profielwerkstuk r/c zeppelin

Beste mensen,

Wij willen voor ons profielwerkstuk een op afstand bestuurbare zeppelin maken. We hebben allebij wel ervaring met modelbouw. Ik, Jordi, vlieg met een Easystar en ik heb zelf een hovercraft gemaakt. Mijn klasgenoot, Patrick, heeft een off-road buggy en hij is nu bezig met een balsa zwever.
We hebben al veel hier en op rc-groups gelezen over zeppelins.
Er staan hier een aantal draadjes met nuttige info. Maar bijna alle draadjes lopen ''dood'' en staan vol met niet (meer) werkende links.
We hebben een aantal mogelijkheden bedacht. We kunnen het zo goedkoop en simpel mogelijk houden door onder een 20 liter ballon een x-twin hangen.
Maar omdat het voor het profielwerkstuk is willen we het wel wat proffesioneler aan pakken. We hadden bedacht om twee motoren aan een asje te maken en dit asje op en neer te laten kantelen door een servo.
Je kunt dan de twee motoren elk aan een aparte regelaar aansluiten.
We willen dan het gas en de richting mixen op mijn MX-12.
Dus naar links sturen door de rechter moter harder te laten draaien en andersom
Je kunt dan stijgen of dalen door het asje met de twee motoren naar beneden of naar boven te richten.
Voor de zak willen we isolatie deken van de ANWB gebruiken.
Dit schijnt daar aardig geschikt voor te zijn. Het is 210 cm lang en 160 cm breed en ik heb geprobeerd het aan elkaar te strijken en dat ging aardig goed. We zijn allebij wel bereid er wat geld in te steken maar het moeten niet enorme bedragen worden. Groot voordeel is dat we al een zender hebben. Investeringen zoals ontvanger en servo zijn ook geen weggegooid geld omdat we die ook in andere projecten kunnen gebruiken. Maar we zijn er nog niet uit welke motoren,regelaars,ontvanger vorm van de zak enz. we gaan gebruiken.

Al met al zal het een aardig moeilijk project worden.
Dus alle ideeen, sugesties en ervaringen zijn meer dan welkom.

Hoi,

Ik wil zelf ook een zeppelin bouwen en wou eigenlijk weten hoe het met jullie project is gegaan

hoe het met hetmateriaal is gegaan e.d.

We hebben de besturing af. We hebben hiervoor de printjes uit een servo gehaald en wat aanpassingen gemaakt.. De kanalen zijn ook gemixt in de zender. Ik zal binnenkort wel wat foto's posten en uitleg geven over hoe we de rest gaan doen.

Dit zijn een paar foto's van hoever we nu zijn. Ik zal binnenkort wel stukken uit het verslag hier plaatsen. Onder andere over hoe we de ballon ontworpen hebben en hoe we deze geplakt hebben. Ik heb nog veel meer foto's
De ballon is gisteren gemaakt en we gaan nu kijken of hij goed luchtdicht is en we gaan de gondel eronder hangen.

http://img224.imageshack.us/img224/36/img4750sa5.jpg
http://img224.imageshack.us/img224/620/img5012sy2.jpg
http://img518.imageshack.us/img518/594/img5027ed9.jpg
http://img145.imageshack.us/img145/9084/img5213qe8.jpg
http://img145.imageshack.us/img145/8360/img5298il7.jpg
http://img145.imageshack.us/img145/3027/img53111dn2.jpg

Mooi gelukt, die ballon... waar vullen jullie 'm mee?

Ik bedacht... met die twee-propeller-besturing zou je ook aan een zeppelin kunnen denken voor een X-twin mod... :-)

En, iets ingewikkelder, een hete-lucht-zeppelin... kan je de brander ook nog regelen.

Jammer dat zulke grappen vrijwel alleen binnenshuis kunnen vliegen...
Bart

goed idee, *schrijft op lijst met to-do*
ik heb nogal wat ervaring met het verbouwen van rc electronica om gewicht te besparen, dus dat moet zeker geen probleem zijn..

enige probleempje, helium. mss dat ik toch maar voor waterstof ga, ondanks al de nadelen.. 8O

ziet er heel mooi uit maar ik zou toch wel eens willen weten hoe jullie die ballon hebben gemaakt.
ben ooit is met mn broer bezig geweest maar we kwamen er toen niet uit. en na wat mislukte
pogingen en tijdgebrek wat kwam is het projekt stilgevallen maar misschien leuk om weer eens op
te pakken. veel succes met de rest.
@ alexander: waterstof heeft wel nadelen maar als je hem bij vuur vandaan houd dan merk je er niet zoveel van
is nog makkelijk te verkrijgen ook door water te spijten met elektriciteit maar daar wil de scheikunde-docent van
Jordi en Patrick hun vast wel mee helpen door het toestel van Hoffman(?) beschikbaar te stellen.

Waterstof hebben ze op school in een cilinder. Maar we gaan nog wel even vragen op het industrieterrein naar helium.
Omdat het brandalarm dit schooljaar al 2 keer is gegaan dankzij de scheikunde leraren denk ik dat ze wel even twee keer nadenken voor ze een goeie 100 liter waterstof in een ballon pompen. :lol:
@Flying Davy: Kijk eens in dit draadje van RC Groups: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=489372
Deze methode hebben wij ook gebruikt. Als het deel van het verslag klaar is waarin we de maak van de ballon uitleggen zal ik het hier posten.

oke super bedankt. hoop dat dit de info is die we nodig hebben om weer verder te gaan. jullie veel succes. maar gaan jullie die zeppelin binnen testen??
omdat je zegt dat het brandalarm al 2 keer is afgegaan door scheikunde leraren. lijkt mij dat jullie buiten geen brandalarm hebben :wink:.
helium hadden wij ook al naar zitten kijken, weet niet hoe zwaar het geheel is maar helium heeft niet echt een groot stijgggehalte. dacht dat het op
1 kubieke dm helium voor 1 gram lift neerkwam(of zoiets). dit had mn broer opgezocht dus je meot mij er niet op aankijken als het fout is :roll:.
weet overigens niet hoe dit zit met waterstof. vanaf hier nog maals veel succes ermee en het ziet er erg mooi uit. de complimenten

ik weet het, waterstof (en zuurstof) electroliseren uit water :)

maar ik volg dan het voorbeeld van een website die al lang niet meer bestaat, die een 2 meter hoge electrolise dinges hadden staan, gemaakt van van die 5cm pvc buizen :) (en dan 24v acculader er aan om maar snel genoeg waterstof te kweken :P

ik geloof dat helium inderdaad 1 gram per liter was, en waterstof nog net iets meer (dus het heeft ook voordelen ;))

als je buiten een foutje maakt met een grote waterstofballen dan liggen de ramen er ook wel uit! :P

we kennen allemaal het voorbeeld wel van de hindenberg(?). dat ie vlamvatte kwam niet door de waterstof maar door de verkeerde verf op dat ding.
maar het waterstof vond dit wel lekker en zorgde voor heerlijk openhaard vuurtje. dus Jordi en Patrick als je van je school af wil gewoon waterstof erin :wink:.
en de lift van waterstof is inderdaad het voordeel eraan, maar dat is ook het enige voordeel volgens mij.

Houd er wel rekening mee dat Helium echt hele kleine moleculen heeft en dat het overal doorheen gaat!
Een ballon uit 1 geheel zal de Helium het beste binnenhouden maar een ballon zoals van een zeppelin met al die naden erin zul je waarschijnlijk bijna continu bij moeten vullen.

Groetjes, Jesse.

valt wel mee, de truc van zeppelinnen is, dat aluminiumlaag op de folie de helium 'redelijk' binnenhoud.
de naden zijn het probleem niet, die kun je gewoon luchtdicht maken, het feit dat helium als water door een theezeefje door het plastic HEEN kan is het probleem, maar met gemetalliserd folie (van dat glimmende, dat in die thermodekens in de ehbo doos zit) is het probleem al bijna opgelost. echter 100% heliumdicht kan gewoon niet, zelfde geld voor waterstof, dat houd je ook neit binnen, daarom kun je waterstof moeilijk in een auto meenemen, omdat het door de fles heen lekt. NiMH batterijen hebben daar wat op gevonden, die binden de waterstof chemisch, totdat deze nodig is, dan komt de waterstof vrij.

maar on topic: helium kwijtraken is heel normaal, dat is waarom die opstijgende ballonnen met een kaartje er an ook weer naar beneden komen (anders zouden ze echt tot in de eeuwigheid blijven drijven) en ef en toe bijvullen tijdens het vliegen is ook normaal.

Alexander zei:
(...) maar on topic: helium kwijtraken is heel normaal, dat is waarom die opstijgende ballonnen met een kaartje er an ook weer naar beneden komen (anders zouden ze echt tot in de eeuwigheid blijven drijven) en ef en toe bijvullen tijdens het vliegen is ook normaal.
Ja, dat kan je mooi op dat kaartje schrijven: "Bijvullen met helium aub. Dan u wel!" :P

Bart

We hebben een nieuwe ballon gemaakt. De vorige was zo'n zeef dat we vandaag een nieuwe hebben geplakt.
Bij de vorige hadden we wat naden met contactlijm geplakt en dat bleef niet goed zitten. We hadden er ook wat met aluminium tape gedaan. We gingen met behulp van zeepsop kijken waar de ballon lekte. Dit vond de tape niet leuk.
Dus zie hier de nieuwe:

Patronen aftekenen op het folie
img55480or.jpg

img55523zb.jpg

Knippen
img55491nf.jpg

Op de plakronding plakken
img55622de.jpg

Strookje tape zorgt voor een stevige verbinding
img55636fl.jpg

Ventiel
img55710lu.jpg

Ballon opgepompt met lucht, staat niet strak.
img55771bw.jpg

img55764nk.jpg

De oude ballon, ik wil niet herkend worden na deze mislukking :lol:
img55858od.jpg

De lader + voeding
img55642uy.jpg

Nog even een foto van de mal voor de patronen.
img52495ex.jpg

Mal van het bakje
img51994bf.jpg

Plakmal, dit is handig bij het plakken van de patronen
img52022yb.jpg

De spoel van een x-twin motor, deze motortjes gebruiken we voor de zeppelin. Dit motertje heeft onze soldeer pogingen niet overleefd, draadje afgeknapt.
img53270mi.jpg

We zijn ook bezig geweest met het gondeltje, dit werkt nu ook goed.
Binnenkort is het de bedoeling dat hij gaat vliegen want het moest eigenlijk vrijdag al af zijn

ziet er goed uit :) ik ga denk ik voor mn eerste zeppelin ene beetej simpeler, gewoon de 'pillow shaped balloon'(2 rechhoeken tegen elkaar lijmen, de vorm van een kussensloop zeg maar, en opgeblazen lijkt het op een kussen, mde de dunne kant (waar je met je hoofd op ligt) aan de zijkant...

heo heb je die xtwin motor dan gesloopt :? te lang verhit met het solderen en daarna uit elkaar gehaald?

ik zou persoonlijk mn x twin niet slpen, maar gewoon twee 5 euro microservo's (8 gram incl plastic, kan je dus dik de helft afhalen) van de conrad openhalen, zit zeg maar dezelfde motortjes in, ff 2 reserve propellortjes van de xtwin erbij pakken, en je heb ook al mooie snelheidsregelaars van die servoprintjes :)

Hadden wij ook kunnen doen maar we moeten er ook nog een mooi verslag van kunnen maken hè.
Als je eens wist hoelang we wel niet bezig zijn geweest met die maten van de stroken. :( Die plak hulp is precies de helft van het zijaanzicht van de ballon. Als we alleen twee vierkante stukken folie aan elkaar hadden geplakt dan hadden we lang niet zo veel hoeven rekenen. En omdat we dit werkstuk voor de vakken natuurkunde en wiskunde maken, moet er toch wat gerekend worden. :)
Het draadje van het x-twin motertje was afgebroken. En we hadden toch een nieuwe liggen dus waarom moeilijk doen.
We hadden er ook aan gedacht om de motertjes van een servo te gebruiken. Maar we wouden zeker zijn dat de prop mooi bij het motertje paste.

Als het niet het profiel werkstuk was hadden we het waarschijnlijk ook makkelijker aangepakt. En eerlijk gezegd lag het dan waarschijnlijk ook al ergens in een hoekje bij de andere onafgemaakte projecten :oops: :lol:

Back