Hoi Robert,
Wat Lecram heeft geantwoord is waar, toch wil ik iets basaler in de materie duiken.
De lift van een profiel is afhankelijk van snelheid, grootte van de vleugel (oppervlakte), koorde, aanstromingshoek, en van het profiel zelf. Omdat men niet voor elke vleugel aparte grafieken wil maken, maar liever één grafiek die voor elke vleugel is te gebruiken, heeft men het een tikkie anders aangepakt.
Er bestaat het zgn. '
getal van Reynolds'. Op de pagina waar de url naar verwijst vindt je detail info, voor onze toepassingen kun je het Reynoldsgetal eenvoudiger uitrekenen: Re = 70 x k x v
k = de koorde in mm's
v = de snelheid in m/s
Dus een vleugel met een koorde van 20 cm die vliegt met 36 km/h vliegt met een Re van 70 x 200 x 10 = 140000.
Middels het getal van Reynolds is dus de vliegsnelheid en de vleugelgrootte (koorde) al ingebakken.
Terug naar die grafiek. De lift van een profiel is ook nog afhankelijk van de aanstromingshoek waaronder het profiel door de aanstromende lucht wordt geraakt, en ... dat geldt ook voor de weerstand. We kunnen dus twee grafieken maken waarin we op de X-as de aanstromingshoek plaatsen en op de Y-as de lift c.q. weerstand.
Om de eigenschappen van een profiel te beoordelen is de benodigde aanstromingshoek voor een 'lift x' niet zo belangrijk. Wel later als je het vliegtuig daadwerkelijk wilt gaan bouwen, maar niet nu bij de keuze van een profiel. En aangezien bij elke lift-Y-waarde via die invalshoek ook een weestand hoort, is het slim om beiden in één grafiek te combineren, en de invalshoek weg te laten. Dus zetten we op de x-as de weerstand, en op de y-as de lift. Zo'n grafiek noemen we de lift-weestands-polaire (of op z'n Engels een lift-drag-polar).
De tweede grafiek die jij meegaf, bevat twee grafieken in één: de al door mij genoemde aanstromingshoek op de x-as, en de lift op de y-as, de andere grafiek bevat wederom de aanstromingshoek maar nu tegen het moment.
Over het moment wil ik nu even niet meer kwijt dan dat een normaal uitziend profiel (niet een s-slag-type) de neiging heeft om de neus naar beneden te draaien. De grootte van dat draaimoment wordt in de grafiek weergegeven. Negatief = nose-down, positief = nose-up neiging.
Er zit nog één venijnigheidje is die polaire: die kun je nl. niet meteen vertalen naar jouw vliegtuig. Middels het hoogteroer/stabilo kun je de aanstromingshoek van de vleugel regelen. En bij een andere aanstromingshoek hoort een andere lift. Bij een andere lift hoort een andere vliegsnelheid (want de massa van je vliegtuig verandert niet [hoop ik voor je] ). Maar bij een andere vliegsnelheid hoort wel een andere Reynoldsgetal (want je koorde verandert ook niet zomaar).
Kortom, bij een vliegtuig hoort uiteindelijk een zgn. dynamische polaire die de lift en weerstand weergeeft bij de bij die lift behorende snelheid (vertaald in een Reynoldsgetal). De polaire die je meestal ziet, en ook die jij in je post hebt meegegeven is de zgn. statische polaire. Immers een dynamische polaire is weer specifiek voor een enkel vliegtuig en een statische is vliegtuigonafhankelijk.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Gr. Dirk.