problemen protech zoom 450 ic

Hoe moet de staart servo eigenlijk lopen? als ik naar rechts stuur moet dan de staartservo naar rechts of naar links gaan? Als je er tegen de servo aan kijkt bedoel ik dan.

M.v.g. Mark

Dat verschilt per heli, maar je kan kijken naar je staartblaadjes. Die moeten de neus de kant op sturen die je wil. Draai maar aan je staartblaadjes, en trek de staart maar in de richting waarop de staartblaadjes hem denkbeeldig heen trekken.

Dat verschilt per heli, maar je kan kijken naar je staartblaadjes. Die moeten de neus de kant op sturen die je wil. Draai maar aan je staartblaadjes, en trek de staart maar in de richting waarop de staartblaadjes hem denkbeeldig heen trekken.

Laurens.

Ik heb nog 2 elektro heli's en daarvan gaat de servo andersom dan die van de zoom 450. Maar als ik het probeer stuurt hij wel de goede kant op, dus ik begrijp er geen snars meer van hoe dat kan.

M.v.g. Mark

hoi,

Als ik u was dan zou ik eens van 0 beginnen met de afstelling.

Mss heb je aan deze links iets.
Hier kan je stap voor stap de instelling volgen.

Team Futaba Tip #2

Tips And Tricks

Wat betreft de richting die de gyro stuurt:

Ik ken de zoom450 niet,ik weet dus ook niet hoe het allemaal aangestuurd word.
Maar dit gaat over hoe je gyro stuurt dus dat geld eig voor al de helis in deze soort.(diegene die ik ken toch)
Ik kijk altijd eerst hoe de staart bladen bewegen als ik met mijn zender stuur.
Ik kijk naar de meskant van het staartblad, de staart volgt namelijk die kant.
Als ik de stick bv links beweeg zal de meskant van het blad naar rechts bewegen(gezien van achter jou heli). Dus ook de staart zal die kant op draaien.
De neus van de heli draait ten gevolge daarvan naar links.
Stick links -- neus links dus perfect.(ik veronderstel in dit geval dat je mode 2 vliegt)
Dan kijk ik naar de staartservo hevel en kijk ik in welke richting die draaid als je de stick links stuurt.(je kan ook naar de staartbladen kijken maar ik vind dat minder duidelijk)
Als je dat weet beweeg je de staart snel naar links.(neus dus naar rechts)
Hiermee simuleer je bv een wind stoot die de staart weg duwt.
Nu zal je gyro hierop reageren en de staart willen sturen.
Als nu de hevel van de servo dezelfde richting beweegt als wanneer je links stuurt met je stick dan stuurt de gyro in de juiste richting.Anders moet je hem reversen.
Dit vind ik de beste manier om te zien dat de gyro de servo in de juiste richting stuurt.

Als je de tips volgt in de links dan kom je er wel uit wat gyro afstelling betreft.

Ik dacht dit eens in het kort neer te zetten... tja

mvg tim

Hee Mark, is je probleem al opgelost ?

Vandaag mijn maiden gemaakt met de 450IC....

Headspeed van 2160 (na 5 tankjes en de naald op 1 1/2 slag open).....

Moet dus hoger....want hij is nog te wiebelig ^^

eerst wachten op de rotortech 350mm blaadjes......

Vind de alu upgrade parts heel duur van Protech... kom op 200 euro als je de staart compleet en de maingrips + swashplate van alu wilt hebben.

mvg, Z

Je hebt een crash gehad......
Zitten allen bladen er wel goed op?
Ik heb een de tailblades verdraaid er op gezet en dan doet hij ook niet wat je wilt.

Je denkt natuurlijk:"Natuurlijk heb ik dit goed gedaan".
Maar check het toch maar even.

Hey Z.

Ja hij werkt als een tierelier weer. Heb er nu een 401 gyro opgezet, maar nog niet kunnen testen door het slechte weer hier.
Hoe de headspeed is heb ik geen idee van. Het ligt ook een beetje aan de brandstof die je gebruikt.
Dit is een 2,1 cc motor en als je een brandstof met veel olie gebruikt zal het motortje dat niet fijn vinden. Ik gebruik zelf merlin 16% auto brandstof met 14% olie. Werkt prima.

M.v.g. Mark

Op weke manier "zal het motortje dat niet fijn vinden" dan ? (slijtage, slecht lopen, geen hogere headspeed te halen?)

We moeten eens afspreken om te "zoomen" ^^

Gisteren ff uit nood 15% 4-takt gebruikt ;)

Je zegt dat het probleem verholpen is, maar je hebt niet gevlogen......hoe zit dat ?

mvg, Z

btw Mark, kun je jouw tailbladegrips (die standaard plasticen) ook axiaal bewegen ? (millimeter of 2)

mvg, Z

Hee crash-expert.... ah goed om te horen, maar vind het wel vreemd dat daar zoveel speling opzit. Net als de washout base en swashplate.

Heb jij 'm verder nog standaard gelaten?

mvg, Z

ik heb hem nog standaard vliegen. ( op de alu rotorgrips en carbon bladen na dan ) zo heeft hij al een 100+ tal vluchten gemaakt zonder enig probleem.

maar ga denk ik toch is kijken voor een iets sterkere motor.

maar ga denk ik toch is kijken voor een iets sterkere motor.

Nou idd zit niet echt veel gang in heb ik gemerkt vandaag.... (mja de rex500 gewend ^^ )

Maar toch erg leuk vliegend.

Nog wat vraagjes:

1. heb je de OS 8 gloeiplug erin ?
2. welke brandstof bevalt je het best ?
3. De canopy is een ramp qua bevestiging vind ik...... voor en achter 2 bevestigings punten.
Heb jij de standaard canopy er nog op? zoja hoe monteer jij hem ? Zoniet, welke heb je dan genomen? Is er een Fiber canopy voor te krijgen ?

mvg, Z

Nou idd zit niet echt veel gang in heb ik gemerkt vandaag.... (mja de rex500 gewend ^^ )

Maar toch erg leuk vliegend.

Nog wat vraagjes:

1. heb je de OS 8 gloeiplug erin ?
2. welke brandstof bevalt je het best ?
3. De canopy is een ramp qua bevestiging vind ik...... voor en achter 2 bevestigings punten.
Heb jij de standaard canopy er nog op? zoja hoe monteer jij hem ? Zoniet, welke heb je dan genomen? Is er een Fiber canopy voor te krijgen ?

mvg, Z

1. ik vlieg op het moment met een A3 plug.
2. heb tot nu toe gevlogen met brandstof van mijn lhs. 16% auto brandstof.
ga van de week is een tankje draaien met coolpower 15% kijken hoe hij dat vindt.
3. ik heb ook nog steeds de standaard canopy erop zitten, en via de orginele bevestegingspunten.
ik zou trouwens ook niet weten welke andere erop zou passen.

1. ik vlieg op het moment met een A3 plug.
2. heb tot nu toe gevlogen met brandstof van mijn lhs. 16% auto brandstof.
ga van de week is een tankje draaien met coolpower 15% kijken hoe hij dat vindt.
3. ik heb ook nog steeds de standaard canopy erop zitten, en via de orginele bevestegingspunten.
ik zou trouwens ook niet weten welke andere erop zou passen.

Hoi C-E,

1. ah die heb ik momenteel ook erin gedraaid zitten...
2. merk ? merlin ?
3. mijn voor en achter bevestigingspunten zaten verwisseld ;)
Nu gaat het redelijk (indien je de puntjes die het meest in de punt van de canopy komen, niet in de rubbers steekt).
4. Hoever staat jou needle-valve open ?

mvg, Z

Back