Project Carrier 2020

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door stunthenk, 2 feb 2020.

  1. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    808
    Locatie:
    Amersfoort
    Antwoord aan Hans: ten eerste denk ik het best met mijn handen! Ten tweede moet je, om het zwaartepunt te kunnen bepalen, weten wat de gewichten van de onderdelen zijn. En, gezien de gewichtsverschillen van balsahout kan ik dat niet op papier bepalen. Ten derde, het gaat hier om een elektrisch aangedreven model met een plankromp, dus met de (her)plaatsing van de accu kun je alle zwaartepuntsproblemen makkelijk oplossen, zoals is gebleken.
    En Bruno, ik kom binnenkort even langs. Heb je nog voldoende stekkertjes?
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  2. Hans1679

    Hans1679

    Lid geworden:
    20 jan 2020
    Berichten:
    58
    Locatie:
    amsterdam
    `Had je dit bericht gelezen? https://www.modelbouwforum.nl/threa...er-vanwege-drones.229134/page-59#post-4024109

    Ik ben het niet met je eens. Je bouwt het model helemaal af en komt uiteindelijk tot de conclusie dat het zwaartepunt niet klopt. Als het nu is nadat je een proefvlucht hebt gemaakt dan kan ik erin komen maar nu?
    Met wat simpele planimetrie en wiskunde is tot op een paar procent nauwkeurig te bepalen waar het zwaartepunt komt te liggen. Van vrijwel alle onderdelen is het gewicht verder bekend of weten anderen het je te vertellen. Vlakken kunnen eventueel onderverdeeld worden in eenvoudig berekenbare delen en ik ga ervan uit dat je weet welke kwaliteit, lees gewicht per volume-eenheid aan balsa je her en der gebruikt.
    Dat je de rompvorm noemt is ook niet reëel, een opgebouwde romp heeft vergelijkbare mogelijkheden voor het onderbrengen van onderdelen en vaak hoeft de zaag er niet in! Het gaat zelfs zó ver dat het zinvol is het model voor wat betreft manoeuvreren over de dwarsas te beoordelen, de zwaartepunt beïnvloedende zwaardere onderdelen zo centraal mogelijk te plaatsen en bijvoorbeeld de motorgondels in te korten of mag dat niet i.v.m. schaalnauwkeurigheid in deze klasse?
    Als je winnen wilt zou ik als ik jou was werkelijk alles uit de kast halen of een ander eens laten voorrekenen als je het zelf niet gewoon bent.

    Op het bericht dat ik hierboven aanhaal volgt bij toeval een reactie van iemand die het heeft over 'de plank volledig misslaan'..... grappig..... ik denk namelijk dat ik 'het bij het rechte eind heb'.
     
    Laatst bewerkt: 8 mrt 2020
  3. H.B.Busking

    H.B.Busking Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    9.199
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Heej... een schoolmeester op het forum? Vanuit het niets een tendens in opmaat.
    10 geboden van de modelbouw?
    Hadden wij een bericht moeten lezen?

    Geen wetenschap bedreven, soms toegepast voor de leut en uitdaging, en soms om grenzen van eigen kunnen te verleggen en te delen.
     
    Laatst bewerkt: 8 mrt 2020
    F2B vindt dit leuk.
  4. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.799
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Schrijfstijl, en vooral stijl van discussiëren, komt me bekend voor...

    EDIT: En het feit dat zonder dat daar een aanwijsbare reden voor is, IK er bij gehaald word in een draadje, een discussie en een "opmerking plus antwoord" wat werkelijk helemaal NIKS met lijnbesturing te maken heeft, doet me de nekharen overeind staan. Dat lijkt verdomd veel op iemand die ik al heel erg lang ken...
    (en als ik gelijk heb, dan kan ik kort zijn, je hebt het nog nóóit bij het rechte eind gehad...)
     
    Laatst bewerkt: 8 mrt 2020
    janhein, F2B en H.B.Busking vinden dit leuk.
  5. CL carrier

    CL carrier

    Lid geworden:
    5 jun 2014
    Berichten:
    198
    Nou Hans; Wat is je probleem?
    Iedereen doet het op zijn eigen manier.
    Ken ik jou trouwens?
    Waarom zo fel? Het zijn maar modelvliegtuigjes.
    Je weet kennelijk helemaal niets over deze klasse en toch een oordeel.
    Zoek hulp!

    MVG

    Max
     
    F2B, H.B.Busking en janhein vinden dit leuk.
  6. CL carrier

    CL carrier

    Lid geworden:
    5 jun 2014
    Berichten:
    198
    Oh wacht;

    Je neemt ons in de maling dit is een geintje................
    Maar wie ben je?

    MVG

    Max
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  7. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.799
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Denk niet dat hij je dat gaat vertellen...
     
  8. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    8.043
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Nee, van dat formaat nog niet.
    Edit: Gaat lukken.
     
    Laatst bewerkt: 11 mrt 2020
  9. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.655
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    algemene waarschuwing aan alle betrokkenen die hier ineens posts missen,

    hou het netjes of we gaan er op een andere manier mee om devolgende keer.

    dank u.
     
  10. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    808
    Locatie:
    Amersfoort
    Vandaag heeft Bruno zijn soldeerbout-magie toegepast op de Savage! Met als gevolg dat nu de motoren netjes aan de regelaars zijn verbonden; de draden vanaf de motor lopen mooi strak naar achteren de vleugel in, waar de regelaars zitten. Omdat de accu ook de vleugel in gaat verdwijnen, heb ik de neus leeggemaakt. Daar komt een velletje oracover overheen, zodat er geen haan naar kraait.
    IMG_1237.JPG
    In de buitenvleugel heb ik, tussen de romp en de motorgondel, een klittenbandbedje gemaakt voor de accu. De stroken klittenband zijn op strookjes 5 mm breed, 1,5 mm dik multiplex gelijmd en geniet; die stroken zijn dan weer tegen de voorkant van de vleugelliggers gelijmd. Dat zou wel moeten blijven zitten.... de regelaars zijn gewoon in de vleugel gefoefeld; door de strakke draden zullen ze wel blijven zitten zonder vastgelijmd te worden.
    IMG_1238.JPG
    Let vooral ook op het koppelstukje, door Bruno van XT 60 en 4mm goud stekkers gefabriekt, (helaas slecht zichtbaar, sorry Bruin) wat er voor zorg gaat dragen dat de beide motoren en regelaars door één accu gevoed kunnen worden. Op de foto zie je een 1800 MaH accu (samengesteld uit overlevende cellen van meerdere pakketten, vandaar dat ze in heldere folie zitten ipv oracver blauw) maar er past ook een 2200 MaH accu in.
     
  11. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    808
    Locatie:
    Amersfoort
    De Savage is af! Vanmorgen een accu opgeladen en de motoren ingesteld, op recept van Bruno: handvat aansluiten, schakelaar aanzetten, volgas geven en dan de tweede pool van de accu aansluiten. Zo weten de regelaars wat volgas is, aldus Bruin. Los van dat dit een lastig karweitje is, gezien de plaats van de accu, lukte het met hulp van mijn egaa prima! En beide motoren liepen per ongeluk toevallig ook nog eens de goede kant op. Moet nu alleen nog een manier verzinnen om de meenemermoer goed aan te kunnen draaien met de motorkap om de motor...
    IMG_1246.JPG
    Ik wou vanmiddag gaan vliegen, maar nu hebben ze het veld dicht gegooid! Alsof je met 2, 4 of hooguit 6 man op een verder leeg stuk polder enig gevaar op besmetting loopt. Helaas wordt het dus voor een verslag van de vliegprestaties van de Savage wachten op betere tijden.
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  12. H.B.Busking

    H.B.Busking Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    9.199
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dat is toch een lap om de prop en een goede -ringsleutel- om de moer en dan iets aanjassen.
    Geen steeksleutel! Bij staal gaat dat wel, maar bij alu kan de sleutel doorslaan.
    Overtrekken moet je niet... dan lost het ook niet goed, of kans op breuk. Vast is vast.
     
  13. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    808
    Locatie:
    Amersfoort
    Het probleem is dat de meenemer meeslipt op de as. Ik moet dus de motor tegenhouden bij het aandraaien.
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  14. CL carrier

    CL carrier

    Lid geworden:
    5 jun 2014
    Berichten:
    198
    Henk, Henk;
    Zo vaak stunt gewonnen dat de beker naar jouw wordt genoemd en dan is dit een probleem?
    Zaagsneetje in de astap en een schroevedraaiert.
    Of; mogelijkheid 2; met 3 boutjes aan de motor schroeven. Hoeveel WC-papier en handgel heb je daarvoor over?
    Er is toch wel een voetbalveldtje in de buurt?

    Succes!!

    Max
     

    Bijgevoegde bestanden:

  15. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    808
    Locatie:
    Amersfoort
    Ik schreef niet dat ik er niet uit zou komen, ik schreef dat ik nog een manier moest verzinnen! Maar toch hartelijk dank voor de suggesties!
     
  16. CL carrier

    CL carrier

    Lid geworden:
    5 jun 2014
    Berichten:
    198
    Dat ding moet vliegen! volgens mij wordt dit een topper.
     
    Robert Schulze en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  17. H.B.Busking

    H.B.Busking Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    9.199
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Beetje vet op draad. Dan gaat de moer iets makkelijker dan de rest.

    De meenemen moet wel kunnen bijten op de conische klemming.
    En de klemming zou goede passing op de motoras moeten hebben.

    Wat som ook nog werkt is een grof schuurpaper pakkinkje tussen prop en meenemer.

    Mooi ding! Veel pret ermee Top!
     
  18. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    8.043
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Vandaag stonden dan eindelijk alle sterren goed (de GWK/cameraman was er zelfs voor op de fiets gekomen) en moest het maar gebeuren.
    Even de stootstang op het oog goed zetten, fijntrim volgt later.
    IMG_20200519_112826.jpg
    Nog een laatste inspectie:
    IMG_20200519_112956.jpg
    Accu d'r in, lijnen en handvat eraan, motoren liepen dezelfde kant op, dus hup met dat ding:
    IMG_20200519_113414.jpg
    Video, or it didn't happen:

    Besturing nog iets te 'levendig', hoogteroer niet helemaal neutraal en dan toch al zo vliegen.....:beer: :yes:
     
    Beton, HansH en H.B.Busking vinden dit leuk.
  19. H.B.Busking

    H.B.Busking Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    9.199
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Huh? Hoveren aan de lijn?
    Gaat wel mooi... beetje draaierig zou ik er wel van worden... maar het gaat mooi!
    Gr Bas
     
  20. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    8.043
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Wedstrijd met die dingen:
    Denk 'gras' = 'water'.
    1. Opstijgen van een 50 cm hoog (meegebogen) vliegdek van een meter of 8.
    2. meteen 7 ronden zo snel mogelijk vliegen.
    3. daarna 7 ronden zo langzaam mogelijk, waarbij de invalshoek niet boven de 30 ° mag komen.
    4. daarna een landing op het dek, compleet met uitklapbare haak en vangtouwen...
    Zo'n kist een beetje rondvliegen is een koud kunstje, de bovenbeschreven taken goed uitvoeren daarentegen, hogeschool vliegwerk.
     

Deel Deze Pagina