problemen starten OS MAX 35FP

• Topicstarter Topicstarter andydenys
  • Startdatum Startdatum
A

andydenys

Guest
hallo,

Ik heb zelf een paraplane gebouwd, aangedreven door een OS max 35FP.
Nu heb ik enorme problemen om die gestart te krijgen.

Wat doe ik:

1. throttle volledig openzetten en vinger op carburator om benzine aan te zuigen.
2. throttle volledig open en hem proberen te starten.

Hij heeft veel startpogingen nodig eer hij start (min 20).

De needle instelling heb ik ook al mee gespeeld.

Waar kan het probleem liggen.

een paar foto's om een idee te krijgen van het model.
rc1.jpg

rc2.jpg

groeten,
Andy

Je brandstof aanvoer slang is veel te lang. Moet je zo kort mogelijk maken.
Brandstofaanzuigen doe je goed, maar kijk wel of er ook echt brandstof door het slangetje komt.
Na het aanzuigen even een keer draaien om brandstof te verdelen, als het goed is hoor je nu dat er brandstof in de motor zit. Je hoort hem een beetje blubberen, als dat niet is kun je ook wat brandstof rechtstreeks in de carborateur gooien.
Dan gas bijna dicht, stationair stand en dan proberen te starten.
Zorg als je met de hand start dat de propellor goed staat, ongeveer op 2uur (hoek van de 2 op de klok) tegen de compressie.
Zorg dat je een werkende gloeiplug hebt, als je het niet zeker weet vergelijk het dan even met een nieuwe plug.

Denk zelfs niet dat die inleiding te lang is. Gewoon een kleine carb-opening laten staan. Om af te regelen doe je het volgende:

*draai de hoofdnaald zo'n 2,5 toer uit, start de motor
*geef rustig volle gas, laat eventjes warm pruttelen
*draai nu rustig, tandje per tandje, de hoofdnaald dicht
*wanneer de motor zijn maximum toeren bereikt (hoor je direct aan de hogere toon), draai je hem weer een tikje uit.
*gas dicht, motor zou redelijk goed volgas moeten lopen

andydenys zei:
De needle instelling heb ik ook al mee gespeeld.
nu moet je eerst de hoofd naald helmaal dicht draaien en dan 2¹/² slag open draaien, omdat je al aan de naalden heb zitten zraaien :wink:
Grt.

Edit: diablotinx piloot was me net voor :oops:

Allereerst: OS motoren zijn voorzien van een echt héél erg goede handleiding (helaas wel in het engels), dus als je hem nieuw hebt gekocht heb je die misschien.

Ik vind je brandstofslag niet te lang. Check wel even of alles goed is aangesloten.
Tank lijkt me OK: hartlijn van de tank ter hoogte van de carburateur.
Propellor op '10 over acht' tegen de compressie monteren.
Plug OK? Startaccu goed geladen? Wordt de plug warm als je hem aansluit?
De beste plug is de Enya 3. Loopt écht beter (wat niet wil zeggen dat andere pluggen niet werken)! Sinds ik deze plug heb neem ik nooit meer een andere.

Hoofdnaald is al door de anderen aangegeven, eerst helemaal dicht, dan 2 slagen open.
Mocht je aan de stationairschroef hebben gedraaid, dan zou ik die half open zetten.

Dan:
Plug nog niet aansluiten.
Volgas.
Aanzuigen: Vinger op de carburateur. Prop vijf keer ronddraaien tegen de klok in. Niet meer, dan verzuipt de motor.
Vinger van de carburateur af en nog twee keer de prop draaien, dan komt het mengsel in de cylinder.
Carburateur een kwart open.
Plug aansluiten en vaststellen dat-ie het doet (met een powerpanel is dat erg makkelijk, daar zit een metertje op).
Eventueel voorzichtig de prop tegen de klok in ronddraaien tot de motor 'nokt' (gebruik een chicken stick of vingerbeschermer). Je kan ook meteen het volgende proberen:
Prop op 10 over acht, één ferme tik en hij loopt.

Dit is dit hoe ik het doe, mijn motoren starten altijd met één tik. Ik gebruik nooit een starter, behalve soms bij een nieuwe motor.

Als de motor nieuw is kan het wel zijn dat-ie moeilijker start. Dan moet je gewoon volhouden. Maar jouw FP zal wel niet nieuw zijn, ze worden niet meer gemaakt.

Belangrijk: niet teveel 'aanzuigen', dan verzuipt de motor. En ook het twee keer doordraaien na het aanzuigen beschouw ik als essentieel.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, succes.

Leuke tip:

als je wil weten dat de motor de gloeiplug niet dooft tijdens het gloeien.
plug er uit, op de plughouder en als die gloeit even blazen, dan moet de gloeidraad heviger gaan gloeien.
Doet hij dat niet, is de kans groot dat de accu te zwak is, en tijdens de compressie de gloei uit gaat.

John

Bedankt voor de enorme respons.

De motor is nieuw overgekocht, plug is ook nieuw en die warmt goed op met de heater. Ik denk dat wat ik mis doe, is het starten met full throttle.
Morgen nog eens proberen.
Ik laat jullie weten of het beter gaat.

groeten

br@m zei:
Aanzuigen: Vinger op de carburateur. Prop vijf keer ronddraaien tegen de klok in. Niet meer, dan verzuipt de motor.

Dat van dat 5 keer ronddraaien klopt volgens mij ook niet altijd. Je moet gewoon aanzuigen tot je de brandstof door de slang de motor in ziet gaan, en dan nog een keer. Het is afhankelijk van de lengte van de brandstof slang.
Ik had ook een vliegtuig met een ongeveer even lange brandstofslang, maar het was erg moeilijk om brandstof aan te zuigen. Maar dat zal wel aan de motor hebben gelegen want die had bijna geen compresie meer, dus de brandstofslang zal wel niet te lang zijn.

wesley puma zei:
Nee niet starten met volle gas ,de gasschuif op één vierde deel openzetten.
Nou, ik heb veel motoren zonder throttle en die start ik al 30 jaar in 1 tik, dus dat hoort geen verschil te maken.
Belangrijk is, dat er na het choken wel brandstof boven de zuiger komt.
In mijn geval is dat meestal geen probleem, daar de motor ondersteboven hangt.
Bij een motor rechtop of op-z'n-kant kan het nodig zijn deze even zo te draaien dat het overstroomkanaal aan de onderkant komt, de uitlaatpoort wijst dan naar boven.
Dan een paar keer rondslaan. Het geluid van de 'plop' verandert dan van karakter, krijgt een sissende bijklank. Dan weet je dat er mengsel in de cilinder zit.
Dan met -vastgehouden!- prop en aangesloten plug door de compressie draaien. Als de motor dan 'bokt' moet deze daarna bij de eerste tik aanslaan....

br@m zei:

Ik snap niet dat je niet gewoon even de drukslang van de uitlaat haalt, hier in blaast tot de brandstof bij de motor is aangekomen......

Krijg je blubber aan je mond.
Aan de drukslang zit altijd wat vettigheid. Die komt uit de carborateur en word door de propellor tegen de drukslang geblazen.
En als je dan ophoud met blazen krijg je een methanoldamp terug in je mond.

En ik vind het toch wel handiger om een paar keer te draaien als te bukken en op het slangetje blazen terwijl ik dan weer niet kan zien of de brandstof al bij de motor is.

Maar andydenys, start hij al goed?

ook lekker als je uitlaat nog wat op temperatuur is haha
brandstof is al niet zo goed voor op je handen laat staan in je mond waar alles super snel wordt opgenomen

heb mijn baas eens aan een tuinslang weten zuigen om een tank leeg te laten lopen waar benzine in zat

kreeg het in zijn mond en heeft meteen zijn mond met andrelon haarshampoo gewassen(toevallig in bereik haha)
in ieder geval heeft hij 'savonds niet echt lekker gegeten

blijft altijd moeilijk dat starten zeker in het begin

Robert van der Weijst zei:
Krijg je blubber aan je mond.
Moet je het eerst schoon maken..... of wil jij die blubber in je tank?
Aan de drukslang zit altijd wat vettigheid. Die komt uit de carborateur en word door de propellor tegen de drukslang geblazen.
En als je dan ophoud met blazen krijg je een methanoldamp terug in je mond.
Welnee, ff blazen, methanoldamp komt echt niet in je mond....
En ik vind het toch wel handiger om een paar keer te draaien als te bukken en op het slangetje blazen terwijl ik dan weer niet kan zien of de brandstof al bij de motor is.
Goed, ik weet niet hoe erg die olie indikt op de lagers in jullie motoren, maar dat is dus eigenlijk de reden dat ik juist brandstof de motor in blaas, en dan even zonder plug hem doordraai (op de startkist, gaat sneller dan met de hand natuurlijk) om de lagers te ontzien, leven ze langer van....
roberco zei:
ook lekker als je uitlaat nog wat op temperatuur is haha
We hebben het hier toch over de eerste koude start?
brandstof is al niet zo goed voor op je handen laat staan in je mond waar alles super snel wordt opgenomen
Je moet ook blazen, niet zuigen.... :P

Sowieso is een drukslang in 90% van de gevallen een overbodig artikel en hooguit een bron van mogelijke storingen.
Gewoon atmosferisch ontluchten die tank en beter zelfs nog met uniflo...

Back