). Ik meen dat deze 4,5 Oz. bevat, ongeveer 125cc. In ieder geval meer dan 100cc. Een 140cc tank (5Oz.) was te lang. Het kan zijn dat ook een 4,5 oz te lang was en het een 4 Oz was, maar ook die kan 112 cc bevatten. Het model is als vriendendienst door iemand anders voor mij in elkaar gezet en die heeft de tank vastgelijmd. Weliswaar zo dat het met enige moeite verwijderd kan worden, maar het is niet eenvoudig de tank even te demonteren voor onderzoek.
Tankgrootte maakte echter niet uit, de motor slaat, na eigenlijk heel redelijk te hebben gelopen steeds halverwege de vlucht af en dan zit er nog brandstof in de tank. Vorig jaar me geconcentreerd op de ARF Strega (ook nog geen succes, daags voor het NK gecrasht en nog niet herstel), en dit jaar weer opgepakt. Ik heb de LA gedemonteerd, geconstateerd dat de schroefjes van het achterdeksel en de waarmee ook de NVA vast moest zitten, niet vast zaten, dus ik dacht, dat is de oorzaak (valse lucht), heb die goed aangedraaid, heb de motorkap voor het gemak even weggelaten en ben weer gaan vliegen.
Dat ging niet tot tevredenheid. Weer sloeg de motor geregeld halverwege de vlucht en de tank af, op één keer na, toen de motor heel onregelmatig maar wel vrij hard liep en een juist heel lange vlucht maakte (niet getimed, maar zeker 8-10 minuten) waarin ik geen figuren durfde te vliegen. Toen stond de motor dus blijkbaar te arm, althans, kreeg te weinig brandstof, wat ook aan andere oorzaken dan de stand van de naald kan liggen.
Gistermiddag wilde ik het plastic achterdeksel vervangen door een metalen deksel van een 35 FP (dat past) en een gewone NVA (op de venturi) te monteren. Bij losdraaien van het 4e inbusboutje van de FP brak het puntje van mijn inbusschroevendraaier in het boutje af en lukte het niet dat er uit te krijgen of het boutje met een tank los te draaien.
Toen maar de LA in de Nobler eerst vervangen door een andere, goed uitziende 35 FP met standaard NVA (op de venturi), destijds overgenomen van Luc Descaucy. Moet, Luc kennende, een goede motor zijn. Ik heb alleen niet erg veel vertrouwen in de gemonteerde MVVS NVA en ik weet eigenlijk niet of de motor wel was/is ingelopen. De motor slaat echter weer elke keer af voor de tank leeg is (niet mee gevlogen, alleen op de grond getest). Ik constateerde dat de neus nogal vibreerde. Ik vermoed dat het wel eens een niet stevig genoege ophanging kan zijn (de hardhouten motordragers zijn geen beuken en lijken nogal zacht), zodat vibratie er misschien voor zorgt dat de motor bij de zelfde stand van de naald niet altijd evenveel brandstof krijgt en daardoor afslaat als hij door verandering van de vibratie te veel of te weinig brandstof krijgt.
Ik sta open voor suggesties, maar de lijst van mogelijke oorzaken is eindeloos en die zijn niet allemaal even eenvoudig op te lossen. Het kan inderdaad aan de ophanging liggen (Erik Janssen schreef ooit in B&Vl dat 60% van de motorproblemen aan de vlieger lagen, 38% aan de ophanging en 2% aan de motor zelf). Dit is niet eenvoudig op te lossen, daarvoor moet ik eigenlijk de hele neus vervangen.
Misschien is de motor nog niet voldoend ingelopen. Dan zou ik meer vluchten met rijk staande motor moeten vliegen, maar dan vibreert de boel wel behoorlijk erg.
Ik ben ook nog niet zeker van de tank, maar het is lastig die op druk te testen terwijl hij ingebouwd zit.