Project: Mini Savage [UPDATE: Ophanging gemonteerd]

• Topicstarter Topicstarter sandermt2
  • Startdatum Startdatum
S

sandermt2

Guest
Project: Mini Savage UPDATE: Klaar!!

Hallo,

Ik had een maand geleden het lumineuze idee om een verkleinde versie van de hpi savage te gaan bouwen. Ik kwam op het idee bij het zien van de nieuwe ae mini-mgt 3.0.
Daarom heb ik besloten een standaard Savage te gebruiken als uitgangspunt om deze dan in de korter en ook te versmallen. Om hem te versmallen, heb ik zelf tvp's ontworpen die binnenkort gesneden zullen worden uit aluminium. De tvp's zullen 4,5 cm korter zijn dan de standaard versies. Om de savage smaller te maken, heb ik ervoor gekozen om 1/8 buggy draagarmen te gebruiken. Deze passen zonder problemen.
Eerst dacht ik eraan om e-savage armen te gaan gebruiken, maar deze zijn nét iets te lang denk ik en ook niet zo stevig als buggy armen.

Maar hier de foto's ;):

PA180004.sized.jpg

PA190004.sized.jpg

PA190006.sized.jpg

PA190010.sized.jpg

PA190014.sized.jpg

PA190015.sized.jpg

PA190017.sized.jpg

(Op deze foto is de motorplaat nog niet vastgeschroefd, maar gewoon ter illustratie erop gelegd.)
PA210006.sized.jpg

PA210008.sized.jpg

PA210009.sized.jpg

(Hier kun je zien dat ik bumpers van de hpi mt2 gebruikt heb omdat de grote savage bumpers de auto teveel uit proportie trokken. Deze mt2 bumpers passen veel beter.)

Ziezo, dat was het voorlopig. Ik wacht nu nog op mijn nieuwe Force 21r motor die ik op ebay gekocht heb en op 2 platen 3mm aluminium waaruit het echte chassis gesneden zal worden.
Als alles dan eenmaal in elkaar zit, ga ik me bezig houden met het monteren van het spurgear en de centrale aandrijfassen. Ik heb hier ook nog een middendiff liggen, misschien ga ik dit gebruiken in plaats van een vaste middenas met spurgear, maar dat moet ik nog even goed bekijken.
Als laatste komt de ophanging aan de beurt.

Laat maar horen wat jullie ervan vinden ;)

Mvg
Sander

Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er erg leuk uit!
Ben benieuwd hoe dat rijd! Lijkt me toch wel erg anders dan een gewone savage.

Hoeveel cm kort je hem in?

De auto zal ongeveer 4 à 5 cm korter zijn dan een standaard Savage. Ik ben ook enorm benieuwd naar het rijgedrag, maar dat moet normaal wel goed komen. Ik gok dat hij hetzelfde weggedrag zal hebben als een E-Savage, deze mini-savage wordt namelijk ongeveer even groot. :)

Kleine update:

Vandaag is mijn nieuwe Force 21R motor binnengekomen:
PA300007.sized.jpg

PA300012.sized.jpg

PA300013.sized.jpg

Die lelijke blauwe motorsteunen gaan er voorlopig niet meer opkomen, omdat de gaatjes niet overeenkomen met die op de motorplaat. Alhoewel, als ik morgen beslis om de motorplaat ook helemaal zelf te maken, dan kan ik ze misschien wel gebruiken, we zien wel :).

Hopelijk komt morgen eveneens mijn aluminium plaat binnen zodat ik eindelijk kan beginnen aan de chassisplaten.

Mvg
Sander

Leuk idee :P

Alleen licht het aan mij of is die spur gear krom?
En heb je de losi lst schokdempers van je 'echte' savage afgehaald en hier op gezet?
En mag ik vragen wat je voor die motor hebt betaald?

RJ

Op de foto's staat het spur inderdaad een beetje krom, maar dat is nu verholpen :). De Cen shocks (zijn niet van Losi ;)) heb ik inderdaad van mijn andere Savage afgehaald en hierop gemonteerd omdat ze hierbij beter passen vond ik.
De motor heb ik op ebay voor maar 55 euro inclusief verzending gekocht :hammer:, wat zeker niet veel is voor zo'n motor.

Morgen of overmorgen volgt nog een update; ik ben nu bezig met het uitsnijden van het chassis en de motorplaat :)

Mvg
Sander

Update:

Gisteren en vandaag heb ik me bezig gehouden met het maken van de tvp's in 3mm alu. Het was ongelofelijk veel werk, zelfs met al het juiste materiaal en gereedschap, maar ze zijn uiteindelijk toch nog heel goed gelukt vind ik.
Alleen nog eventjes polijsten morgen ;)

PB040007.sized.jpg

PB040009.sized.jpg

PB040010.sized.jpg

Volgende stap is het monteren van de aandrijving en de ophanging.

Laat maar horen wat je ervan vindt :)

Sander

Niet meer gaten erin? Zoals bij zijn grotere broer?
En je deed er toch geen transmissie in?
Maar het is echt een leuk project :wink:

RJ

Die extra gaten zijn heel erg moeilijk te maken als je geen freesbank ofzo hebt, en tevens komt er nog een centraal diff in het midden van de tvp, dus daar kan ik al geen gaten in maken.
En er komt inderdaad geen 2 versnellingsbak in, maar uiteraard wel het middendiff, zoals bij een 1/8 buggy. :)

Sander

Zeer netjes indeed!
Zat te twijvelen van de meerwaarde van een project als deze, maar al was het maar om van de straat te zijn ;), en uiteraard, uniek te zijn...

Soms hoeft niet alles een reden te hebben, `omdat het kan`, kan soms al genoeg zijn....

Daarbij komt dan ook nog eens dat dit hele project écht niet zo gek veel kost. Voor de voor en achterophanging heb ik 75 euro betaald, voor de tvp's en motorplaat 10 euro, voor de motor 55, draagarmen en aandrijving 60 en dan nog wat klein spul voor maximum 60 euro.
Dan zit ik aan een totaal van 260 euro RTR. Ik probeer gewoon alle onderdelen in een zo goed mogelijke staat te kopen op ebay of op marktplaats.

Sander

Ziet er goed uit!

Pas maar op met hoe je hem noemt. Anders krijg je HPI op je dak :wink:

Let op!!!! over een maand komt HPI ineens met de savage mini :hammer: zo zijn ze wel bij die bedrijven...

succes!

gr,
niels

Hmm, nu je het zegt ja... :lol:
Eerlijk gezegd zou het me echt niet verbazen moesten ze met een mini-savage op de proppen komen, Team Associated komt binnekort namelijk ook uit met een kleinere versie van hun 1/8 mgt.
Maar goed, maakt niet uit, nu heb ik tenminste plezier van het bouwproces :P

Update: de ophanging is binnengekomen en na een beetje aanpassen paste hij gewoon op de mini-savage.

PB170001.sized.jpg

PB170002.sized.jpg

PB170003.sized.jpg

PB170004.sized.jpg

PB170005.sized.jpg

PB170006.sized.jpg

Mvg,
Sander

Ziet er echt goed uit! echt een leuk project!
Waar plaats je je brandstof tankje? lijkt me dat ie niet in het midden past, zoals bij je savage x ss.
Doe je hem gewoon weer naast de tvps?

Ja, het tankje komt, zoals normaal, gewoon langs de tvp's te hangen. Ik gebruik wel een iets smaller buggy tankje van 125cc, want de grote Savage tank past niet. :)

Bedankt voor de goede commentaren.
Ik heb de laatste dagen nog wat doorgewerkt aan de body en de wielen (de voorlopige wielen, ik weet nog niet zeker of ik deze wel echt ga gebruiken).

PB300007.sized.jpg

PB300006.sized.jpg

PB300005.sized.jpg

De voorste wielen zijn al gemonteerd met moeren, de achterste nog niet, dus het ziet er nu nog wel wat "wiebelig" uit, maar dat komt allemaal goed. Ik wacht nu nog op de achterste wielassen zodat ik de wielen aan de achterkant ook kan monteren, maar dat pakje komt maar niet binnen :(.

Mvg,
sander

Back