Project East Wind

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door stunthenk, 18 nov 2020.

  1. Énke Blériot

    Énke Blériot Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.568
    Locatie:
    Zwolle
    Te snel voor de fotograaf
    Gefeliciteerd Henk..

    Was heerlijk om samen "power" te vliegen..

    Ging wel hoog. .tot in de nevels..
    IMG_20210102_133045.jpg
     
  2. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.216
    Locatie:
    Den Haag
    Heb je de timer schoongemaakt voor eerste gebruik??
     
  3. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.032
    Locatie:
    Amersfoort
    Nee maar wel getest. En toen deed ie het steeds. Nu ook weer, trouwens....
     
  4. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.216
    Locatie:
    Den Haag
    Ja maar met warmte, trilling e.d lopen ze wel s vast. Ik zou m schoonmaken in een trilbad in wasbenzine. Opdraaien en lopend in t trilbad leggen. Ik doe zelf water in t trilbad en dan de timer lopend in een jampot met wasbenzine. Als alles schoon is aan de lucht nachtje laten drogen en smeren.
    Smeren doe je met naaimachine olie verdund met wasbenzine. Na verdampen zit er een dun filmpje op.

    Ik wil dat ook voor je doen als je wil. Kan m dan ook wel verder nakijken..
     
  5. Énke Blériot

    Énke Blériot Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.568
    Locatie:
    Zwolle
    Yes....ik kon hem in beeld houden!!!


     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.216
    Locatie:
    Den Haag
    En nu kan t afstellen beginnen ..
     
  7. Énke Blériot

    Énke Blériot Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.568
    Locatie:
    Zwolle
    Ja...ingrijpend..moet rechts/rechts worden ipv linksom..spelen met de zijtrrek...gaat je vast lukken Henk!!!

    Timer doet nog steeds vervelend...henk zei dat iemand het in het bakkie ging doen..:p:p:p
     
  8. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.216
    Locatie:
    Den Haag
    Ja de transitie was niet heel ok. Net als t zweven, leek bijna inspiralen naar beneden...
     
  9. Énke Blériot

    Énke Blériot Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.568
    Locatie:
    Zwolle
    Overigens had ik de zon in de rug en op het beeldscherm...een wonder dat er wat op stond..zag nix...
     
  10. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.216
    Locatie:
    Den Haag
    Timers ja... als ze eenmaal smerig zijn dan is goed schoonmaken erg lastig. Trilbadje is t beste...
     
  11. Énke Blériot

    Énke Blériot Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.568
    Locatie:
    Zwolle
    Wat zijn de plannen met de East Wind?


    Ga je toch voor rechts/rechts?

    Wat denk je van een injectiespuit tank...de driekante weg..daar de romp versterken...motor niet direct tegen de motorspant maar een extra spant er tussen voor de verstellingen ( ivm die driekante opspanflens van de motor) links trek....tail tilt er uit halen..rechts roer.
     
  12. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.032
    Locatie:
    Amersfoort
    Inmiddels heb ik de neus gerepareerd. Flink wat lijmoppervlak toegevoegd door stukken 5 mm balsa van binnen tegen de romphuid en de crutch te lijmen, en die weer met de kopse kant tegen het motorschot gelijmd. Verder de tank nu in de romp vastgelijmd zodat hij een integraal deel van de constructie is, in plaats van een klempassing. Zou moeten houden! En nu verder trimmen. 8x4 prop erop gezet in plaats van de 7x4. Het model zou in de huidige staat rechtsom moeten klimmen, in een steile spiraal.
     
    Laatst bewerkt: 3 mrt 2021
  13. Énke Blériot

    Énke Blériot Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.568
    Locatie:
    Zwolle
    Dat lijkt zaterdag te worden..:p
     
  14. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.216
    Locatie:
    Den Haag
    Voordat de east wind weer gaat vliegen eerst de timers schoon. Ik heb vandaag de timers binnen gekregen.

    20210316_163520.jpg
    De motorloop timer maar eerst eens uit elkaar om de schade op te nemen. Er is rijkelijk met wd40 gewerkt om de timer een beetje te smeren. Dit heeft als gevolg dat de onderdelen wat "plakken". Ik moest zelf ook even kijken hoe deze timer werkt maar was er snel achter hoe ik de veer wat uit elkaar kon krijgen. Ook mist er een schroefje die de timer aan de plaat vast zet. Dit kan ook wel verklaren waarom de timer grillig loopt.

    20210316_163603.jpg
    De 2 dt timers zien er iets beter uit maar moeten ook echt schoon. Beetje warm weer en een vastloper.

    Voor een ieder met mechanische timers dan de volgende tips.

    Maak ze schoon, liefst jaarlijks na een seizoen met veel vliegen, met wasbenzine in een trilbad.
    Smeren na de tijd altijd met naaimachine olie verdund met wasbenzine. Het heeft niet veel nodig qua smering maar teveel trekt weer rotzooi aan. Beetje warm weer en hoppa alles loopt weer vast.
     
    M.l.v.Doesburg en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  15. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.216
    Locatie:
    Den Haag
    20210329_173024.jpg
    20210329_175922.jpg

    20210329_182100.jpg
    Plaatjes zeggen meer dan woorden.

    Ik laat ze nu een nacht met rust. Morgen weer opdraaien en 10 keer laten lopen. Als ze dan nog betrouwbaar lopen dan ga ik Henk er weer blij mee maken.
     
    Énke Blériot vindt dit leuk.
  16. wie1963

    wie1963 The First Aviators

    Lid geworden:
    3 jun 2019
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Ridderkerk
    dat ziet er geweldig uit
     
  17. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.216
    Locatie:
    Den Haag
    Beetje liefde doet veel met die oudjes.

    Het was ook ff puzzelen met een paar ontbrekende schroefjes. Er miste ook een schroef op de frontplaat van de motortimer.

    Maar ja m1.4 heb ik niet standaard liggen. Dus dat werd echt zoeken in mijn voorraad
     
  18. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.032
    Locatie:
    Amersfoort
    Met de schoongemaakte en nu weer tadelloos lopende timers was het tijd om de Eastwind verder te trimmen. Nu bleef ik problemen houden met het starten van de Webra Record, en HenkvH is van mening dat de Eastwind nogal klein is voor een 1,5 cc'tje dus heb ik de Webra vervangen door een 1 cc DC Spitfire, die ik uit de nalatenschap van Jan Willem Roest had gekocht. Deze motor kun je ook aan de achterkant bevestigen, en tot mijn vreugde kon ik ook de schroefgaten van de Webra gebruiken! Ik heb de motor met de originele domping maar zonder zijtrek gemonteerd.
    IMG_1931.JPG
    Hiermee vliegt de Eastwind duidelijk rustiger, zodat ik wat meer aandacht aan de fijne trim kan geven. De eerste paar vluchten waren zeer hoopgevend, eerst met 5 seconden motorloop, opbouwend naar 10 seconden. Alleen leek het zwaartepunt wat te ver naar voren. Ik heb daarom de tamelijk zware 9x4 nylon Tornado prop vervangen door een Kavan 8x4 zoals hier op de foto. Hartelijk dank, Peter! Dan kan de motor ook weer wat meer toeren maken. Er staat in dit verslag een prachtige foto van de Eastwind in zweefvlucht:
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/old-hayroad-aerodrome-today.276399/#post-4172421
     
    Laatst bewerkt: 12 jun 2021
    M.l.v.Doesburg, wie1963 en Énke Blériot vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina