proefles gehad. Erg leuk! Echt een aanrader....

Discussie in 'FullScale-Forum' gestart door Tadango, 3 apr 2006.

  1. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.369
    Locatie:
    Groningen
    http://avio-eelde.nl/view_album.asp?AlbumID=211

    Ik heb van mijn vader een proefles gehad omdat ik eindelijk afgestudeerd ben. Kan niet anders zeggen dan dat ik het zeker nog een keer ga doen ;)

    Het weer was niet super maar door de wolken heen vliegen en er onderuit duiken is ook erg leuk ;)

    We (pa, vriendin, instucteur en ik) vlogen in een Piper Archer III vanaf Airport eelde. Eenmaal uit de holding ruimte kreeg ik de controls en gingen we richten het waddengebied. Erg mooi om dat eens uit de lucht te zien. Na een rondje over schiermonikoog ging het naar winsum en vandaar linksaf righting stedum. Even een rondje om de kerk en toen was het al weer tijd om richting Eelde te keren. nog even langs de stad en dat was het einde.

    Ik heb erg genoten en ga het zeker nog eens doen. Ik verbaasde me nogal over de slip van het vliegtuig. Ik had meer stabiliteit verwacht ;)

    Foto's staan op de link bovenin!
     
  2. wilco1985

    wilco1985

    Lid geworden:
    11 feb 2004
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Elspeet
    He Tadango leuk is dat he:D
    Ik heb een keer een proef les gedaan op Teuge.
    Echt een aanrader!!
     
  3. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Toen mijn broer en ik geslaagd waren voor onze middelbare school zijn we vanaf Lelystad naar Texel gevlogen. Daar lekker koffie met appeltaart en rustig terugvliegen. Heel leuk om te doen, zeker omdat je vrij laag kunt vliegen (volgens mij was het minimum 150m). Erg leuk om te voelen ook hoe zo'n vliegtuigje reageert op verschillende omstandigheden op de grond (veel wisselende termiek boven een bos, dus wat turbulentie).

    Vorig jaar hebben we ook nog een proefles Zweefvliegen gedaan. Het gevoel van opgelierd worden is echt magistraal. Je gaat als een raket de lucht in, voor je gevoel recht omhoog. Heel spectaculair.
    De zweefvlucht daarna is ook super, we hadden veel termiek dus het piepje van de stijgmeter piepte als een idioot. Ook een aanrader!!!

    Groet,

    Bas
     
  4. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.827
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    wel ja maak ons maar weer gek :lol:
    Ik heb het beide ook mee mogen maken.
    Het is inderdaad prachtig.
    Je moet het niet te veel doen want het werkt verslavend :lol:

    Trouwens nog wel gefeliciteerd met je diploma :music:
     
  5. wilco1985

    wilco1985

    Lid geworden:
    11 feb 2004
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Elspeet
    Ja een zweefvlucht heb ik ook een keer mogen mee maken op Terlet.
    Ook een geweldige ervaring vooral de start. Eerst dat rustig rollen en dan opeens vol alsof je van een vliegdekschip geschoten wordt de lucht in. :yes:
    Mijn volgende vlieg ervaring zal waarschijnlijk een parapente vlucht gaan worden al weet ik nog niet waar. :?:
     
  6. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.369
    Locatie:
    Groningen
    Dankje :) Of een cursus hanggliden... dat beviel me die ene keer ook erg goed. Dan ben je nog directer bezig met het toestel....
     
  7. hezik

    hezik Guest

    Een proefles is inderdaad een beleving, was voor mij in elk geval wel een van de hoogtepunten.

    En qua kosten viel het mij mee, ik was 75 euro kwijt voor 1 les..
     
  8. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.369
    Locatie:
    Groningen
    was hier iets meer....160 euro... dan nog doe ik het zo over :)
     
  9. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Ik heb ook wel eens geknoeid met een Cirrus sr20
    [​IMG]

    Maar ik vind het eigenlijk helemaal niks, die onstabiele herriemakende stuiterbakken. zelfs zijn richting wat niet strak. Het was alsof die constand een beetje aan het "driften" was.
    Misschien een grote 747... zal eens vragen of ik daar een beetje met het roertje mag roeren :lol:

    Nee, sta veel lieven op de grond te vliegen hahaha
     
  10. markw

    markw

    Lid geworden:
    20 apr 2004
    Berichten:
    556
    Locatie:
    Veenendaal / EHTL
    En het leuke van zweven: relatief goedkoop lekker lang in de lucht blijven (zonder herrie ;) )

    Ik vlieg op terlet, niet de goedkoopste club van nederland maar wel een goede (redelijk nieuwe) vloot en alle dagen van de week wordt er gevlogen.

    Tarieven: http://www.terlet.org/pdf/szt-tarieven2006-v13.pdf

    Mark
     
  11. Paul H.

    Paul H.

    Lid geworden:
    22 nov 2004
    Berichten:
    642
    Ik heb op Deelen (militaire vliegbasis, Arnhem) een keer in een zweefvliegtuig mogen 'vliegen' (ahum, ik heb zelf dus niet gevlogen hoor, dat deed die man achter mij wel :wink: ). Errug gaaf, vooral het opstijgen. Man dat gaat snel! Machtig!
     
  12. markw

    markw

    Lid geworden:
    20 apr 2004
    Berichten:
    556
    Locatie:
    Veenendaal / EHTL
    Deelen ken ik wel ja, zit op zo'n 2 km naast ons. Met zo'n knalgele k13 meegeweest?

    Mark
     
  13. Paul H.

    Paul H.

    Lid geworden:
    22 nov 2004
    Berichten:
    642
    Jup, goed herkenbaar :) Ik heb er nog ergens een foto van, mischien maar een keer posten.. :wink: Terlet ben ik ook al eens geweest, maar ik moest zeggen dat er nogal een lange wachtrij stond met vliegtuigen die de lucht in wilden.. Maarja, mischien was dat een drukke dag.. :) Jullie kisten zijn altijd wel leuk om te bekijken als ik na Apeldoorn ga, zo mooi boven de snelweg! :D
     
  14. Vincent K.

    Vincent K.

    Lid geworden:
    12 feb 2003
    Berichten:
    1.409
    Locatie:
    Drenthe
    Hey Tadango,

    Indien je het leuk vind om vaker zo te vliegen moet je eens rondkijken bij avio eelde, er zijn veel mensen die per jaar hun vlieguren moeten maken en tegen een kleine betaling mensen meenemen. Zo kan je in elk geval mee.. en vaak zelf ook wel vliegen, als je ze maar een beetje kent en zo.

    Een mede modelvlieger vliegt namelijk ook in eelde en zodoende kon ik ook "mee".


    Hier in Duitsland heb je trouwens een cursus paragliden. een hele dag paragliden kost 60 euro .. best billig niet?

    Groeten Vincent
     
  15. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.369
    Locatie:
    Groningen
    leuke prijs indeed... maar hangliden lijkt me net iets leuker ;)
     
  16. markw

    markw

    Lid geworden:
    20 apr 2004
    Berichten:
    556
    Locatie:
    Veenendaal / EHTL
  17. Paul H.

    Paul H.

    Lid geworden:
    22 nov 2004
    Berichten:
    642
    Prachtig, als ik 14 ben wil ik wel zweefvliegles! :lol:
     
  18. markw

    markw

    Lid geworden:
    20 apr 2004
    Berichten:
    556
    Locatie:
    Veenendaal / EHTL
    Hoi,

    Kijk hier eens:
    http://www.zweefportaal.nl/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=22

    EDIT: er staat inschrijving gesloten maar volgend jaar weer ...

    Maakt het flink goedkoper. Voorwaarden zijn dat je tussen de 14 en 19 jaar bent en dat je een HAVO of VWO opleiding volgt.

    Als je intresse hebt om eens een dagje te kijken laat het even weten dan zorg ik dat je een dagje kan kijken. We hebben nog een clublid die ik dacht 15 jaar is.

    Groeten,

    Mark Wijtvliet
     
  19. Mario88

    Mario88

    Lid geworden:
    20 jan 2006
    Berichten:
    268
    Locatie:
    Koudekerk aan den Rijn -> Zuid Holland -> Nederlan
    ik hou het eigenlijk meer bij bootjes, maar dit vliegtuigen wel interessant om naar te kijken.

    maar waarom moet je havo of vwo hebben voordat je mag vliegen, ik vind dit een beetje vaag :? :? aan gezien ik zelf op vmbo tl( vroegere mavo) ben af geleerd, terwijl ik eigenlijk havo had kunnen doen, maar van wegen concentratie problemen en dyslexie toch maar vmbo tl gedaan heb. vind ik dit eigenlijk een beetje soort van racisme :mad: of niet?? :? :?
     
  20. markw

    markw

    Lid geworden:
    20 apr 2004
    Berichten:
    556
    Locatie:
    Veenendaal / EHTL
    Hoi,

    Voor het vliegen op zich heb je geen havo of vwo nodig hoor :D. Alleen voor deze kortingsregeling wel. Ze hopen op deze manier al vroeg te kijken welke mensen ze later kunnen gebruiken voor de burgerluchtvaart. (hier heb je dus havo/vwo/hbo/wo voor nodig)

    Maar zweven kan je dus altijd doen, zelfs al zou je de basisschool nooit afgemaakt hebben ;) (de theorie vakken worden dan alleen wat lastig vrees ik :D )

    Voor wat betreft de theorie, voor zweven heb je 6 examenvakken:

    - Voorschriften (regeltjes)
    - Constructie (hoe zit zo'n ding in elkaar)
    - Aerodynamica (hoe komt het dat het vliegt (en hoe zorg je dat hij dat blijft doen ;) ))
    - Navigatie (hoe kom je waar je heen wilt)
    - Meteo (hoe werkt het weer)
    - Instrumenten (hoe werken de instrumenten)

    Mark
     

Deel Deze Pagina