Productie tietjesclusters van schuim verwijderen.

Het is zelfs met betrekking tot de Holiday beschreven in de FMT. Maar vraag me niet wanneer dat was.
Ik heb het artikel niet terug kunnen vinden, het kistje wel, de Holiday stamt uit het tijdperk, eind 90, begin 2000
Foam romp en vleugels, de voorganger van de Panda.

wat ramses zegt klopt, dat is van de gaatjes waar ze de stoom in de mal blazen zodat het schuim opzwelt. het bijkomende voordeel is wat ik beschrijf.

@hobbyist, hegt was een artikel over een holiday cloon van duitse makelij. men had 2 modellen waarvan ze 1 origineel gelaten hebben en bij de ander hadden ze de vleugel glad gemaakt met een bespan materiaal. dat model moest aanzienlijk sneller gevlogen worden dan de originele. Niet door het toegevoegde gewicht, want dat was bij beide modellen gelijk.

en nee, de holiday is niet te vergelijken met een panda.

de holiday is niet te vergelijken met een panda.
Ik schrijf ook voorganger, of we hebben het over een totaal ander kistje.

Waarom wil je die dingen weghalen, het is bewezen dat door die dingen het vlieggedrag bij heel veel toestellen verbeterd, oftewel verslechterd als je die weghaalt. Zeer zeker de langzaam vliegeigenschappen gaan erop achteruit.
Hierover verschillen we van mening, nou ja niet helemaal.
Die kleine spikes verhogen de luchtweerstand (drag)
Bij hogere snelheden kan dit leiden tot instabiliteit of onverwachte luchtstromingen over vleugel, stabilo of kielvlak, je moet zo'n kistje wel langzaam vliegen.

Na het gladmaken, kan het kistje gewoon op snelheid vliegen, zoals bedoeld.

En langzaam ook,verstoringen op de vlakken zorgen te nimmer nooit voor een beter vliegend toestel bij lagere snelheden haha ha

Ah vandaar dat ze vroeger in de A1 en A2 allemaal met een elastiek gespannen vóór de leading edge vlogen. Dat was dan dus ook niet omdat een turbulente grenslaag minder snel zou loslaten.

Ik zou als ik jou was eens nadenken over het verschil tussen het versturen van de luchtstroom op een leading edge en en op een oppervlak.

Bushalte miles ets verstoren ook effectief op de edge, maar zeker niet op de vlakken.

Volgens mij is op de vlakken altijd no go

nee hoor, die turbulator draad zat ook wel eens op de leading edge geplakt, en bij jedelski profielen waren dat die kleine driehoekjes op de leading edge....... en zo zijn er meer opties, ook die kleine bultjes van de mallen dragen bij aan het vlieggedrag.

Ik zeg al, het leading edge verhaal klopt, maar ik trek zeker mijn twijfels op oppervlakken,datdraat niet bij aan lift het verstoren aldaar in mijn optiek.

Maar, ik ben geen aërodynamica deskundige, en beschouw mijn eigen visie snel als zijnde eigen waarheid haha

ook die kleine bultjes van de mallen dragen bij aan het vlieggedrag.
Je hebt kleine bultjes of microtietjes dat laatste is een productie restant.

Ik heb een minuscuul schuimpje met van die microtietjes erop, plus een expres storend randje aan de bovenzijde van de vleugel.
Door de extra turbulentie die dat randje veroorzaakt, doen die overgebleven microtietjes daar niks meer.

En eerlijk: het hele geval vliegt als een natte krant Robbe speed wing.
1753178861294.png

Maar, ik ben geen aërodynamica deskundige, en beschouw mijn eigen visie snel als zijnde eigen waarheid haha
Insgelijks...

Die SpeedyWing was destijds de micro variant van de Robbe Sportwing, waarvan ik er vier heb versleten... super leuk zwevertje met thermiekpotentiëel... (en zonder turbulator fratsen)

Dat niet iedereen een aërodynamica deskundige is mag duidelijk zijn en dat is ook geen schande.
Bij vliegtuigen die bij lage of heel lage Reynoldsgetallen vliegen is het vaak zo dat een ruw oppervlak aan de bovenkant kan helpen, omdat de stroming bij die lage Reynoldsgetallen de neiging heeft snel los te laten daar waar de druk in de grenslaag toenemen zal.
Waneer de stroming turbulent gemaakt wordt zal deze makkelijker aan blijven liggen op het oppervlak. De weerstandsverhoging door het turbulent maken van de stroming weegt dan ruim op tegen het voordeel in lift en weerstand van de aanliggende stroming.
Turbulatoren in de vorm van een gespannen draad (ik gebruikte bv hoedenelastiek) voor de voorlijst is al genoemd, maar ook draden of driehoekjes direkt achter de voorlijst worden ook gebruikt. Bij sommige vrije vlucht modellen wordt dit zo geoptimaliseerd door bij de voorlijst net voldoende turbulentie op te wekken, waarna verder op het profiel tot wel 70% van de koorden dunne turbulatoren (invigorators) worden geplaatst die de grenspaal juist voldoende turbulent houdt.
Terug naar de spuitgiet resten uit de oorspronkelijke vraag.
Heel vaak heeft het zin deze weg te halen, maar bij lichte toestellen kan het vlieggedrag er zeker slechter worden na verwijdering. Hoe lichter het toestel hoe groter de kans dat het vlieggedrag minder wordt door het mooi glad maken van het oppervlak aan de bovenzijde van de vleugel. Aan de onderkant is glad vrijwel altijd van voordeel. Behalve dan in rugvlucht.
Wanneer een term in deze post niet duidelijk is zou Google je kunnen helpen.

Maar "tietjes" en andere injection markt zitten ook vaak aan onderzijde wingerd.

Wat doet het daar dan ?

Je geeft aan dat een ruw oppervlak aan de bovenkant helpt, wat doet het dan als je een ruw oppervlak aan de onderzijde hebt.

Snapte em ?

Back