OK.
Met werpen vanuit de hand 15 sec. is een aardige tijd, maar heel wel haalbaar.
25 cm is niet berekend en een grote wortelkoorde voor een spanwijdte van 2-3 meter. De reden dat ik zo'n grote koorde aangaf is de volgende:
Je wilt een profiel gebruiken dat goed met gewicht kan omgaan, ergo efficient is bij hoge liftcoefficienten. Dat betekend een profiel met een grote welving en (om het gedrag een beetje soepel te maken) een grote dikte. Een tweede reden voor een dik profiel is dat je wilt proberen een stijve vleugel te maken, die toch zoveel mogelijk uit schuim bestaat, om geen dure bewerkelijke contructie te hoeven maken.
Nu is het zo dat dergelijke profielen alleen lekker werken bij hogere Re getallen. Bij echt lage Re getallen gaat het niet meer. Het Re getal wordt bepaald door de snelheid van de langsstromende lucht enerzijds en de koorde van het profiel anderzijds. Die 25 cm is dus nuttig om het Re getal op te krikken, om zodoende een high lift profiel te kunnen gebruiken (ik kan wel een aardig profiel plotten voor je)
De snelheid van deze kist kan niet erg hoog liggen. Ten eerste is de eis op maximum tijd (15 sec vanaf 2 meter hoogte vraagt om minimalisatie van de daalsnelheid of maximalisatie van de worphoogte). Om de daalsnelheid te minimaliseren heb je weer een high lift profiel nodig. Om de worphoogte te maximaliseren niet, maar dan komen er andere problemen naar voren zoals structurele sterkte. En die kun je weer niet in schuim oplossen.
Dus: grote (wortel)koorde, volgens mij.
Het lijkt me overigens toch een lastige opgave, hoe langer ik ernaar kijk. Je kunt best een airframe maken bij 2 meter span en een gewicht van 350 gram. Alleen zul je moeite hebben om de boel bij dat gewicht in balans te krijgen, zonder veel ballast te gebruiken. Vervolgens moet dat ding nog steeds vliegen bij 875 gram. Maar dan nog steeds structureel sterk genoeg......Bij de uitvoering zonder vracht moet er volgens mij een uitligger op de neus om em te balanceren. Er gaat anders al teveel gewicht in de kist zonder vrachtje. Moet in ieder geval helemaal uit Depron en dat kan, ik heb het al gedaan.
De romp wordt gewoon een stick van koolstof, 6 mm buis moet gaan. V-stabilo en een lange tailboom om em voldoende autostabiel te maken.
Een 1,5 meter kan ook nog wel. Zo'n airframe moet ergens tussen de 200 en 250 gram wegen. Uitgaande van 225 gram moet ie het ook nog lekker doen bij 565 gram. Kan ook nog wel, lijkt me, maar het profiel moet dan dunner, want je kunt die 25 cm niet meer toepassen.
Ik ga ff wat cijferen en dan kom ik nog even terug........