Problemen met servo's als de nitro motor draait

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door BramvanD, 30 jan 2021.

  1. BramvanD

    BramvanD

    Lid geworden:
    30 jan 2021
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Etten-Leur
    Hallo,

    Ik ben nieuw op het forum en zal me even voorstellen. Ik ben Bram en kom uit Etten-Leur.
    Na vorig jaar een elektrische rc voor mijn kinderen te hebben gekocht ben ik zelf ook enthousiast geworden en heb ik een maand terug een nitro buggy aangeschaft. Een Kyosho inferno neo 3.0.

    Na de inrij procedure , en nog twee keer mee gereden te hebben loop ik nu tegen een probleem aan die ik zelf nog niet kan verklaren. Wellicht dat iemand hier op het forum mij kan helpen of een goede richting in kan sturen om het probleem op te lossen.

    Als ik de elektra op de auto inschakel en het sturen, gas en remmen controleer werkt dit allemaal prima. Ook bijvoorbeeld als ik de rem ingedrukt hou blijft deze gewoon strak en stil in positie staan. Echter zodra ik de nitro motor start begint zowel de gas, de rem en het sturen te haperen. Ook als ik de rem dus volledig indruk zie je dat de servo hem niet strak en stil in positie kan houden.

    Ik heb geen idee wat het draaien van de motor voor invloed kan hebben op de servo's / elektra.

    Ik vind het nu te riskant om te rijden omdat hij zomaar weg kan rijden en niet meer zou kunnen remmen.

    Na al veel gelezen te hebben hier op het forum ben ik dit probleem nog niet echt tegen gekomen, dus vandaar een nieuw topic.

    Mocht iemand een idee hebben waar ik zou moeten zoeken hoor ik het graag. Alvast bedankt!

    Mvgr. Bram
     
  2. ReneZ

    ReneZ

    Lid geworden:
    7 dec 2020
    Berichten:
    110
    Locatie:
    Breda
    In het 35MHz tijdperk kon metaal-op-metaal rammelen een enorme storing veroorzaken. Of een losse component in de stroom aanvoer / ontvanger.
     
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.486
    Locatie:
    Sassenheim
    Kunnen trillingen zijn. De Neo3 komt gewoom et een 2.4GHz systeem dus kan het geen rot kristal zijn. Het kan de batterijhouder zijn of ergens een rot stekkertje en als laatste een slechte ontvanger. Je kunt zonder de motor te starten met een handvat van een schroevendraaier tegen delen aan tikken om te kijken of er iets reageert.

    Maar gezien die nieuw is is terug gaan naar de winkel wel veel makkelijker, je hebt immers garantie.
     
  4. BramvanD

    BramvanD

    Lid geworden:
    30 jan 2021
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Etten-Leur
    Bedankt voor jullie reacties. Trillingen zouden inderdaad een goede oorzaak kunnen zijn. Ik heb alle schroefjes nagelopen. Maar deze zaten allemaal vast. Ik kwam wel een bekneld /licht beschadigd draadje tegen in de batterij houder. Dit is op zich vreemde constructie. In de box waar je de batterijhouder in stopt loopt over de bodem een draad, de batterijhouder wordt mede door het schuimblok wat je in de box stopt flink op deze draad gedrukt. Die draad kan je niet anders leggen dan hoe hij nu ligt. Ik ga die eens vervangen en kijken wat dat oplevert.

    Anders inderdaad terug naar de winkel, maar vind het ook we leuk om zelf op onderzoek te gaan en een probleem op te lossen en zo de auto te leren kennen.
     
  5. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    Als je voor het voeden van je ontvanger en servo's een houder gebruikt met losse batterijen of accu is dat het eerste wat ik zou vervangen.
    De losse cellen zitten alleen met veerdruk vast , dus bij trilling grote kans op overgangs weerstand.

    Kies of maak een 4-cellen pakket waar alles gesoldeerd is.
     
    ReneZ vindt dit leuk.
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Qua trilling: ook als alles vast zit, stuurt die motor een hoop trilling door het frame.
    bij een echte auto zit een motor netjes op rubbers en zo, in de modelbouw zit het gewoon koud op elkaar.
    een schakelaar of een accubox met losse batterijen zijn dan meestal de problemen.

    in een schakelaar zit vaak een veertje. trilt het te hard, gaat het veertje rammelen en laat dan af en toe los.
    waardoor er dus even geen stroom op de ontvanger staat, dus ook niet op de servo's
    nu weet ik niet of jouw auto een schakelaar heeft.. maar vaak wel..

    in de accubox kan zoiets ook gebeuren.

    die accubox kun je simpel testen.
    even eruit pielen.
    naast de auto leggen.
    motor starten, kijken of het nog gebeurt.
    probeer ook de accubox vast te houden, immers, jouw hand trilt nooit zo hard als de motor.

    die schakelaar, als aanwezig, is lastiger testen. dat zit meestal weer geplakt.
    en als je dat los gaat halen, kan een shop moeilijk gaan doen omdat je zelf vanalles uit elkaar hebt gehaald.
    persoonlijk zou ik die accubox testen. en linksom of rechtsom, je hebt een werkende nieuwe auto gekocht, de verkoper zijn probleem als het niet werkt
     

Deel Deze Pagina