Project: KK Quad Copter 63cm....(03-02-2011,nieuwe uitdaging op komst)

Zender is IEDERE GOEDKOPE 4 kanaals! Alle mixxen doet het bordje....

Denk dat je met 50,00 voor een 4kanaals zenderset, wel klaar bent.... Zeker 2e hands!.
Ander sheb ik ook nog wel een liggen.... (niet simpel , wel goedkoop)

ALLE linkjes staan erin, dus is zo na te gaan wat ik EXACT kwijt ben geweest, vanwege de wisselkoers van de dollar heb ik hier BEWUST geen prijs neer gezet.

Ik heb bewust overal 1 extra van genoemen, en ook op de electronica niet bezuinigd. Resultaat is dat ik compleet, alles had voor 280 euro. Maar dit kan verschillen, als je alles in 1 zending stopt bij hobbyking, de dollarkoers, en of de doaune. Had ik het heel sumier gehouden,en alles in 1 pakket hebebn gedaan zal er een 50,00 af kunnen denk ik....

Update 18-12-2010, ja das van gisteren, ik weet het::wink:
Bestelling van van de props waren binnen! 6 paar, ofwel 12 stuks...
Enkel ik kon met geen idee zeggen welke nu links of rechts draaiend waren:confused:

Bleek er een R op de prop te staan voor rechtsdraaiend... Nou mooi geen R bij die van mij!
Ik gebeld me tmijn beste duits, (es ist kaus bausen) , en er was een fout begaan, meerderen hadden dezelfde problemen.... Dus ik krijg alsnog kostenloos de anderen opgestuurd, en de overigen mag ik houden... Nu ben ik benieuwd of ze me gewoon 6 R props sturen, of dat ze me 12R props sturen.. Ik vermoed gewoon 6 R props, we zullen zien...
 
Laatst bewerkt:
haha Dat kun je toch zo zien Emil

Leg de prop neer, zorg dat de lettertjes( dus de gebolde kant) naar boven wijst. Welke kant moet je hem dan opdraaien om de lucht naar beneden te laten blazen?

Nou, das de kant die hij op gaat draaien straks:)
 
Even goed lezen heren ;), Het was een fout van de winkel! Iedereen die een set besteld hadden (set fur multicopter, 1ccw en 1 cw) of aleen R of alleen normale.

Ik dus had allemaal dezelfden.... Vondt het raar, toen gekeken op de site en toen bleek dat er een R op stond voor rechts, en die andere stond niets op....

Maar als ik straks ook de R versie heb, kan ik vergelijken en kijken of het voor mij ook te zien is...
Zo niet heb ik iig een goed uitleg van jullie!, om te zorgen dat alles de juiste kant op kan draaien...
 
Laatst bewerkt:
Update 22-12-2-10:
Vandaag lag er dit in de bak waar onze post in komt:
dscf4949.jpg


Das mooi snel geregeld. Hier een foto van de 12 "ouden welke ik al had gekregen:
dscf4950.jpg


Met een close up van de tekst op de prop:
dscf4951.jpg




Echter in mijn nieuwste pakketje zaten 6 van deze jongens:
dscf4952.jpg


Met wederom een closup:
dscf4953.jpg





Het verschil, zelfs voor mij als leek super te zien....(niet enkel aan de R)
Dus dat valt wel weer mee, maar ja je moet dan ook wel de goede spullen krijgen!
dscf4954.jpg
 
Laatst bewerkt:
had dan gewoon gezegd dat je 12 linksdraaiende had ontvangen?

Nouja maakt ook niet uit:) Fijn dat je nieuwe props hebt!
 
Nee we blijven eerlijk, dat duurt het langst.... Ik had ook 12 linksdraaiende ontvangen maar had 6 paar gekocht dus 6 links en 6 rechts ;)Tevens moest ik ook order nummer doorgeven....

Update 25-12-2010: We beginne met het frame...
Ik ben eigenzinnig, dus meteen op zoek naar RVS:

m3x16:
dscf4958.jpg



Hier het vershil in kop dikte, en dus gewicht....
dscf4959.jpg



De hoekjes ontbramen, hier komt het plastick busje op.
dscf4960.jpg



De boutjes erop,hoekjes uitgelijnd, van onderen voorzien van rvs onderleg ringetje:
dscf4961.jpg



Close upje: (10mm spacer gebruikt)
dscf4962.jpg



Ringetje erop, en een normaal moertje er vervolgens alle 4 vastzetten:
dscf4963.jpg



Hier zie je hoe ik zorg dat ze niet verplaatsen,gewoon 2 boutjes erdoorheen.
dscf4964.jpg



Alles vast en van de bovenkant gezien:
dscf4965.jpg



Wel even opboren, want 2,9mm is nog net geen 3mm, (dit was ook het geval met de koperen onderleggers van een paar post hier boven)...:
dscf4966.jpg



Weer 3x16mm RVS. Wederom met een plattere kop:
dscf4967.jpg



Ach wat mooi:
dscf4968.jpg



Hmm das te lang.....
dscf4969.jpg



Ach das beter, wat een proxxon al niet kan doen: (10mm spacer gebruikt)
dscf4970.jpg



Het zinde me toch niet, het is een accu houder, das veel te dik, RVS zat, maar dat ik dit nu nog net evne vond in me rommel la... Meer rvs! Origineel van me highlift RCscrews set, uiteraard in rvs:
dscf4971.jpg



Hier leuk het verschil tussen onderlinge kop diktes:
dscf4972.jpg



Klittenband voor de accu... Beetje werk, maar ziet er beter uit dan wat 4kante plakkers:
dscf4973.jpg



Echt helemaal mooi is het niet, maar goed, wie weet als ik eens tijd heb dat ik het anders maak, voor nu volstaat het wel:
dscf4974.jpg



Mooi plat als zeg ik het zelf!
dscf4975.jpg



Nou dat past prachtig,totaal geen last van de kop van de schroef! Er komt ook nog een klittenbandje omheen dus eraf vallen doet hij zoweisoo niet:
dscf4976.jpg



Hmmmz Dit zint me toch ook weer net niet... Best nog wel een dikke kop. Dus alles over op de dunne koppen, tevens ALLES over op rvs:
dscf4977.jpg



En alles weer vast zetten met de nieuwe rvs boutjes, moertjes en rringetjes..
dscf4978.jpg



Kijk dat ziet er weer uit zoals ik het gewend ben!
dscf4979.jpg



De poten monteren, met een zelfborgende moer, en een onderleg-ring aan de onderkant: (normaal gebeurd het met een spring washer,en een normale washer maar dit vreet in het materiaal, en je hebt dan ook 2 ringetjes, net zo zwaar als dit, en dit vindt ik beter. Dit trilt ook niet los.
dscf4980.jpg



Bovenkant, zonder rvs onderleg ring:
dscf4981.jpg



Onderkant MET rvs onderleg ring:
dscf4982.jpg



Dan even frutten en je hebt 4 poten aan elkaar:
dscf4983.jpg



Dat ziet er netjes uit aan de binnekant, veel beter als wat het origineel had moeten zijn!
dscf4984.jpg



Onderaanzicht
dscf4985.jpg




Later weer verder, bouw eerst het frame op zonder de motorbeschermers, en de vinne aan de onderkant.. Ik wil nu eerst kijken hoe ik het beste de electronica er in kan gaan doen. Pas dan gaan we verder het frame afbouwen...

Eerst het controllerboardje helemaal afmaken, moetne nog wat dingetjes gesoldeerd worden...
 
Laatst bewerkt:
Wbt, het rvs:
Zie mijn F350 bouwproject van een krappe 3 jaar in totaal...
Zal daar even een linkje van neerzetten straks...

Was een van de meest betere projecten van me, ook de duurste... Zo gek als dat maak ik het niet meer, daar is het budget gewoon niet meer naar. Nu zit dat budget in ONZE andere passie. Dus een gedeelde passie met mijn vrouw: De Schietsport. Ofwel dat budget zit nu in wapens... :2gunfire::snipersmile: :wink:

_alu-tamiya-f350-high-lift_-__update-_20-05-2010-__project-finished-____-weggebracht-naar-nieuwe-eigenaar
Annayway:

Update: 28-12-2010, Passen en meten.

M3x8, rvs ;)
dscf4991.jpg




10 mm spacers met m3 schroefdraad:
dscf4992.jpg




M3 rvs onderleg ring:
dscf4993.jpg




Origineel hoort er m3x8 in, maar dit komt tot over de helft, lijkt me geen strak plan, m3x6 lijkt al beter, dan zitten we EXACT op de helft. Waarom??, dat komt later wel, alles heeft een reden ;)
dscf4994.jpg




M3x6,rvs onderlegring, epoxy plaatje, 5mm spacer met schroefdraad:
dscf4996.jpg




Dan 4 maal het bovenstaande menu'tje graag..
dscf4998.jpg




Hier weer 4x een rvs onderlegring op de 4 boutjes van het frame:
dscf5000.jpg




Hier doen we vervolgens onze "electronica protection box" op:
dscf5001.jpg




Op de uitstekend epurkjes, monteren we 4 stuks 5mm spacers, ZONDER draad:
dscf5002.jpg




Hier leggen we ons net gemonteerde controllerboard houder op:
dscf5003.jpg




Deze zetten we dan vast met zelfborgende moertjes met eronder een onderlegring, (allen in rvs). Dit ipv de originele idee: Een springwasher en normale washer en een normale m3 moer:
dscf5004.jpg




Dit ziet er dan zo uit:
dscf5005.jpg




Raadseltje,Antwoord: DE oplossing (in wording) van mijn probleem! Echter deze oplossing zelf is ook een danig probleempje...... Een ruwe schets, en met de freestafel in de weer geweest. Materiaal, 1,5mm lexaanplaat.
dscf5006.jpg




Netjes de gaatjes boren voor de schroeven straks...
dscf5007.jpg




Sinds de hghlift niet veel gebruikt, maar geen weggegooid geld! Proxxon mf70.
Helaas beginnen me ogen al minder te worden, en moet het fokje al aF :(
dscf5008.jpg




Ach ik kan het nog frezen ;) Niet gek voor de eerste keer sinds een poos, en niet ge-oefend.. Tijd voor een cnc ombouw voor de mf70! (volgend winter?)
dscf5009.jpg




Platte kant maken aan een 16,68mm busje bestaat uit 2 delen (15mm+1,68mm). Waarom ik dit doe, dit komt later wel weer aan de orde ;)
dscf5010.jpg




Tekenen is nooit mijn sterkste kant geweest.. Ach het gaat erom dat IK weet wat ik er mee moet doen. En mijn teken kunbsten zijn net zo chaotisch als ikzelf, hoor ik je al denken....;)
dscf5012.jpg




Na veel werk, meten, passen, slijpen frezen, en tig maal bijwerken, is HET klaar! DE oplossing voor mijn probleem!:banana:
dscf5014.jpg




De ontvanger draden solderen... Ik had mooi dik siliconen draad, maar dat was te dik :(
Dus over op plan b. Origineel gebruikt men 2 draden met plus en min, en 2 met enkel signaal op de plug. Ik wilde iets meer zekerheid en heb er 3 gebruikt, en slechts 1 stekker met signaal. Alle 4 met plus en min, ging me ook weer een beetje te ver....
dscf5015.jpg




Hier nog vanuit een ander oogpunt:
dscf5016.jpg




De onderkant, lastig soepele pvc draadjes, deze smelten altijd zo snel, maar goed niet iets wat ik niet kan. Achteraf had ik de dunnere siliconen moeten pakken ipv de dikkere. Nou ja weer een leer voor de volgende keer....
dscf5017.jpg



Tot zover de update...
Bedankt voor het lezen!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Aan gereedschap geen gebrek lijkt me. Die frees heeft die een groot genoeg bereik voor dat werkstuk wat je gemaakt hebt ? FF een domme vraag. Wat ik mij overigens afvraag is hoe je die gebogen vormen handmatig freest, doe je dat op het zicht ? Je moet toch aan 2 wielen tegelijk draaien ? Lijkt me niet eenvoudig.

Ik heb RVS m3 boutjes gevonden bij de locale ijzerboer, maar moeren of rondsels heeft ie dan weer niet, weet jij een online adresje ?
 
Klopt die gebogen lijn is echt vreselijk, je kan beter een lijn neerzetten en met de schuurtol erbij langs, maar goed , vandaar dat ik het bij de andere kant ook anders om deed. Het werkstuk zelf handmatig erdoor heen drukken.... Gaat stuk makkelijker. ;)

Nee leuk ding om dingen bij te werken wat met nauwe toleranties moet, maar voor werkstukken vindt ik het ene zeer onhandig ding. Wellicht naar ombouw met een cnc dat het een pracht apperaatje is, maar als frees set kan ik er niet, tot nog toe, veel mee worden op de originele manier...

Me rvs kun je ook wel online kopen, maar wat moet je hebben als het slechts een paar boutjes of moertjes zijn, kan je vna mij wel wat overnenem, heb voor me leven genoeg rvs ;) Zelf haal ik het bij een kamaraad welke bij een groothandel werkt....
 
Zat even 2 schema's te vergelijken, versie 4 welke ik (quad kopter) heb en ergens een versie 6. Behoorlijk verschil in de waardes van de elco's en tantaaltjes....
Werd op rc groups ook al over gerept.... Eens een keer lezen als ik tijd heb..

Versie 6 is van juni 2010 en v4 van April.
Wazig, heb hem net nieuw en toch krijg ik een v4 ? Het is trouwens enkel de waardes welke verschillen, de pinout/layout is zover ik het kan zien hetzelfde gebleven.... of v6 moet al smd zijn, dan kan ik het wel verklaren, want in smd is niet alles te krijgen, qua waardes....

Edit: Oh ja ik kwam hierop, omdat ik wilde weten welk kanaal welke input op moet. Nu zag ik bij andere boardjes, de eerdere, dat er netjes bij werd gezet op de print waar wat moet....
Die van mij dus niet. Het schema is versie 4, qua componenten keus, maar board layout is zover ik weet, naamloos. Maar wel een van de nieuwere want ik heb al de uitgesneden gaten voor de gyro's. Software is versie 4.5. De nieuwste aanwezig op dit moment.

Maar goed, zodoende kwam ik er dus op dat er meerdere versies,en componentkeuze, en verschillende waardes waren...
Zal morgen even mijn achterkantje van me printje bekijken,en kijken waar de spoortjes heenlopen naar de atmel cpu, en zodoende bepalen, welke functie op welk channel input moet...

Eerst lekker slapen, want het is al weer veel te laat ;)
 
Laatst bewerkt:
Ten eerste:
Gelukkig nieuwjaar!:proost::music:

Update 01-01-2011:

Het zinde me toch niet, even gezocht, en ja hoor, dit staat toch veel beter??
Mooie platte kopjes, en in de juiste maat, wat wil je nog meer ?
dscf5019.jpg




De onderkant, niets geen uitstekende purkjes, altijd goed!
dscf5020.jpg




Ook hier een kleine wijziging, zodat ik iets meer ruimte boveninhoud als de beschermkap erop komt:
dscf5021.jpg




M3x12, met een zooitje onderleg ringetjes, wederom alles in rvs:
dscf5022.jpg




Slechte foto van de m3x12 boutjes ;)
dscf5024.jpg




Slechte foto van hoever het spul uitsteekt, 3,16mm, en heb in de motor 4,45mm ruimte, prima in orde dus!
dscf5025.jpg




Nog een slechtere foto ;) van een zooitje op maat geknipt krimpkous.
dscf5027.jpg




Ik had een super nette installatie in me hoofd, maar dat ga ik met dit frame NIET redden helaas. De regelaars komen,op de benen van het frame. Iedereen heeft dit, met dit frame, dus het is geen ramp maar wel een beetje jammer. Ik had het graag anders gezien...


We gaan de draden van de regelaar solderen. Met hulp van het 3e handje:
dscf5028.jpg




Dus geen stekker connectie, ook dat idee laten we varen... Enfin Close upje van de te solderen draden. (nog niet voorzien van soldeer)
dscf5029.jpg




Daar ik 2 motoren moet hebben welke anders om draaien dan de andere motoren,moet ik dus 2 setjes hebben.

Zoals bekend , kun je met het wisselen van 2 draden, onderling de draairichting veranderen. Echt mooi strak ligt dat natuurlijk niet op de benen van het frame. Ja de eerste serie wel, de andere serie liggen de draden van de motor overelkaar heen.
Je raad het al, das niet mijn manier van werken. Oplossing is vrij simpel. Keer de regelaar zelf om, en je houd de draden superstrak, zonder dat ze over elkaar heen komen te liggen. Verwarm de krimpkous even van de regelaar, en duw de regelaar plat op tafel, en dat garandeerd me een vlakke bevestiging van de regelaar op het been van het frame.



Soldeer de boel, en trek er een krimpkousje omheen... Hier zie je mijn 2 versies:
dscf5030.jpg




Hier alle 4 de regelaars:
dscf5031d.jpg




Close upje van de 4 regelaars in kwestie....
dscf5032.jpg




Close upje van de gesoldeerde motordraden aan de regelaar..
dscf5033.jpg




Close upje van de motoren, lekker strakke volgorde van de draden:
dscf5034.jpg




Het geheel met focus op de regelaars:
dscf5035.jpg




Het geheel met de focus op de gesoldeerde motordraden en motor:
dscf5036.jpg




Langzaam komen ook de vragen van het aansluitvolgorde ten tonele. Ik had al ergens anders wat gepost, maar doe dit in mijn eigen topic ook evne, zodat men alles kan volgen wat ik doe en wat de volgorde hiervan is.

Als eerste de ontvanger inputs. Op mijn bordje staat niets, maar aan de hand van het schema kun je er heel snel achterkomen dat het, het volgende is:

Kanaal1=Roll / Aileron
Kanaal2=Pitch / Elevator
Kanaal3=Collective / Throttle
Kanaal4=Yaw / Rrudder
 
Laatst bewerkt:
Ziet er goed uit Emil, maar ga je niet een probleem krijgen met 4 becs op je systeem?? Of schakel je er 3 uit?
 
Vermoed van niet.... In originele stand hebben ze gewoon alle 4 in gebruik,van de speedcontrollers......

Vanaf het board naar de ontvanger gebruiken ze er normaal 2 stuks, hier heb ik er 3 gekozen, hoewel 2 ook voldoende was. Voor de zekerheid druk ik e rnog wel evne een assan condensator op, zowel op het board als op de ontvanger, maar kan me niet indenken dat het nodig is ;) Dit systeem is al een poos beschikbaar, en alle kinderziektes zijn er al lang uit....

Ik kan even kijken of de spanningen niet te ver uitelkaar liggen, maar vermoed niet dat dit een probleem is eingelijk, ook nog niet over nagedacht , heel eerlijk gezegd!
Wellicht dat er in het boardje het eventuele probleem word opgelost, geen idee eingelijk... Kan even kijken of de printbanen onderbroken zijn van de motor aansluitngen, en zal eens de scope/dmm er eens op drukken, en kijken wat we zien.
 
Laatst bewerkt:
Ziet er goed uit Emil, maar ga je niet een probleem krijgen met 4 becs op je systeem?? Of schakel je er 3 uit?
Is geen probleem.
Ik heb bij mij ook alle 4 de BEC's aangesloten en is geen probleem.
 
Vermoed van niet.... In originele stand hebben ze gewoon alle 4 in gebruik,van de speedcontrollers......

In het begin zul je geen problemen ervaren.
Op langere termijn gaan de ESC's kapot. Niet elke ESC levert dezelfde spanning en zo "vechten" ze met elkaar.

Het wordt overal afgeraden om meerdere ESC's parallel te schakelen.
Een tijdje geleden zat ik met dezelfde vraag, heb op ons forum zelfs een specifiek draadje gehad hierover.

Best niet doen dus.
 
In het begin zul je geen problemen ervaren.
Op langere termijn gaan de ESC's kapot. Niet elke ESC levert dezelfde spanning en zo "vechten" ze met elkaar.

Het wordt overal afgeraden om meerdere ESC's parallel te schakelen.
Een tijdje geleden zat ik met dezelfde vraag, heb op ons forum zelfs een specifiek draadje gehad hierover.

Best niet doen dus.
Oneens.
En het wordt zeker niet "overal" afgeraden om BEC's parallel te schakelen.

Door ze parallel te zetten bouw je juist meer zekerheid in. Inderdaad leveren ze niet allemaal dezelfde spanning, maar dan gaan ze niet "vechten" maar elkaar juist helpen. ;-)
Alleen de BEC met de hoogste spanning zal in eerste iets doen. Wordt deze te zwaar belast dan zal zijn spanning inzakken tot de spanning van de volgende BEC, waarop deze ook stroom zal gaan leveren.
 
Back
Top