project: aerodynamica in een windtunnel

Dat ziet er goed uit! :thumbsup:
En volgens mij gaat het lukken om in april op de wetenschapsexpo in Brussel ermee te verschijnen.

Johannes

Onschuldige witte rook is makkelijk te maken door het vormen van Salmiak.
Men neme een flesje met zoutzuur en een flesje met Amoniak oplossing en laat dat borrelen. Voeg via een kort Y-stukje beide gastromen bij elkaar en er ontstaat ter plekke een mooie witte rook die zich goed laat fotograferen, het ontstane poeder is onschuldig en eetbaar bovendien.
Ik heb dit ooit tegepast bij de ombouw van een droogtunnel naar windtunnel voor een project op de Agrarische Hogeschool.
Maak met wat klemmen de gasstromen regelbaar om de rook zo dik mogelijk te maken. Samen met een een klein beetje gereduceerde perslucht en een paar wasflesjes is dit in een handomdraai te maken. Probleem zou nog kunnen zijn om voldoende sterke oplossingen te vinden, maar op scholen zijn die meestal wel voorhanden.
Oppassen voor de afzonderlijke componenten, want het zijn beide agressieve stoffen.
Dat het goed werkt ontdenkte ik toen wij tijdens wat intensieve metingen op onze schouder getikt werden door mede studenten en achterom keken, in de techno hal hing een dikke witte mist :-)
Ammoniumchloride - Wikipedia

Laatst bewerkt:
We hebben 1 van de prijzen gewonnen op de wetenschapsexpo.
We mogen met onze groep het project in spanje voorstellen. Weliswaar zonder windtunnel, omdat die niet mee zal kunnen op het vliegtuig of bus.

Back