Problemen OS50 Hyper

allen:

Mijn Raptor50 Titan had al van in het begin een probleem met het af en toe zachtjes wegdraaien van de staart. Vanalles geprobeerd en deze avond gevonden wat het is.

Toen ik daarnet in de tuin aan het hooveren was bij windstil weer hoorde ik de motor (OS50H) even kort in toeren zakken (niet te horen aan de motor, maar aan andere mechanische geluiden) en toen draaide mn staart naar gewoonte klein beetje weg.
Ik heb als test de motor eens rijker (eerst klein beetje, dan meer) en dan armer gezet (zelfde methode) maar het betert niet; Alsook in idle up1 (met throttle jockey) met 1790 toeren op de kop en idle up 2 (1850 toeren) blijft het probleem hetzelfde.

Heeft iemand enig idee wat ik hieraan kan doen?

Ik (probeer) te vliegen met 15% coolpower
mp5 50 als uitlaat en een OS 50 Hyper

Groeten
F

Walter:

Gyro is een 401 met 9254 servo, deze stond eerst op een enkele bevestigingsmousse, daarna heb ik deze op een dubbele gezet met een ijzeren plaatje ertussen om de trillingen beter op te vangen.

Op het gehoor af draait de motor zeer soepel, komt mooi op toeren en zeer snel ook als ik deze in idle up1 gooi. Het beschreven 'metalen rammeltje' of 4-takten doet em niet.
groeten
F

Walter:
Lampje op de 401 staat permanent aan als ik vlieg.
en de rest staat volgens mij ook goed (hebben op de club al met verschillende (ervaren) piloten naar gekeken)

Vandaar dat mn gedacht uit gaat naar het niet constante toerental van de motor.
zoals ik zei in voorgaande berichten valt het met moeite op, maar aangezien er nu meer slijtage op de heli zit, is het net te horen.

Heeft het eventueel zin om een carbsmart te monteren om het toerental beter te regelen / in de gaten te houden?
Bestaat er een systeem om het toerental van de motor te monitoren?
Eventueel de carburator eens uitkuisen?

Ik hoor het wel

Groeten
f.

Een Carbsmart helpt hierin niet tenzij je afstelling wel heeel erg ruk is.
Je hebt al een TJ en hij doet het nog.

Hoe oud is de heli?
Misschien is het een lager wat af en toe zwaar loopt wat even wat torgue veroorzaakt. De R50 is bekend om de lagers bij de pinion die problemen kunnen geven.

Walter:

Heli heeft zo'n 8 gallon gevlogennu, en hij had het al vanaf de eerste vlucht.
Bij sommige vluchten (zelden) moet ik een volle tank niet bijsturen, bij de meeste vluchten wel, er zit dus geen constante in....

groeten
F

OK, Hoe veel moet je bij sturen eigenlijk?
Draait hij binnen 30 sec 90 graden of heeft hij hier een hele tank voor nodig?
Indien het tweede dan ben je te kritisch.

hoorde ik de motor (OS50H) even kort in toeren zakken (niet te horen aan de motor, maar aan andere mechanische geluiden)
Kan je dat eens wat meer verduidelijken? Het lijkt mij toch raar dat je het niet hoort aan de motor... En hoelang is "even kort"? En zit er een regelmaat in of is het op willekeurige momenten?
En hoeveel "draait de staart even weg"? Spreken we hier over 5° of over 30° verdraaiing?
Kwestie van een goed beeld van het fenomeen te hebben...

Ook zeker checken:
temperatuur van de motor ok?
start hij gemakkelijk?
gloeiplug nog in orde?
carburator assembly zit nog goed vast?
storingen op gasservo?

Walter: laten we zeggen dat de staart zo'n 90° draait in een tijdspanne van zo'n 20 a 25 seconden. echt getimed heb k t nog niet gedaan aangezien 'k constant bijstuur, ik zal het morgen anders eens timen.

Wouter: Even kort is een fractie van een seconde. Ik hoor een verandering van lawaai aan de heli. Zoals vroeger geschreven, is er geen regelmaat in, soms volle tank geen probleem, andere keren wel, dus eerder willekeurig.

-Temp van de motor is ok: kan altijd redelijk lang mn vinger op de onderkant van de motor houden.
-Motor start als een nieuwe auto, nog nooit probs mee gehad
-Gloeiplug gecontroleerd en niks speciaal aan te zien, wordt mooi rood
-Carburotor zit er goed in en vast, zal voor het zekerste morgen eens demonteren en kijken of ik iets kan zien
-Storingen op de gasservo denk ik niet, zou niet weten hoe ik dat kan controleren.

Groeten
F

een tijd geleden had ik ook zo een probleem: de staart draaide telkens weg.
Ik dacht al dat mijn staartservo kapot was, maar gelukkig zag ik toen dat de trim van de staart in idle up niet gecentreerd stond. In normaal mode stond die wel goed

voor jouw probleem, alles in orde met de tail linkage? setscrews zitten stevig vast?

Vlieg je 2,4Ghz?
Bij deze zenders kan het zijn dat de gyro zich niet goed initialiseerd omdat de zender elkaar eerst moeten "vinden".
Dit had ik bij mijn 611 ook namelijk met Spektrum zender.

@ Dieter: Trim van de staart staat in alle mode's in't center. Ik heb paar weken geleden de volledige tail vervangen (as, lagers, bronzen busje,....) om eventueel het probleem op te lossen. Zelfs even geprobeerd met tailblades van een rap 90 en CY carbon blades echter met hetzelfde resultaat.

@ Walter: Ik vlieg op de 35MHZ.

Ik had gedacht om eventueel een scoop te zetten op de sensor van de throttle jockey, kan ik direct zien of er onregelmatigheden zijn....

Ik hou jullie op de hoogte :-)

Groeten
F

Een tijdje terug (toch enkele jaartjes vermoed ik)
had ik ook het zelfde probleem.
Staart die plots maar rustig wegdraaide.
Na het terug vast zetten (vervangen) van de lager op de pinion was het probleem verdwenen.
Een waarneembare wobbel in de clutch bell kan dit duidelijk bevestigen.
How to remove the clutch bell

Probeer anders je gyro opnieuw te monteren met een nieuw stukje dubbelzijdige tape.
Ik heb kort geleden ook een hardnekkig wegdraaiende staart kunnen oplossen door gewoon de gyro opnieuw te monteren.

Eric.

Korte update:
Woensdag nog paar tankjes gevlogen en het probleem was er nog steeds.
Gisteren even gekeken naar het lager boven het aandrijftandwiel, en deze zat los!! (blijkbaar gekend fenomeen) Ik heb deze vervangen door een quick UK lager (dubbel) en alles terug gemonteerd.
Morgen nog eens proberen wat het zal geven.
Ik hou jullie op de hoogte en alvast bedankt voor de reactie's

Groeten
F

Net even 2 tankjes gehooverd en het probleem is er nog steeds.
Staart draait langzaam weg, soms met lichte schokjes, soms constant.... pom pom pom:-(
Heb de gyro ook even verplaatst op een andere positie, maar dit geeft ook niet veel beterschap.
Nog iemand enig idee?

Update:
Gisteren volgende zaken geprobeerd:
Alles nog eens gecontroleerd, en de staartservo vervangen (9254)
alle brandstofleidingen vervangen.
gaf nog steeds hetzelfde resultaat.
Dan eens geprobeerd met radix blaren op de staart, eigenaardig genoeg bleef de staart toen een halve tank op dezelfde positie, en toen begon het probleem opnieuw.......
Dus denken we dat het eerder aan de gyro ligt. zal deze eens vervangen door een andere 401 en kijken wat het resultaat is....

Groeten
F

Als ik even zo brutaal mag zijn...........

Persoonlijk denk ik dat de vrijloop zijn beste tijd gehad heeft!

Als je het spul uitelkaar haalt en ziet dat de vrijloopbus niet
perfect meer is, vervang het setje dan maar en waarschijnlijk
ben je dan van het probleem af!

Een voorwaarde is wel dat je het nieuwe vrijloop setje brandschoon,
olie vrij, maakt, en een paar druppels TriFlow gebruikt voor de smering.
Dit voor een lange levensduur!

Succes!

Laatst bewerkt:
Back