Project AH-1S COBRA

Hei Didier ,

Ja ik heb wat tijd op het moment .... dus we moeten daar gebruik van maken he ... ;-)
En dat doen we dus ook ...

Qua verlichting ben ik bezig met de man van OPTOTRONIX ... we gaan proberen een juiste correcte verlichting te vinden voor dit model ....
Voor mij is dit nog helemaal nieuw , dus ik hoop op een goed advies van deze man van OPTOTRONIX .... maar we gaan ons best doen he ...

De romp ligt reeds op de bouwtafel en heeft de eerste gaatjes gekregen voor de revetten , daar de staart nu "bijna" helemaal klaar is ligt deze even aan de kant ..... :-) ...... pictures komen eraan ..... ( en ik denk dat ik nog een zakje revetten moet bestellen ) ;-);-)

We gaan door .... hup hup hup hup met de Geit of is het ....................... "COBRA" ... ;-) :-)

Grtz

Ronny

Laatst bewerkt:
Optotronix

Hoi Ronny,

Ik ben zelf erg te vrede met de verlichting van OPTOTRONIX :zon:. Ik heb ze nu al in twee toestellen ingebouwd, al waren het wel vliegtuigen (niet van mij), maar erg mooi :D :p
Zoek wel uit hoe de plaatsing en verloop is van je Strobe, NAV en Beacon lichten. Een 1W emitter is al genoeg voor een toestel van 2 meter span/rotor. Je kunt niet direct in de LED kijken zonde lasogen te krijgen 8-). Pas dus op dat je tijdens het vliegen niet je verlichting moet uitzetten om door te kunnen vliegen.

Ik volg het met veel plezier.
Keep up the PERFECT work.

Groetjes Rob.

Hei Rob ,

Merci voor de INFO ... ;-)
Ga volgende week eens proberen om ergens eens iets te gaan bekijken LIVE ivm de verlichting ... ik hoop op een goed advies van de man van OPTOTRONIX .... ik moet me hier in laten begeleiden daar ik dit nog nooit eerder geplaatst heb ...
Qua sterkte IDEM , .... ;-)
Maar het zal wel lukken .... we doen ons best om het te laten lukken , en lukt het niet van de eerste keer , dan doen we het gewoon opnieuw totdat we de juiste hebben ...

Merci ...
Ronny

De rompwerken

We zijn reeds begonnen aan de romp ,
We hebben eerst de documentatie grondig bekeken vooraleer we hier enig lijntje hebben getrokken , daar deze revetlijnen op de romp verschillend zijn ..
Er zijn revetlijnen gemaakt op 1.1 cm van elkaar af en op 4 mm van elkaar af ... dit hebben we zo over genomen van de echte COBRA ...

Honderden revetjes zijn reeds ingelijmd en honderden gaatjes wachten nog op deze revetjes.

Enkele sfeerbeelden ..

DSC01743.jpg

DSC01744.jpg

Revetjes op 1.1 cm
DSC01748.jpg

DSC01749.jpg

Snap_20111010002107_004.png

Snap_20111010002140_005.png

Revetjes op 4 mm ( de baan onder de cockpit ;-) )
DSC01752-1.jpg

DSC01751.jpg

DSC01755.jpg

DSC01756.jpg

DSC01758.jpg

DSC01759.jpg

Grtz
Ronny

Laatst bewerkt:
Hey hey, aan de snelheid te zien waarmee je vordert verdenk ik je ervan met twee boormachientjes tegelijk te boren... hoog tijd dus om zelf ook weer eens iets te posten...

Heligroeten,

Nick

Dju Nick , ge hebt me door .... ;-)
Maar allee POST maar eens iets in je eigen draadje ..
Ik ben zeer benieuwd en kijk er naar uit .... ;-)

Grtz

Ronny

Mijn god, wat een engelengeduld!
Vooruitgang lijkt traag maar de aanhouder wint. Heel benieuwd naar het eindresultaat!

Work in Progress !!!

@JacobsT ,
Hmmmm geduld moet je niet hebben hiervoor , het is eerder PASSIE ... het is schaalhelibouwen .... ;-)
Zo goed mogelijk een REAL HELI nabouwen ... THATS THE SPIRIT ...
Je weet dat het enkele jaren kan duren vooraleer je klaar bent met zo een model als dit ...
Maar ik snap wat je bedoeld .... de vooruitgang is traag , dat is waar .... maar ik ben zelf ook zeer benieuwd naar het eindresultaat .... tegen eind volgend jaar zullen we al iets verder zijn ....
Maar daar denken we nu nog niet aan ..... ;-) eerst nog enkele honderden gaatjes boren .... :-)

De honderden gaatjes die gisteren geboord waren zijn voorzien van revetjes .... ;-)
De revetaantallen slinken met grote aantallen .... ik zal den Guy nog eens moeten e mailen , want we gaan belange niet toekomen met de laatste aangekochte revetten ... op naar de 10000 revetten .... GO GO GO ..... ;-)

Maar OK , enkele sfeerbeelden :

De revetwerken onderkant romp :

DSC01760.jpg

DSC01761.jpg

Het eindresultaat :
DSC01762.jpg

DSC01763.jpg

DSC01764.jpg

DSC01765.jpg

DSC01766.jpg

Morgen nog een neppaneel maken en weer verder aftekenen en boren en uiteraard revetteren ... ;-)

Maar eerst een NIGHTSHIFT draaien nu ..... ;-)

Grtz

Ronny

Laatst bewerkt:
Neppanelen !!!

Ook op de romp van deze COBRA zijn er vandaag neppanelen gemaakt ... !!!!
Deze simuleren de panelen na die zich op de echte COBRA bevinden voor acces te krijgen tot EXTERNAL POWER enzoverder ...

De panelen zijn nog steeds gemaakt uit plastic card van 0.4 mm en voorzien van de nodige revetjes ...
Ook zijn er weer revetlijnen afgetekend .... ;-)

Enkele sfeerbeelden ...

DSC01767.jpg

DSC01768.jpg

We zoeken naar de juiste afstand en plaats voor de revetten , dit kan leiden tot meerdere streepjes vooraleer we gaan boren ... het is gewoon de juiste positie vinden ... zoals op de REAL ONE ... ;-)
DSC01769.jpg

DSC01770.jpg

Snap_20111012193227_001.png

DSC01771.jpg

DSC01772.jpg

Let op het gaatje boven de EXTERNAL POWER is NIET MISGEBOORD , maar is een ventilatiegaatje voor de dampen die vrij komen van de batterij .... zie de foto van de REAL ONE ... ... :-)
DSC01773.jpg

Snap_20111012195315_003.png

DSC01774.jpg

En de volgende revetlijnen zijn weer afgetekend ... we hebben vandaag ook weer 2 zakjes revetten besteld daar we zoals verwacht niet gaan toekomen met de huidige ... het aantal komt dan op 8 zakjes ... 9600 revetten dus ... ik denk dat we er niet zoveel meer gaan nodig hebben , maar je weet maar nooit ... we hebben er nu weer een kleine 1000 geplaatst ...
DSC01775.jpg

DSC01776.jpg

We gaan dit paneel later afwerken , uitsnijden , en achter dit paneel gaan we een gaas plaatsen , dit is voor later , want we hebben de gaas nog niet in huis .. :-) ;-)
Snap_20111012195549_004.png

DSC01778.jpg

We proberen zoals steeds een goede compromis te krijgen tussen de echte heli en dit schaalmodel , er wordt gelet op de afstand van de revetjes , de details , enzoverder .. zijn er bijvoorbeeld 4 revetten op de echte , dan komen er ook 4 revetten op de schaalheli ... we letten wel op dat het niet OVERKILL wordt .... ;-)

En we gaan uiteraard verder ....
Morgen krijgen we een pakje , en dan kunnen we even verder gaan met de staart af te werken .... ben zelf benieuwd .... ;-)

Wordt vervolgd

Grtz
Ronny

Laatst bewerkt:
Work in Progress !!! Staartwerken ....

We hebben weer wat gedaan ... ;-)
Deze keer een iets langer verhaal en meerdere foto's ... ;-)

We hebben de nodige revetten ingelijmd in de romp ...
DSC01783.jpg

DSC01784.jpg

Dit is wat er nog overblijft van de 1200 revetten ...
DSC01785.jpg

Zo nu gaat de romp even aan de kant en we gaan verder met de staart .... daar moesten we nog iets aan doen .. ;-)

We hebben vandaag het pakje binnengekregen zoals ik eerder vermeld had ...
In dit pakje zaten de onderdelen die gebruikt zijn om volgende zaken te maken ...
De verlichting op de staart en de RADARWARNING UNITS op de staart ...
Hier hebben we enkele dagen over gepiekerd en gezocht naar het juiste materiaal hiervoor om het volgende te bekomen ...
Dit is wat we moeten overbrengen op het schaalmodel ..
Snap_20111012073736_007.png

De onderdelen die hiervoor gebruikt gaan worden ..
DSC01786.jpg

Zo .... aan de slag dan maar ... ;-)

Eerst de nodige documentatie bekijken en dan een eerste fit van de onderdelen ..
DSC01787.jpg

DSC01788.jpg

DSC01789.jpg

DSC01790.jpg

Bovenstaande positie is OK voor mij ,
Nu de RADARWARNINGUNITS ..
Eerst even uitsnijden uit de geleverde onderdelen :
DSC01791.jpg

Voila , en een plastic card malletje maken voor deze RADARWARNINGS op te lijmen .
DSC01792.jpg

DSC01793.jpg

DSC01795.jpg

DSC01796.jpg

DSC01797.jpg

Zover zijn we al ...
DSC01798.jpg

opschuren om nadien de verf te laten hechten ..
DSC01801.jpg

De eerste zit erop , deze zit op de uitsnijding van de romp en is dus ook aan deze vorm aangepast , de schroef houd deze druppel ook mee vast en in positie .. ;-)
DSC01802.jpg

Zoals op de foto te zien is komt boven op deze druppel nog een rondeke ... ;-) hier komt geen verlichting in , de verlichting gaat later schuin naar onderen gericht zijn zoals bij de REAL ONE ... dit zal dan ook met precisie uitgesneden moeten worden op de druppel ...
DSC01803.jpg

Met een dremel en een schuurhulpje is dit geen enkel probleem ...
DSC01804.jpg

DSC01805.jpg

DSC01807.jpg

En het geheel op de staart gemonteerd ...
DSC01808.jpg

DSC01809.jpg

Nu de RADARWARNINGS ... ;-)
DSC01810.jpg

DSC01812.jpg

En de nodige revetten komen hier ook weer van pas ...
DSC01813.jpg

DSC01814.jpg

Zo is het beeld op de staart ... ;-) ik zijn tevreden ...
DSC01815.jpg

DSC01816.jpg

DSC01817.jpg

DSC01818.jpg

En als laatste een TOP VIEW ...
DSC01819.jpg

Dit moesten we hebben en ..... is het gelukt ?
Snap_20111014233839_001.png

Dit was de staart in het prille begin ... weten jullie nog ....
DSC01542.jpg

Zo deze druppels worden later voorzien van verlichting .... en we zijn weer een stapje verder .... nog enkele zaken moeten er gebeuren aan de staart ... maar daar meer over in de volgende postings ...

Wordt vervolgd ...

Grtz

Ronny

Laatst bewerkt:
He Ronny, sterk bezig,.... echt sjiek

ps: ziet ge in bed nog geen revetjes voorbij komen,
1 revet, 2 revetjes,.... 9935 revetjes, lol;)

prachtig werk,.... groetjes

Hei ,

Merci voor de compliments ....

Neen , hahaha , ik zie geen revetjes voorbijkomen .. als ik in bed lig dan slaap ik of ... ;-)

Grtz

Ronny

Indrukwekkend, kan niets anders zeggen. Verder ook mijn complimenten voor het uitgebreide verslag.

Ik kan het verkeerd in schatten maar als ik naar de verhoudingen kijk van de staart t.o.v. units die op de romp zitten dan "lijken"de units die jij op je romp hebt aangebracht iets groter te zijn.

(zie het maar als muggezifterij ;))

Zover zijn we al ...
DSC01798.jpg

Ronny

@ Super john ..

Merci ... we doen ons best ... ;-)
Je hebt een punt , de juiste verhoudingen zoeken en een juiste consensus vinden is altijd een " klein " probleem ..
We hebben het er al eens eerder over gehad , de maten en verhoudingen van de schaalromp tov de real one zijn verschillend ... maar we hebben tot nu toe dit kunnen camoufleren ...
Ik heb lang gezocht naar de juiste materialen hiervoor daar het niet TE KOOP is in de winkelracks van een modelbouwwinkel ...
Ofwel zijn de drops te klein en trekt het helemaal op niks ...
Ofwel zijn de bolletjes te groot of te klein die op de drops moeten komen ...
Ook moest ik rekening houden met de houder van de LED die er nadien in komt voor de LED te plaatsen ...
Dus het is iets moeilijker om het zelf te maken zulke dingen ...
Maar .... we kunnen dit nog iets camoufleren later als we het gaan spuiten .... dan lijken ze iets kleiner als we ze iets lichter spuiten dan de rest er rondom ...
Maar dat is nog even wachten ...

Maar bedankt voor de info .... je kijkt echt mee en dat doet me plezier en kan me alleen maar helpen om deze COBRA tot een goed eind te brengen ... :-)

ROMPWERKEN :

We gaan uiteraard verder met de rompwerken , meten , aftekenen en revetteren zijn de hoofdbezigheid op het moment ....
Na weer een grondige inspectie te hebben gedaan op de documentatie wat we hebben zijn er weer lijnen en streepjes getrokken op 4 mm en 1.1 cm ...
Dit heeft het volgende opgebracht ... ;-)

Enkele sfeerbeelden :

DSC01833.jpg

DSC01834.jpg

DSC01835.jpg

DSC01836.jpg

DSC01837.jpg

DSC01838.jpg

DSC01839.jpg

DSC01840.jpg

DSC01841.jpg

Inside The Snake ...
DSC01842.jpg

DSC01843.jpg

Vele revetlijnen moeten nog afgetekend worden , vele gaatjes nog geboord worden ... maar we gaan verder !!!!
Oleeeeeeeeeeeeeeeee ;-) :-) ;-) :-)
Nog ongeveer 1200 revetjes te gaan .... ;-)

""Een 'schaalmodelbouwer' kijkt niet uit naar de tijd wanneer zijn model klaar is ...
Hij 'kijkt uit' naar de tijd dat hij eraan kan hobby'en" ... ;-)

Grtz

Ronny

Laatst bewerkt:
Laatste revetlijnen .... !!!!

Vanavond de ( laatste ) revetlijnen afgetekend op de zijkant van de romp , als we deze geboord hebben en alle gaatjes voorzien hebben van revetjes dan is het verre gedaan met revetteren ... :-( en ik was juist gewend aan deze revetjes .... hmmmmmmm ... jammer ... *-*

Even de voorlopig laatste beelden van de gele plakband met afgetekende revetlijnen ...

DSC01844.jpg

DSC01845.jpg

DSC01846.jpg

DSC01847.jpg

DSC01848.jpg

De allerlaatste lijnen zijn waarschijnlijk voor dinsdag ( op de neppanelen en onderkant romp ) ...
Dan is het aftellen en kunnen we het juiste aantal revetten wat we geplaatst hebben ook eens vermelden ....

See You Tomorrow ............ ;-)

Grtz

Ronny

Laatst bewerkt:
Work in Progress !!! Battery Acces panel

Vandaag zijn we gestart met het maken van de 'neppanelen' op de romp ...
Vooral het Battery Acces paneel moest volledig nieuw gemaakt worden ...

Enige tekst , uitleg ...... en uiteraard foto's :

Snap_20111017123244_006.png

Snap_20111017123628_007.png

De tekening is gemaakt op plastic card van 0.4 mm ..
Meten , passen , vergelijken ... en dit is het resultaat
DSC01850.jpg

DSC01851.jpg

Dit paneel is voorzien van de nodige sleufjes , dit hebben we gedaan met een dremel frees van 0.6 mm ..
DSC01852.jpg

DSC01853.jpg

DSC01854.jpg

Op dit paneel komen onder en boven nog extra versterkingen , deze zijn uiteraard weer gemaakt uit dezelfde plastic card ....
DSC01855.jpg

Even uitlijnen met plakband , hier kun je zulke kleine dingen tegen op plaatsen , en dan ben je vrij zeker , dat ze niet uit positie schieten vooraleer de lijm nog niet droog is ...
DSC01856.jpg

Het eindresultaat , beter kreeg ik het niet ... ;-) heb mijn uiterste best gedaan ... :-)
DSC01857.jpg

Op de romp ...
DSC01858.jpg

Met de nodige revetjes op de juiste plaats :
DSC01859.jpg

DSC01860.jpg

DSC01861.jpg

Ook alle gaten zijn voorgeboord op de vooraf geplaatste revetlijnen .... de laatste 'grote' revetwerken kunnen starten ... ;-) .. :-)
DSC01862.jpg

DSC01863.jpg

DSC01864.jpg

DSC01865.jpg

DSC01866.jpg

DSC01867.jpg

De 2 andere 'neppanelen' zijn ook maar in 1 weg gemaakt , de plastic card lag toch binnen handbereik ;-)

indien alle revetten geplaatst zijn volgen de volgende foto's , het zijn er zo een 1000 tal , dus het zal nu wel even duren .... ;-)

Speciaal voor Didier ,
Hij vraagt zich af , ik hoor hem al denken , slaapt die niet , moet die niet werken , enzoverder ...
'STRATUS' me , meself and I , heeft vanaf heden , eigenlijk vanaf 22.00 uur vanavond 3 weken " verlof , vakantie , URLAUB " ;-) :-) deze moesten nog op voor het einde van het jaar , vandaar ..
De vrouw en de zoon gaan beiden naar school ... dus we hebben de baan vrij voor de 'COBRA' .... ;-)
Hier en daar zijn er werken gepland aan het huis en de tuin , maar das PEANUTS ....
Ook neem ik geregeld tussen pauzes om geen revetogen te krijgen .. ;-)

Dit gezegd zijnde .... en een mysterie opgelost voor Didier ..... ;-) ,

Wat zeggen we dan .....

Gaaaaaaaaaaaaaaan met die 'SNAKE' ...... :-) :-) :-) we hebben er zin in ....

Grtz

Ronny

Laatst bewerkt:
Marathon Build ... !!!

Snap_20111017225413_009.png

Snap_20111017225431_010.png

Snap_20111017225354_008.png

Het plaatsen van de revetten gebeurd nog steeds met secondelijm ...
Ik heb een klein bolletje gelijmd op een houten plankje , dit ' secondelijmzwembadje ' de naam zegt het al laat ik vollopen met secondelijm ...
Ik neem 1 revet met de pincet en dompel het steeltje in het ' secondelijmzwembadje ' ..
Dan duw ik deze in het voorgeboorde gaatje .... moest er nog overtollige lijm vanonder de revet vandaan komen , dan veeg ik dit af met een stukje keukenrol ....
Enkele sfeerbeelden ..
DSC01877.jpg

DSC01878.jpg

De revetten van pakje nummer 8 ...
Ik knip deze van de steeltjes af met een lexanschaar ... dit is de snelste en efficiëntste manier .... vroeger deed ik dit met een mesje , 1 voor 1 ... duurde eeuwen ... maar nu met de lexanschaar is zo een pakje op 3 minuten klaar voor gebruik ...
DSC01872.jpg

Deze revetten zitten reeds in de romp .... 200 stuks bij de teller van 8400 maakt 8600 op dit moment ....
DSC01873.jpg

Morgen een DRY FIT op de romp met alle reeds gemaakte onderdelen ....
Ben eens benieuwd hoe het uitziet ....
En dan gaan we uiteraard verder met de build ...
DSC01889.jpg

Good Night .... ;-)

Grtz

Ronny

Laatst bewerkt:
Ok..da's duidelijk..pfff, vakantie..:-)
en..10h bouwen op 1 dag??? da haal ik nog niet in een week...Waarom zijn er geen 8 dagen in een week voor ons? en voor ronny maar 7, anders haalt het ook niks uit :-)

Nee, serieus, het ziet er geweldig uit, dit zijn dingen die ik later nog allemaal ga moeten doen aan de kiowa, gelukkig dat we er elk uur plezier aan beleven, want da's nog altijd het belangrijkste!

keep up the good work!

Hei Didier ....

Yep , elk uur is een goed uur ... zeker weten .... :-) Oeeee Jheeee ... ;-)

(A propos) , zaterdag zullen we er zijn rond 14.00 uur , CORSAIRK alias Ron kon dan ook ....
Dan wedde da ook al .... ;-)

Grtz
Ronny

Laatst bewerkt:
Hey Ronny, machtige updates jongen. Enne 10 uur per dag bouwen... man... man...
Als ik dit ten huize Blue Bird invoer staat de vakbond aan mijn deur.
Schitterend werk. 'k Zit ervan te snoepen. Nu jij 3 weken verlof hebt en ik nog enkele uren vast zit aan de afwerking van de T-Rex 600 haal ik je nooit meer in...

Daar ik momenteel (niet gepland) in het buitenland ben voor testvluchten met nieuwe UAV-concepten, stuur ik je later op de week een antwoord op je mail.

Heligroeten,

Nick

Laatst bewerkt:
Back